Wie kent deze Ferrari ?

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Wie kent deze Ferrari ?

Bericht door jonnoT »

Nu ben ik redelijk op de hoogte wat betreft Ferrari typen, maar hier schiet mijn kennis tekort. Zelfs mijn 1/43 ferraribijbel kan het verlossende antwoord niet geven.
Ik heb deze Ferrari gisteren op Ebay gekocht en heb hem dus nog niet binnen. Op Ebay stond het model als POLITOYS FERRARI SERENISSIMA SPORT .
DE voorpartij doet denken aan een Ferrari 275P2 of een 365P, maar de achterkant is een raadsel.
Dus doe ik hier een beroep op de Ferrari experts van dit forum

Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 1076
Lid geworden op: do 11 dec 2003 13:23
Locatie: Antwerpen / België
Contacteer:

Bericht door Frans »

Raar model!
Ik ben zo wat aan het zoeken geweest in verschillende Ferrari boeken, en over dit model is niets te vinden.
Het lijkt op een 330 P4 aan de voorkant, maar de achterkant lijkt dan weer op een 412 P Daytona (open versie) :roll:
Afbeelding

Forza Ferrari
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Hij ziet er ook uit als een Porsche 908, misschiens Ferrari's antwoord op die wagen, maar onbekend :eh:
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Serenissima is een klein Italiaans automerk en motorenbouwer uit de eerste helft van de 60-er jaren.
Er bestond ook een Scuderia Serenissima dat o.a. meedeed aan Le Mans, veelal met eigen ontwerpen (later ATS genoemd) of omgebouwde Maserati's.
De V8 motor van Serenissima is zelfs in de GP's gebruikt door Bruce McLaren.

Ik heb er nog niet veel van kunnen vinden maar vermoed dat de auto op de foto misschien een verbouwde Maserati Serenissima is ...
Misschien zet ik hiermee andere speurders op het goede spoor :eh:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
elcamino
Berichten: 658
Lid geworden op: do 15 jul 2004 16:36
Schaal: 1:18

ferrari

Bericht door elcamino »

Misschien is het wel een prototype.
En uit eindelijk is het een ander bestaand model geworden.
Vind het zelf niet zo n mooi model en afwerking.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Dat de afwerking niet wauw is, is wel te begrijpen. Het is immers een Politoys uit de jaren 60 of 70.

Ik heb ook met google gespeurd en ben nog een model van de betreffende Ferrari tegen gekomen. Denk dat ik ervan uit kan gaan dat er een echte Ferrari Serenissima heeft rondgereden.

Toch leuk om een bijzonder model in je collectie te hebben 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik hou wel van die modellen van de jaren 60 en 70. Die ruwheid heeft wel wat en byzonder is ie zeker :thump_up:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Peter Parker schreef:Ik hou wel van die modellen van de jaren 60 en 70. Die ruwheid heeft wel wat en byzonder is ie zeker :thump_up:


Ben ik helemaal met je eens. Dat oude spul heeft een bijzonder charme.
8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Wim83
Berichten: 447
Lid geworden op: za 19 feb 2005 16:53
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Wim83 »

Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

YEP, die was via google tegen gekomen 8) 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Hoi,

Dit is geen Ferrari. Het is een sports prototype gebouwd in de jaren 60 door Serenissima (maar lijkt wel veel op een mix van Ferrari en Porsche). Het zou ook onwaarschijnlijk geweest zijn dat Serenissima een 365 P of ander type van Ferrari als basis gebruikt zou hebben, want graaf Volpi (de eigenaar van Scuderia Serenissima) had geen goede banden met Enzo Ferrari na het 250 GTO incident (Enzo weigerde hem een echte GTO te leveren en toen heeft Volpi de beroemde Breadvan laten bouwen op SWB basis). Wat voor motor de Serenissima wagen gebruikt weet ik niet. Misschien wel een Ferrari motor, ga ik nog uitzoeken.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Oké, officeel gezien is het geen Ferrari, maar de Breadvan wordt ook tot de Ferrari GTO's berekend. Ik heb nog verder gegoogled en ben via via op modelautosite terecht ge komen en die hadden een paar modellen van een Serenissima Testa Rossa, dus bestaat de mogelijkheid dat er een ferrari motor in de Serenissma die ik gekocht heb hangt (de echte dan hè)
Was Volpi dan ook verantwoordelijk voor de andere door Drogo gebouwde "GTO" ?

http://www.mafma.com
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

jonnoT schreef:Oké, officeel gezien is het geen Ferrari, maar de Breadvan wordt ook tot de Ferrari GTO's berekend. Ik heb nog verder gegoogled en ben via via op modelautosite terecht ge komen en die hadden een paar modellen van een Serenissima Testa Rossa, dus bestaat de mogelijkheid dat er een ferrari motor in de Serenissma die ik gekocht heb hangt (de echte dan hè)
Was Volpi dan ook verantwoordelijk voor de andere door Drogo gebouwde "GTO" ?

http://www.mafma.com


De Breadvan is echt geen GTO en wordt ook niet tot de GTO's gerekend. Het is wel een echte Ferrari (chassis en motor), namelijk een 250 GT SWB, maar met een carrosserie van Drogo en technische aanpassingen (maar bijvoorbeeld geen 5-versnellingsbak zoals een GTO die wel heeft).

Welke andere Drogo bedoel je? Drogo heeft meerdere Ferrari's van een andere carrosserie voorzien.
Zie: http://www.tybrainstorm.de/drogo/drogo-3.html
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Ik weet dat de Breadvan geen GTO is, maar je ziet deze vaak met de andere GTO's op de foto gezet en wordt ook vaak als GTO betiteld. En de leken zien het ook als een echte 250 GTO. Dat is net zoiets als de benaming van de Daytona, die officieel niet zo heet ( is een 365GTB/4).
Het is me duidelijk dat de Serenissima geen Ferrari is, maar alles wat een Ferrari hart draagt spaar ik. dus ook de Lancia Stratos, LC2, Fiat Dino enz.
Mijn vraag was eigenlijk of de andere door Drogo ontworpen Ferrari's een samenwerkingsverband met Volpi was?
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

jonnoT schreef:Ik weet dat de Breadvan geen GTO is, maar je ziet deze vaak met de andere GTO's op de foto gezet en wordt ook vaak als GTO betiteld. En de leken zien het ook als een echte 250 GTO. Dat is net zoiets als de benaming van de Daytona, die officieel niet zo heet ( is een 365GTB/4).
Het is me duidelijk dat de Serenissima geen Ferrari is, maar alles wat een Ferrari hart draagt spaar ik. dus ook de Lancia Stratos, LC2, Fiat Dino enz.
Mijn vraag was eigenlijk of de andere door Drogo ontworpen Ferrari's een samenwerkingsverband met Volpi was?


De vraag is of de Serenissima een Ferrari hart heeft en zover ik kan nagaan is dat niet het geval. Ik blijf erbij dat de Breadvan een SWB is, wat leken ook mogen denken. Maar goed, ieder zijn mening.
Drogo heeft voor diverse klanten Ferrari's (en andere merken) voorzien van een nieuwe carrosserie, meestal na een ongeval. Volpi was slechts een klant. Drogo heeft ook een aantal Ferrari's officieel (af fabriek zo te zeggen) van een carrosserie voorzien, namelijk een aantal sports prototypes van de jaren 60 (zoals de 365 P).
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gesloten