Airbrush compressor Kopen!!!!

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Uitgaande van de ervaring die ik heb:

Als je alleen maar af en toe wat spuit, kan je in principe met een relatief eenvoudig model af. Een vochtafscheider is echter onontbeerlijk.

Maar...
Je zal wel merken dat je naarmate je werk vordert, steeds meer met de airbrush zal gaan doen, vaak omdat het resultaat gewoon mooier wordt. En als je de alclad verf ontdekt (http://www.alclad2.com) is het hek helemaal van de dam.

Mijn advies is daarom om in 1 keer een goede compressor te kopen, die weinig geluid geeft. (mijn compressor is onhoorbaar, ik moet aan het controlelampje zien of hij aan staat...)
Een Sil-Air is een van de betere merken.

Kijk ook eens op http://www.marktplaats.nl. Ik heb mijn compressor incl airbrush gekocht voor 150 euro, 2e hands, maar nauwelijks gebruikt.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Mijn advies is ook dat een vochtafscheider noodzakelijk is als je de airbrush veel gaat gebruiken. Tussen het airbrushen door trek ik regelmatig de ventiel van de vochtafscheider open en ben altijd verbaast hoeveel vocht eruit komt.
Verder lijkt de 3 bar druk ook wat minimaal. Maar nu spreek ik uit eigen ervaring: Ik airbrush vaak modellen van Verstappen en een goed voorbeeld hiervan is b.v. de Orange Arrowsen naar zwarte testcars ombouwen. Zwart "dekt" heel moeilijk het oranje. Door de verf dan dikker te gebruiken lukt het wel. Ik heb dan wel meer druk nodig, en zit dan meestel al rond de 3 tot 3,5 bar.
Nou bouw jij misschien wel geen Verstappen om, maar als je ooit deze druk nodig hebt is hij wél beschikbaar. Een compressor is een behoorlijke uitgave en ga je hem regelmatig gebruiken: koop dan een meteen een goede. Weet je nog niet hoe het allemaal uit gaat pakken: begin dan b.v. met bussen perslucht.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

M'n zwager brushed (?) ook veel... ben een beetje in de leer bij 'm.
Hij heeft zo'n 1 met regelbare lucht... maar de verf zit in een trechtertje bovenop... Hij vind het een beetje onhandig worden. Omdat je niet je arm ff kan laten hangen...
Hij zoekt dus een andere, het liefst met dezelfde kwaliteiten of beter.

Of is zoiets wat ie nu heeft (was duur ding!) toch beter dan 1 met een potje eronder?
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Niet om je te ontmoedigen, en ook niet om merken af te zeiken, maar ik heb wel eens het vermoeden dat winkeliers Revell een goed merk vinden, omdat de marges goed zijn. Gevoelsmatig zou ik toch voor een Sil-Air of Jun-Air gaan.

Er staat een Jun-Air op Marktplaats voor 125 euro. (zoeken op Airbrush, dan 2e pagina.)
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Ik was van plan om een compressor en heb er 1 gevonden. De revell gama. Is dit een goede keus? Ik ben beginnend bouwer en heb een beetje ervaring met brushen, maar met een bus met gas. Graag wou ik weten of het slim is om deze te kopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik airbrush al jaren met een "gewone" compressor met een forse druktank. Je hebt dan niet het probleem van drukval.. Vooral bij het spuiten van fijne lijntjes geven compressors zonder drukvat geen regelmatig lijnen... ik heb ook kleinere "hobby"compressors gehad, maar dat vond ik geen succes...

Er zit geen vochtafscheider op (vind ik ook onzin).. en ik heb er nooit problemen mee. Hij maakt wel een beetje lawaai als hij aanslaat, maar met Metallica op 10 hoor ik dat toch niet.... wel heb ik een verdeelblok zodat ik met meerdere luchtkwasten tegelijk kan werken... dan hoef je niet iedere keer schoon te maken...

[edit]en een gewone compressor is ook een stuk goedkoper dan die hobby-dingen[/edit]
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

spuiten?

Bericht door Jp-cars »

hallo, ik heb aantal vragen mbt spuiten van modellen ect ect.

ik wil me misschien gaan wagen op het gebied van auto's ombouwen enzo, hiervoor kan ik dus liever airbrush gebruiken ipv spuitbussen, maar omdat ik dit heel weinig ga gebruiken vin dik het zonde om er special een airbrush compressor en apparaaat te kopen, veel liever heb ik een goede compressor waar ik een airbrush op kan aansluiten, ik spuit namelijk wel es, scooters/motors/auto onderdelen, daarom wil ik dus een goede compressor waar ik meer uithaal.

alleen mijn vragen waar moet ik op letten,? ik leende vroeger altijd zo'n gamma ding, is wel leuk alleen vergt het veel moeite om er mooi resultaat uit te krijgen, als je grote plaatdelen spuit, dus mijn vragen waar moet ik op letten bij aanschaf, en iemand een site waar goede compressor/spuitbekers op staan (nieuw)

spuiten van kappen ed, gebeurt op 3bar denk ik, maar ik wil ook luchtsleutels gebruiken dus hij moet instelbaar zijn tot 8 bar.
en volgens mij heb ik 1 nodig die meer dan 300l/pminuut blaast nodig, maar verder? :?:

[mod.edit: samengevoegd met Airbruscompressor kopen: door Matt Modelautos]
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Verder niet zo belangrijk. Bepaal voor jezelf hoeveel herrie het ding mag maken, of hij verplaatsbaar moet zijn, etc.

Dingen als vochtafscheiders, olienevelaars (voor gereedschap) en oliescheiders (voor spuitwerk) etc kan je er allemaal los aanplakken, de compressor zlef is het belangrijkste onderdeel. Die moet goed werken.

Kijk wat rond op Marktplaats, soms staat er wat leuks tussen. Voor een airbrush is het al snel meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik geloof dat er al eens een topic geweest is waar de keuze van een compressor werd toegelicht.

even een kleine opsomming ;

    - een compressor moet voldoende opbrengst hebben om de druk constant te houden. Een airbrushcompressor heeft dat voor gebruik met een normale airbrush. Ga je echter met een spuitpistool aan de gang, kan je dit type compressor wel vergeten.
    - een king-size compressor met instelbare druk kan je zéér goed gebruiken in combinatie met een airbrush. Vaak kan je met een dual-action brush de mooiste resultaten behalen met een wat oversized compressor.
    - Als je compressor te weinig opbrengst heeft krijg je een onregelmatige spuitnevel en mogelijk zelfs druppelvorming. Zéér ongewenst.


Als je toch een compressor nodig hebt om te gaan spuiten met een spuitpistool met beker, dan heb je niets aan een hobbycompressor. Een professionele compressor is echter ook niet nodig. Een compressor van de Gamma met een behoorlijke druktank die automatisch afslaat als de druktank voldoende druk heeft is dan gewoon een goede keuze..

en de extra attributen als een vochtafscheider enz.... allemaal overbodige luxe... vochtafscheiders zijn bedoelt om het vocht dat condenseert als je lucht van hoge naar lage druk gaat te verminderen. Maar dit is voornamelijk bedoelt voor pneumatisch gereedschap. Dit voorkomt roestvorming in dit type gereedschap. Je gaat toch ook geen oliepotje monteren... Bij een airbrush treedt geen ophoping van vocht op in je brush, en dus is het onnodig.
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

Bericht door Jp-cars »

bedankt, dus dan zou ik voor zoiets kunnen gaan?

http://www.kruis.nl/artikelen/999903.html hij is namelijk lekker geprijsd, en nog verdere tips in het kopen van, spuitpistolen?
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

dat is een flinke compressor voor een flinke prijs... dat moet toch goedkoper kunnen....

spuitpistolen zijn niet mijn vakgebied, maar ik heb wel eens gehoord van een spuiter dat hier grote verschillen in kwaliteit zitten..
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Curbstone Models schreef:en de extra attributen als een vochtafscheider enz.... allemaal overbodige luxe... vochtafscheiders zijn bedoelt om het vocht dat condenseert als je lucht van hoge naar lage druk gaat te verminderen. Maar dit is voornamelijk bedoelt voor pneumatisch gereedschap. Dit voorkomt roestvorming in dit type gereedschap. Je gaat toch ook geen oliepotje monteren... Bij een airbrush treedt geen ophoping van vocht op in je brush, en dus is het onnodig.


Ben ik helaas niet met je eens Michel.
Ik heb een Sil-Air compressor mét vochtafscheider en heb al enkele malen gehad dat bij het opentrekken van het ventiel wel degelijk vocht vrij kwam. Deze afscheider lijkt mij er ook niet voor Jan Doedel opzitten.
Nou ben ik geen natuurkundige en weet dus niet waardoor dit gekomen is.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat in de 16 jaar dat ik al airbrush het misschien een keer of 5 is voorgekomen. Maar het kan/werkt dus wel. Verder heeft condenseren volgens mij ook te maken met temperatuursverschillen en niet alleen met luchtdruk. Een compressor leverd ook warmte en dit in combinatie met vloeistoffen en druk kan toch vocht opleveren.??
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Condensatie is heel simpel: Als je lucht, waarin waterdamp, samenperst, dan ontstaan er twee dingen:

Warmte (door enthalpieverandering) en de gecomprimeerde lucht kan minder waterdamp bevatten, de overtollige waterdamp moet ergens heen, en condenseert dus.
Ga je spuiten, dan wil je dat water absoluut niet in je spuitwerk hebben zitten. Het kan voor allerlei verrassende effecten zorgen, afhankelijk van de verf die je gebruikt.

En dan wil ik nog even terugkomen op de olienevelaar: De vraagsteller geeft aan ook allerhande persluchtgereedschap te willen gebruiken. Veel van dat gereedschap overleeft enkel als een olienevelaar wordt gebruikt. Doe je dit niet, dan verkort je de levensduur van het gereedschap enorm. (ik maak het wel eens mee dat ik na 2 weken al weer het gereedschap teurgkrijg, compleet inelkaar gelopen)
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Volgens mij is het me duidelijk.
Als ik het goed begrijp is het ook zoals Michel zegt dat door de druk vocht vrij komt, maar ook als je langer bezig bent met spuiten en de compressor warmer wordt, dat dan het risico op vocht ook groter is.?
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Wim83
Berichten: 447
Lid geworden op: za 19 feb 2005 16:53
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

ik ga mij eens zo'n revell setje voor beginners kopen en uittesten op iets wat ik hier nog heb staan...

want ik snap geen reet van wat jullie hier bezig zijn :P
Plaats reactie