Waarom Minichamps zoveel 1/43 modellen uitbrengd..?
Waarom Minichamps zoveel 1/43 modellen uitbrengd..?
Kzit al een tijdje met die vraag waarom Minchamps zoveel (in mijn geval) Porsches uitbrengd op 1/43 en er maar zeer weinig modellen door hen gemaakt worden op 1/18 ?
Komt dit omdat er gewoon een grotere vraag naar 1/43 modellen is of...?
Grtz. Timo
Komt dit omdat er gewoon een grotere vraag naar 1/43 modellen is of...?
Grtz. Timo
- Donkervoort
caprigek schreef:
omdat er dan meer modellen in een vitrine gaan
Ik denk dat dat zeker niet de hoofdrede is hoor! Bij mij iig niet, ik kan 1/43 gewoon beter in mijn fantasiewereld plaatsen. Vind de schaal gewoon geweldig. Al kick ik enorm op 1/18 details (van bv. Exoto's). Maar ik kan nog meer genieten van een 1/43 opengewerke motorkap o.i.d.
En er is meer keuze, meer diversiteit, wat ook een groot voordeel is.
- Curbstone Models
- Schaal: 1:18
- Contacteer:
- Donkervoort
- Jolly Club
Minder details.

Zal zeker niet aan minder detaillering liggen...Minichamps zijn supermodellen, en ondanks dat ze *zucht* niet open kunnen vind ik ze prachtig gedetailleerd

Ik denk eerder dat JonnoT het bij het rechte eind heeft, 1:43 is wereldwijd al vanaf 34 jaar vóór Christus de populairste schaal onder de verzamelaars, 1:18 is pas sinds eind jaren '80 echt populair geworden.
Aan de prijsontwikkelingen van oude modellen kun je ook zien waar de meeste vraag naar is, alléén oude UTs en sommige AutoArts brengen hun geld nog op, de rest kun je na twee jaar allemaal in de aanbiedingsbak vinden. Terwijl oude Minichamps-modellen je stilaan een rib uit je lijf kosten als je niet slim inkoopt

Heb zelf in héél 2005 volgens mij nog maar één 1:18 model gekocht, ben echt helemaal om

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
- Donkervoort
Jolly Club schreef:Minder details.
Hou eens op...
Zal zeker niet aan minder detaillering liggen...Minichamps zijn supermodellen, en ondanks dat ze *zucht* niet open kunnen vind ik ze prachtig gedetailleerd![]()
Ik denk dat je me verkeerd begrijp Martinio

Het gaat over sneller uitbrengen. Bij een 1/18 moet alles openkunnen e.d. (tegenwoordig ook al niet meer

Ik bedoelde niet dat een 1/43 MINDER gedailleerd is (zoals ik het eerst zij) maar dat er MINDER details AANWEZIG zijn.
Ze zijn dus idd prachtig!!!
Ik denk idd dat het komt doordat 1/43 de oorspronkelijke schaal is.
Een 10a12 jaar geleden heb ik eens een verzamelaar van 1/18 modellen op de rommelmarkt weten staan met al zijn modellen. De reden => hij was overgestapt naar 1/43 , omdat er daar veel meer keuze in was zei hij.. Oke nu is er nog altijd meer in te krijgen daar ben ik het volledig met eens. Maar sinds een 5 tal jaar ofzo is er toch een serieuze vooruitgang in de 1/18 modellen vind ik. Vroeger waren de 1/18 modellen totaal nie gedetailleerd. Maar nu Exoto, Minichamps, (UT-Models), AutoArt, etc er zijn is er voor mij geen reden meer om over te stappen, als ik nu gewoon vroeger was begonne met verzamelen zou ik nu mss ook wel 1/43 porsches kopen, maar ja tis nu zo nie
+ tgeen wat ik wil aan een model is detail ( + afwerking ) zoals motor enzo eens bekijken , dat lukt bijna niet met de 1/43 modellen..
Wat ik ook wel vind ( spijtiggenoeg vind ) is dat idd veel 1/18 modellen dalen in waarde en daar vind ik vooral dat AutoArt zeer veel aan te danken heeft
met bvb die Asian Cup nr29 "Limited Edition" nu komt er weer een limited edition van uit maar met gewoon een andere nummer
Kben moeilijk aan da model geraakt en kheb er dus 120 !! euro voor betaald en komt die weer uit, kvoel mij dus wa bestolen 

Wat ik ook wel vind ( spijtiggenoeg vind ) is dat idd veel 1/18 modellen dalen in waarde en daar vind ik vooral dat AutoArt zeer veel aan te danken heeft

- Jolly Club
- Curbstone Models
- Schaal: 1:18
- Contacteer:
Donkervoort schreef:[..]
Maar, waarom verkopen ze beter?
Ik weet niet precies het antwoord op deze vraag, maar als ik naar mezelf kijk en ik probeer de redenen te bedenken waarom ik een model van een bepaalde schaal zou kopen, dan kom ik toch altijd weer uit op hetzelfde...
Als je een bepaald model ziet, dan kijk je altijd hoe het bij je bestaande verzameling past. Bijvoorbeeld het aanbod in racemodellen is in schaal 1:43 véél groter dan in 1:18. Als je dus racemodellen spaart, is het logisch dat je 1:43 in je collectie hebt... na verloop van tijd koop je gemakkelijker een 1:43 dan een 1:18 waardoor je verzameling grotendeels uit 1:43 bestaat.
Vervolgens vind je die 1:18's niet meer in je verzameling passen en koop je die niet meer of verkoop je zelfs je bestaande 1:18 modellen..
Anders wordt het bijvoorbeeld als je "gewone" straatauto's verzameld, die zijn er in een ruim aanbod in 1:18 waardoor je nooit de behoefte hebt om zomaar ineens een 1:43 model te kopen...
De redenen die verzamelaars hebben om een bepaalde schaal te kopen zijn legio. Sommige zijn met een bepaalde schaal begonnen (BBurago Syndroom) en komen daar nooit meer vanaf. Anderen verzamelen lukraak alles wat ze mooi vinden zonder naar de schaal te kijken...
Feit blijft dat in schaal 1:43 meer keuze is, daardoor meer vraag, daardoor meer aanbod, waardoor meer keuze... de circel is rond...
Wel denk ik dat prijs een belangrijke rol speelt. Enkele jaren geleden raakte de 1:18 modellen in opmars. Nu dat iedereen op de kleintjes aan het letten is, zien we ook de 1:18 in de verdrukking komen...
De vraag is dus niet eenduidig te beantwoorden... de belangrijkste factor lijkt echter waar je mee gestart bent en hoeveel geld je te besteden hebt.. in het laatste geval lijkt kwantiteit het te winnen van schaal...
Jolly Club schreef:Heb zelf in héél 2005 volgens mij nog maar één 1:18 model gekocht, ben echt helemaal omen tussen nu en een paar jaar jullie ook allemaal
Stilaan is dat hier al gebeurt... in 1:43 is meer te krijgen... dus daar koop ik dan ook meer van... de 1:18 koop ik ook wel, maar die zie je niet zo vaak... van Opel dan he