Probleem: vlek op lens

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Probleem: vlek op lens

Bericht door Henri »

Op de lens van mijn Canon PowerShot A75 zit een vlek.
Deze is irritant zichtbaar op foto's met egale achtergronden, dus eigenlijk bij alle foto's die ik maak van auto's.

Zie foto, rechtsonder zittie.
Afbeelding

Ik ben al met alcohol en wattenstaafjes aan het poetsen geweest, maar dat levert geen resultaat op. En, om eerlijk te zijn, op de buitenste lens zie ik ook niets zitten. Dus wellicht dat de vlek op een binnenlens zit...???

Iemand een idee om dit te verhelpen? En nee, drukkere achtergronden gebruiken is geen optie...
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik zou er mee terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt. Als de vlek niet op de buitenkant van de lens zit, dan kan je er weinig mee.... plus dat het al een behoorlijke vlek moet zijn als je hem op je fotoos ziet....

:?
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bericht door Henri »

Dat wordt lastig, want de vlek is pas sinds kort verschenen...
Camera heeft het daarvoor prima gedaan.
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Als het onder de garantie valt en je hebt er niets geks mee gedaan dan is het gewoon garantie.

Ik had tot drie keer toe een technisch probleem met camera en ben nu (volledig onder garantie!!) aan mijn derde toestel bezig.

Je kunt helemaal een nieuwe krijgen als je hem extra verzekerd hebt.
Dus ga gewoon eens naar de winkel toe. Succes! :thump_up:
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bericht door Henri »

Hmmm. tja, daar heb je natuurlijk wel gelijk in. 't Ding komt eigenlijk niet buiten. Dus gekke dingen zijn er niet mee gebeurt. Én hij is idd nog geen jaar oud.
Mis ik wel m'n camera een tijdje, is kleine ramp... Zouden ze leen camera's hebben...? Ga morgen gelijk bellen.
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Bellen heeft weinig zin, gewoon langsgaan en de fout laten zien.

Ik heb nog nooit leentoestellen mee gekregen. Gemiddelde reparatie duurt 1 tot 2 weken. Dus moet wel te doen zijn he zonder!
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Wat voor een camera is het?

Sensor kan namelijk ook vies zijn, moet ie ff schoon gemaakt worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bericht door Henri »

Staat in 't eerste bericht: Canon PowerShot A75.

Welke/wat/waar sensor??
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Is buiten de garantie wel een dure aangelegenheid denk ik. Ik was toendertijd al dik 60 euro kwijt toen mijn beschermkap van de lens niet meer werkte :(
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Vlek heeft absoluut niets met een sensor te maken. :snooty:
Die dienen namelijk voor belichting en/of afstand te meten. Dan zou het daar dus fout moeten gaan.

Als de vlek aan de binnenkant van een lensdeel zit en er zijn geen gekke dingen met je camera gebeurd is het een fabricage fout. Er is waarschijnlijk dan iets van de binnenkant van je lens losgekomen of naderhand in je lens terecht gekomen. Maar beide mag niet zomaar gebeuren. (tenzij camera gevallen is o.i.d.)
Een lens bestaat namelijk uit meerdere glasdelen en dienen geheel afgesloten te zijn.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Mocht je problemen voorzien in de winkel... dus dat ze moeilijk gaan doen... ga dan op koopavond erheen... en wacht tot het druk is in de winkel... leg dan je probleem voor... :mrgreen:
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Matt Modelautos schreef:Vlek heeft absoluut niets met een sensor te maken. :snooty:
Die dienen namelijk voor belichting en/of afstand te meten. Dan zou het daar dus fout moeten gaan.


Niet waar.

Sensor is bij een digitale spiegelreflex de vervanger van het fotorolletje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Niels schreef:Niet waar.

Sensor is bij een digitale spiegelreflex de vervanger van het fotorolletje.

Je hebt (gedeeltelijk) gelijk. :oops:
Ik ging er automatisch vanuit dat jij de uitwendige sensoren van de camera bedoelde.
Die meten namelijk licht en afstand.
Maar achter de lens zit ook nog een CCD chip met optische sensor en hier zou i.d.d. ook iets op kunnen zitten.
Alleen weet ik vrijwel zeker dat je hier bij deze camera toch écht niet zelf bij kunt en dat een ritje naar de leverancier dan toch noodzakelijk is voor Henri.

P.s.
De geheugenkaart is de vervanger van het fotorolletje en niet de sensor. :mrgreen:
Deze digitaliseerd het beeld alleen maar.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Frans
Berichten: 1076
Lid geworden op: do 11 dec 2003 13:23
Locatie: Antwerpen / België
Contacteer:

Bericht door Frans »

Matt Modelautos schreef:[..]
Je hebt (gedeeltelijk) gelijk. :oops:
Ik ging er automatisch vanuit dat jij de uitwendige sensoren van de camera bedoelde.
Die meten namelijk licht en afstand.
Maar achter de lens zit ook nog een CCD chip met optische sensor en hier zou i.d.d. ook iets op kunnen zitten.
Alleen weet ik vrijwel zeker dat je hier bij deze camera toch écht niet zelf bij kunt en dat een ritje naar de leverancier dan toch noodzakelijk is voor Henri.

P.s.
De geheugenkaart is de vervanger van het fotorolletje en niet de sensor. :mrgreen:
Deze digitaliseerd het beeld alleen maar.


Een beetje uitleg:
Het hart van de digitale camera gaat schuil achter het diafragma. De  CCD-chip (Charge Coupled Device = ladingsgekoppeld element) is een lichtgevoelig halfgeleiderelement dat is opgebouwd uit een groot aantal siliciumdioden. Valt er licht op de CCD-sensor, dan wordt elke  pixel afzonderlijk opgeladen. Deze ladingen worden uitgelezen in de vorm van elektrische impulsen.



Een analoog/digitaal-converter zet de analoge impulsen om in digitale helderheidswaarden. Omdat de CCD onmogelijk alle in het beeld besloten informatie kan registreren, worden met “intelligente” software (Firmware) de waarden voor de ontbrekende informatie berekend. Het gereconstrueerde digitale beeld wordt vervolgens opgeslagen in het geheugen van de camera.
Afbeelding

Forza Ferrari
Gebruikersavatar
Henri
Berichten: 432
Lid geworden op: di 03 mei 2005 20:04
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Bericht door Henri »

Ik weet bijna zeker dat de vervuiling op een lens zit, want met het focussen van de camera wordt de vlek groter of kleiner.
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie