Nog meer tips gevraagd voor kaal maken van een model

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
bigodino
Contacteer:

Nog meer tips gevraagd voor kaal maken van een model

Bericht door bigodino »

Ik heb nu over diverse technieken gelezen, maar voor mijn eigen project gaat het niet echt vlot. Als je de body in de thinner legt, wat voor bak gebruik je dan? Ik had een proefstukje in een oude plastic bak gelegd met thinner, maar de thinner taste ook (vooral) de plastic bak aan. En het proefstukje was niet bepaald kaal. :eh:

Ook met Alabastine super afbijt gaat het niet super. Het leek in het begin een succes, maar voor hardnekkige verflagen en moeilijk bereikbare delen is het geen oplossing.

Hoe doen schadeherstelbedrijven dat? Zijn er nog andere producten op de markt? Ik las op een ander forum over een spray op basis van aerosal (?)

Overigens moet ik het volgende erbij opmerken: ik ben dus een Kyosho model aan het kaal maken. Dit vlot niet. Tegelijkertijd heb ik ook wat onderdelen van een Anson model kaal gemaakt en dat gaat juist weer wel goed.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Tim

Bericht door Tim »

Remmenreiniger al geprobeerd? Verwijderde probleemloos de verf op mijn laadbak... :roll:
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Ik heb fluxaf afbijtmiddel op een maisto gesmeerd en na 15 minuten wachten viel de verf er bijna vanaf. 1e keer was denk ik een 80-90% weg, zelfs in moeilijk bereikbare stukken. 2de keer een bijna alles en de rest kon je makkelijk wegkrabben.

Dit spul beet zo hard dat zelfs de verf tussen na het verven op elkaar gedraaide onderdelen niet meer zichtbaar was. :? Let wel mijn handen begonnen ook de kracht te voelen na enkele minuten. Afwassen dus of handschoenen. En oppassen wat je beet pakt. Want ik dacht mijn handen goed schoon gemaakt te hebben maar mijn vingerafdrukken zijn in onze camera vereeuwigd. :oops:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Je had er ook goed over nagedacht voordat je begon, StPaul. :mrgreen: :mrgreen: een klein kind weet dat je bijvoorbaat al dikke rubberhandschoenen meot gebruiken bij afbijt. Tenminste als je het risico zo klein mogelijk wilt houden :? :P
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Thinner kan je het beste in een glazen pot stoppen.
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ik gebruik bijna altijd thinner... ik heb een verfblik waar de thinner in zit, gewoon gekocht bij Hornbach. Modelletje erin.. paar uurtjes laten staan en bingo... verf weg...
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Peter Parker schreef:Thinner kan je het beste in een glazen pot stoppen.

Mee eens... + dat je een deksel erop kan draaiien... bij een blik wil dit meestal niet... En je kunt makkelijk zien of het klaar is.

Wat betreft de verf/lak... bij duurdere modellen zit er nog een extra coating op... of blanke lak... lijkt soms een beete plastic-achtig.
Met een zacht borsteltje veeg je dit zo weg.
Curbstone Models
Contacteer:

alleen.. vind maar eens een glazen pot waar een 1:18 in kan....

das een flink stukkie appelmoes...
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

De meeste lakken gaan eraf als je het model in de mr muscle ovenreiniger spuit, en dan een nachtje in een plastic zak laat bivakkeren.
Curbstone Models
Contacteer:

hé...dat spul heb ik thuis staan... toch eens proberen op de lastige modellen
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Het is misschien een domme vraag van mij. Maar was het écht noodzakelijk om het model tot op het bot kaal te maken. Ik weet bij sommige projecten is het i.d.d. noodzakelijk,...maar niet bij alle. :think:
Ik vraag dit omdat (zéér) goed schuren soms een beter resultaat geeft dan helemaal blank maken. Je houd dan namelijk een perfecte hechtingslaag over, voor je definitieve laklaag.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iets meer tijd steken in het schuurwerk op moeilijk bereikbare plaatsen uiteindelijk toch een beter resultaat op kan leveren.
Maar nogmaals, ik weet niet precies wat je project is.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Alleen zorgt een laag verf over een laag verf er wel voor dat bepaalde details minder opvallen. En met schuren bewerk je de grote oppervlakken misschien goed maar in de randen schuur je nooit gelijkmatig. Dus daar haal je of teveel weg of te weinig. En als je dan de nieuwe laag er over spuit valt het juist daar altijd op.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Maar dat is ook precies wat ik bedoel met "zéér goed schuren"
Het is écht aan te bevelen om hier wat meer tijd in te steken. Maar zoals ik al eerder zei, over sommige modellen lopen zoveel koelribben, naden, e.d. dat dit niet te doen is. En dan is totaal blank maken i.d.d. beter en de gok te wagen om zonder grondlaag de lak aan te brengen.
Ik bedoelde het alleen ook maar als optie. :oops:

Want als je het model helemaal kaal maakt, dien je (normaal gesproken) toch weer een grondlaag aan te brengen, en zit je weer met hetzelfde probleem. of zie ik het verkeerd.?
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Curbstone Models
Contacteer:

Als ik een model ga spuiten, dan haal ik hem altijd helemaal kaal...

De primer die ik gebruik is afgestemd op de lak, daardoor mislukt het bijna nooit... ik heb een aantal kleuren primer, donkergrijs voor zwarte modellen wit voor wit en dan nog blauw, groen en rood...

Hierdoor krijg ik ook geen dekkingsproblemen als je een grijze primer gebruikt en vervolgens wit gaat aflakken... veelal heb je bij scherpe randen of naden dat de verf minder dekt.. bij dunnen lagen zie je de kleur van de primer en dan dus doorheen...

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, en ik zal ook niet zeggen dat een model minder mooi wordt als je de originele lak er gewoon op laat zitten, maar het is wat ik altijd gedaan heb...
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Herman schreef:De meeste lakken gaan eraf als je het model in de mr muscle ovenreiniger spuit, en dan een nachtje in een plastic zak laat bivakkeren.

Heb ik ook al geprobeerd, maar doet niks (wel op plastic of rubber).

Over wel/niet kaal maken: ik wil het inderdaad kaal maken vanwege de vele details die bij "gewoon" overspuiten waarschijnlijk verloren gaan. bovendien wil ik wat zaken toevoegen (spatborden uitbouwen), waarbij het me beter lijkt om geen verf op de body te hebben.

Ik ga het toch eens met een grote emmer thinner proberen. Remmenreiniger deed ook niks (hardnekkige verf hebben de jongens van Kyosho gebruikt zeg!)
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Plaats reactie