Vragen over de Formule 1

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Vragen over de Formule 1

Bericht door caprigek »

goed ik weer

er zijn hier een hoop liefhebbers van formule 1 (zo niet hooligans)

ik heb een aantal serieuze vragen en wil van die hooligans dan ook een serieus antwoord

vraag 1 hoe hard kan een fomule 1 auto op topsnelheid (pedaal op de vloer)
vraag 2 hoevaak rijdt een formule 1 auto op top snelheid
vraag 3 hoeveel secvonden duurt dat topsnelheid rijden (tot de volgende bocht)

vraag 4 wat is de hoogst gehaalde snelheid in de formule 1 (ff jaartal erbij)

vraag 5 hoeveel verschillende auto's rijden er in de formule 1
vraag 6 hoeveel verschillende motoren rijden er mee in de formule 1

groet caprigek

Mod-edit: Graag voortaan kijken of je vragen met het topic te maken hebben, ik heb deze even verplaatst naar de behorende sub-fora.
P.s. voor welke prijsvraag is dit :mrgreen:
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

415 km/u

http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=102840

Hoe vaak haalt ie die, deze in een race nooit. Tijdens een race liggen de bakverhoudingen ook anders en dus is dan de topsnelheid lager. Ga er maar van uit dat op elk circuit de max snelheid die dan van toepassing is wel een keer word aangetikt en dus gaat het om heel even op topsnelheid met meteen weer remmen.

Verschillende auto's: 10
Verschillende motoren: 6
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

topsnelheden op monza, vrije trainingen (zonder slipstream) liggen over de 355 km/h, ik geloof dit jaar of vorig jaar zelfs 359.

De topsnelheid wordt natuurlik maar 1 keer gereden, maar op circuits met veel rechte stukken (monza bijv) komt het 2 a 3 keer erg dicht bij de topsnelheid.

Op topsnelheid rij je in principe maar een paar tienden omdat de bocht dan alweer komt. Het langste stuk vol gas is echter op indianapolis meen ik, waar ze over de 20 seconden uit mn hoofd gezegd vol gas gaan
Gebruikersavatar
Vincent
Berichten: 517
Lid geworden op: za 05 mar 2005 15:32
Locatie: Essen (Belgie)

Bericht door Vincent »

Langste stuk volgas is Spa, maar dat is dan enkel als Eau Rouge volgas wordt genomen.(Wat tegenwoordig geen kunst meer is.)
Grab life by the horns.
Gebruikersavatar
Donkervoort
Berichten: 1503
Lid geworden op: ma 25 apr 2005 16:01
Locatie: Goes (Zeeland)

Bericht door Donkervoort »

Volgens mij wil caprigek deze vragen beantwoord hebebn en daarmede argumenten aandragen in de de VS-EUROPA discussie...

Correct me if i'm wrong..

Wel interessante feiten overigens! :thump_up:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Volgens mij heb jij een onoverkomelijke drang op elke post te moeten reageren, relevant of niet....

Correct me if i'm wrong.. :|
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

het eigenlijke antwoord is dat we de topsnelheid van een Formule 1 wagen gewoonweg niet weten...
De variabelen die bepalen wat de uiteindelijke snelheid van de wagen zou zijn wordt voornamelijk bepaald door de koppel/toeren verhouding, de wrijvingsweerstand van de banden en de luchtweerstand.... allemaal factoren die bij een formule 1 wagen eenvoudig te beïnvloeden zijn...

Indien een formule 1 wagen zou worden afgesteld op maximale snelheid, dan zouden we nog wel eens versteld kunnen staan van zijn uiteindelijke snelheid...

In de werkelijkheid wordt de wagen afgesteld op een circuit, waarbij de topsnelheid een compromis is tussen snelheid, acceleratievermogen en grip...
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Curbstone Models schreef:het eigenlijke antwoord is dat we de topsnelheid van een Formule 1 wagen gewoonweg niet weten...
De variabelen die bepalen wat de uiteindelijke snelheid van de wagen zou zijn wordt voornamelijk bepaald door de koppel/toeren verhouding, de wrijvingsweerstand van de banden en de luchtweerstand.... allemaal factoren die bij een formule 1 wagen eenvoudig te beïnvloeden zijn...

Indien een formule 1 wagen zou worden afgesteld op maximale snelheid, dan zouden we nog wel eens versteld kunnen staan van zijn uiteindelijke snelheid...

In de werkelijkheid wordt de wagen afgesteld op een circuit, waarbij de topsnelheid een compromis is tussen snelheid, acceleratievermogen en grip...


415 is tot nu toe gemeten met de Honda op een vliegveld, ze gaan van het jaar nog naar de zoutvlaktes om de echte topsnelheid te meten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Bericht door caprigek »

St. Paul schreef:Volgens mij heb jij een onoverkomelijke drang op elke post te moeten reageren, relevant of niet....

Correct me if i'm wrong.. :|


was die voor mij bedoeld st. paul ??

zo ja
of deze relevant is zullen we wel achter komen
weet ik niet (ik zelf denk van wel)
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

caprigek schreef:[..]

was die voor mij bedoeld st. paul ??



Nope. :wink: Maar ik zie wel waar je naar toe wilt... Kijk maar in de Bash. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Bericht door caprigek »

Donkervoort schreef:Volgens mij wil caprigek deze vragen beantwoord hebebn en daarmede argumenten aandragen in de de VS-EUROPA discussie...

Correct me if i'm wrong..

Wel interessante feiten overigens! :thump_up:

juist

dus f1 auto's rijden maximaal 20 seconden full speed ??
om vervolgens weer in de ankers te moeten voor de bocht

dus de hele formule 1 gaat eigenlijk over het volgende
optrekken remmen bochtje
optrekken remmen bochtje (en dat dan 50 rondes ??)
(weet niet kijk nooit)


somige van jullie zetten sávonds de wekker om dat om 02:00 ergens in de werleld een f1 race begint (opnemen kan ook hoor)
de race gaat helemaal nergens over :
alleen om na 1 race te concluderen dat michael shumacher deze techniek het beste onder de knie heeft (en het meeste geld meeneemt naar de f1)
en dus recht heeft op die fel begeerde beker

de rest van het seizoen kijen jullie naar een rij auto's met voorop michael shumacher die weet dat hij toch weer kampioen word

maar zijn deze motoren (ferrari) beter dan amerikaanse ??
waarom dan ze rijden maar 20 seconden fullspeed

kennen jullie de indy 500 ??
dat is een race met amerikaanse (je weet wel die troep) motoren

die auto's rijden over 500 mile fullspeed (aleen stoppen om te tanken)
die motorn wor het uiterste van verlangt 500 mijn op volle toeren
volle vermogen

diegene die naar 500 mile het eerste over de finish komt heeft gewonnen

wil ik een ferrari f1 motor wel eens zien doen
denk dat je er een bezemwagen achteraan kan laten rijden om de lagers op te ruimen

die amerikaanse motoren houden het wel vol
die f1 wagens zijn alleen gemaakt om te accelereren remmen bochie nemen en dat 50 keer (50xlaten we zeggen 5 kilometer = 250 kilometer)
knap hoor

geef mij maar amerikaanse motoren die gaan langer mee

groet caprigek

wel jammer dat de vraag verplaats is
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Je kent het principe van Appels en peren?

Je kent ook het principe van een doelstelling?

Waarom zou je in godsnaam een motor bouwen die 2 uur lang vol gas gaat als je dat in een race niet doet??

Wel eens een Indycar op Indy zien accelereren uit de pit? Tegen de tijd dat die bak eindelijk eens van de grid is heeft Schumacher of welke andere F1 coureur 'm al op een rondje gezet.

Is ook een bullshit vergelijk, want daar is een Indycar niet voor gemaakt.

Ben het met je eens dat het een saaie optocht is, kan niet zeggen dat ik oval racing wel vet vind, vind ik misschien nog wel saaier.

CART en F1 kun je dan beter gaan vergelijken even een circuit waar ze alle 2 het zelfde rondje rijden. Montreal dus:

Snelste Kwalificatietijd van CART:
1 Sebastien Bourdais 1:20.396

Snelste Kwalificatietijd van F1:
1 J. Button BAR 1:15.217

Dat is dus een verschil van 5 seconden, waar de F1 auto ook nog eens met een lading benzine aan boord reed om de wedstrijd te gaan rijden, en de CART was "leeg".

Oja, gaan we nog een leuk spelletje doen, tel de Amerikaanse motoren in Indy in 2006.

Whahaha Honda, Toyota baby!
Afbeelding
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

Ben het helemaal met je eens Niels! Wat een onzin kun je soms uitkranen caprigek... Ik bedoel, wat is dit nou voor een stom vergelijk???

Je hebt het er over dat de Formule 1 nergens over gaat. Maar bij de CART rijden ze maar een beetje op zo'n stom ovaaltje, de hele tijd volgas terwijl ze in de F1 juist moeten remmen, sturen enz. Dan lijkt me toch dat er bij de F1 meer van de rijder en van de auto gevergd wordt dan een beetje de hele tijd volgas rijden... En ik weet niet of je het weet, maar sinds dit jaar hebben we een nieuwe wereldkampioen...
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
GiRacer
Berichten: 201
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Gewoon niet op reageren :)
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

GiRacer schreef:Gewoon niet op reageren :)


Had ik me ook voorgenomen.....
Afbeelding
Plaats reactie