Exoto opzoek naar geduldige rijke klant voor laatste model

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Exoto opzoek naar geduldige rijke klant voor laatste model

Bericht door rsh_scuderia »

Exoto opzoek naar geduldige rijke klant voor laatste model

Exoto is een Amerikaanse organisatie die ontstaan is in 1986 in Californie. De familie Keusseyan staat aan het roer van deze organisatie die schaalmodellen produceert in 1:10, 1:18 en recentelijk ook 1:43. Een samenvoeging van EXclusive AUTOmobiles. En exclusief zijn ze. De lijst met auto’s die Exoto in de loop der jaren heeft geproduceerd is een geweldig mooi aanbod voor de raceliefhebber.

Je kunt stellen dat wat wat zij produceren is op te delen in de volgende lijnen;
1. 1:10. Dit zijn 2 modellen. De Sauber C9 en Ford GT40 Mk II.
2. Grand Prix Classics in de schaal 1:18. Van Lotussen, Tyrells, Ferrari’s naar Williams.
3. Racing Legends, voornamelijk auto’s die in het verleden hebben gereden op legendarische banen en in roemruchte races.
4. Motorbox, een kwalitatief iets minder submerk met een verscheidenheid aan auto’s en richtingen. Van een Porsche 959 tot een Jaguar XJR-9LM.
5. First Heat met auto’s uit de CANAM-serie.
6. Exoto43, De aangekondigde 1:43 auto’s van Alfa Romeo, de Racing Car transporters
7. Standox modellen. In speciale lakkleur uitgebrachte auto’s.

Een geweldig repotoire welke liefhebbers van raceauto’s zeker zal aanspreken. De Lotus 49 is bijvoorbeeld een geweldig model met perfecte lijnen en super detail. De Sauber C9 is zelfs nog indrukwekkender met zo vreselijk veel detail.
Maar wat is dan eigenlijk het probleem?
Ford GT, Cobra 427 Roadster, Gulf GT40, Mercedes-Benz W196 Monoposto & - Streamliner, Ferrari 312T5 & 126 C2, Jaguar C- & D-Type, Aston Martin DBR1, Maserati Tipo 60/61 Birdcage, Ferrari 250 GTO, Ford GT 40 MKIIB, Chevrolet Camaro, Chaparral 2J, Porsche 908/3, 917/10K, 936/77, 936/78, Kremer Porsche K3, 956, 962, Ferrari F40 LM, Mercedes-Benz C11 & C291, Ferrari 250 GT SWB Berlinetta, 275 GTB, 275 GTB/4, F40, F50 & Enzo en de Aston Martin Vanquish staan allemaal “To be announced”. En dat pas een paar jaar.
Geweldig! Helemaal als ze het zouden produceren. Maar gezien het feit dat CMC Ferrari’s en Maserati’s gaat produceren is de kans hierop zeer klein. Gezien het lanceren van een BBR high end Enzo zie ik Exoto deze in 1:18 niet meer maken. Kortom, met de modellen is het veel beloven en weinig uitbrengen.
Wordt er dan nog wel eens wat uitgebracht, naast horloges van $4000,=? Jawel, na 1,5 jaar hebben ze besloten om de Williams FW14b uit te gaan leveren. Tussentijds hebben ze de prijs verhoogd met $50 dollar. Maar de echte liefhebber schrikt hier niet van af. Of wel? Het detail is overweldigend, dit hebben we mogen aanschouwen in de Patrese versie van dit model, maar prijzen boven de 200 euro wordt voor sommige toch echt de grens.

Een factor van kopers aan het lijntje houden enerzijds en prijsopdrijving anderzijds. Op dit forum staan een link naar de website van Exoto. De Sauber C9 #63 kan je daar zien. Wie willen lachen, zoekt dit op. Voor een auto met extra chassis, racevuil en een beperkte oplage leg je $500,= neer. De laatste editie, een pre-order hoe zou het anders kunnen?, kost 200 dollar meer. En wat krijg je daarvoor? Schade. Een deukje en een butsje, net zoals in het echt. Maar is die goedkope versie van $500 dan nog wel wat waard vraag ik mij af…. Van bijna $800,= is een koopje….

Het wordt tijd dat Exoto de aangekondigde modellen gaat produceren tegen een aanvaardbare prijs. Op deze manier gaan mensen afhaken en zal Exoto uiteindelijk ook moeten afhaken. CMC is wat dat betreft veel beter bezig en levert de modellen voor een betere prijs.
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Leuk verhaaltje. Snap niet waarom klanten er zo mee weg lopen als een bedrijf je zo in de kou laat staan qua releases. En die Schade/racevuil trend snap ik al helemaal niet. :nuts:
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Tim schreef:Leuk verhaaltje. Snap niet waarom klanten er zo mee weg lopen als een bedrijf je zo in de kou laat staan qua releases. En die Schade/racevuil trend snap ik al helemaal niet. :nuts:


Zal toch vooral aan de kwaliteit van de modellen liggen en het feit dat veel van hun modellen niet door andere fabrikanten in dezelfde schaal zijn geproduceerd (F1 modellen dan, andere modellen ben ik niet zo in thuis :oops: ) of duidelijk minder van kwaliteit zijn.

Dat ze bij Exoto schade/vuile modellen uitbrengen ok, maar dat ze er dan van die berenprijzen voor vragen vind ik ook erg overtrokken, maar er zullen zeker genoeg (rijke) gekken zijn die het geld ervoor neertellen.

Verder kan ik me helemaal vinden in rsh's standpunt over het aankondigen van de modellen en de daaropvolgende radiostilte, misschien dat ze de modellen aankondigen om te peilen of er genoeg vraag naar is. Valt de vraag tegen dan zullen ze gek zijn om zo'n model te produceren, Minichamps doet dit ook nogal eens, een goed voorbeeld hiervan is de Marlboro Masters wagen van Verstappen. M.a.w. als ze tien modellen aankondigen kunnen we blij zijn als er drie uitkomen................ooit :thump_down: .

Goed stuk rsh :thump_up: .
Afbeelding
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Helemaal mee eens, en laat GMC de F40 LM maar overnemen, op dat model zit ik dus al lang te wachten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Droes
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr 28 jan 2005 17:46
Schaal: 1:18
Locatie: België

Bericht door Droes »

Was net opzoek naar die Renault Williams FW14b, tis echt een prachtmodel van Exoto.. maar duur, ok het kan echt wel perfect zijn de details etc, maar ondanks dit verkoop je echt geen model meer met zo'n prijzen..
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
bigodino
Berichten: 486
Lid geworden op: do 30 okt 2003 21:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Goede opmerkingen over Exoto.

Ik wil eraan toevoegen dat ze zelfs prototypen van modellen op beurzen laten zien en vervolgens nog niet uitleveren (Ferrari 500 F2, 312 T5).

Wat betreft de prijzen: ik heb nog nooit die belachelijke prijzen betaald voor mijn Exoto modellen, altijd een stuk lager (Ferrari modellen voor circa 130 euro). Ik moet daarom ook altijd een beetje lachen om hun coupons met aanbiedingen (hun email nieuwsbrieven beginnen overigens intussen aardig op spam te lijken, zo vaak krijg je die).

dat gezegd zijn de modellen werkelijk fantastisch en als je liefhebber bent van amerikaanse GT's of Porsche, dan kun je je aardig arm kopen aan de vele modellen die WEL uitgebracht zijn.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

bigodino schreef: Ik moet daarom ook altijd een beetje lachen om hun coupons met aanbiedingen (hun email nieuwsbrieven beginnen overigens intussen aardig op spam te lijken, zo vaak krijg je die).


en ze zijn vaak hetzelfde.. maar nét ff anders... begint zelfs storend te worden...

iedere keer open je hem.... wéér geen Mansell of nieuwe model... alleen maar ouwe modellen met een ander kleurtje.. of andere combinatie van 2 modellen waarvan je er maar één zou willen hebben en de andere niet....

maar als je een Tyrrell SixWheeler wilt hebben, dan is Exoto wel het mooiste wat je maar kunt kopen... het is gewoon zijn geld dik waard...

Daarom krijgt Exoto ook best wel een beetje respijt van mij... ALS het komt.. dan is het ook wel mooi...

maar idd is de lijst met aangekondigde modellen lang en langdurig... de McLaren MP4/6 staat er nu ongeveer al 10 jaar op.... en zelfs nog geen proto gezien...
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Is er vorig jaar ook niet een gerucht rondgegaan dat ze op het randje van faillisement stonden :?: En dat er wegens te weinig "chinezen" de productie problemen ondervond :?:

Moet wel zeggen dat de modellen van Exoto echt super zijn. Mijn vader heeft hier een Porsche staan en de details zijn echt overweldigend. Vooral als je de wielen eraf haalt.

PS. Er zijn altijd wel mensen die deze modellen kopen ondanks dat ze aan de dure kant zijn. Dit kun je ook goed zien bij de dure sportwagens. Zeer duur maar ze worden verkocht.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik vind Exoto's producten schitterend... maar de prijzen staan niet echt meer in verhouding tot de geleverde waar. Inderdaad, CMC maakt net zulk mooi spul maar voor stukken redelijkere bedragen.

En hoe zit het met die Standox-modellen, dat heb ik nooit begrepen... waarom koop je een model in een maffe effectlak die nooit in het echt op die auto geleverd is en er in de meeste gevallen ook niet echt op past? Lijkt me meer een gevalletje 'we kunnen goedkoop aan de lak komen, laten we maar eens zien of we een paar extra modellen kunnen slijten'.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Schitterende column :worshippy: :worshippy:

Tja, prijzen blijven wat een gek er voor geeft. Voor $ 500 koop ik een heel leger aan modellen. misschien minder gedetailleerd en minder van kwaliteit, maar ik ben er net zo blij mee. 8)
Moet bekennen dat de modellen adembenemend mooi zijn en het geld zeker waard. Als je de prijs dan vergelijkt met die van een ABC of zelfs een Conti ( $ 10.000+)dan lijken ze in één keer een stuk goedkoper :P
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Bericht door Timo911 »

Zoals Bigodino zei: Ge kunt er u arm in kopen in al de Porsches die Exoto uitbrengt.. Kvind ze bijna allemaal prachtig van reclame, maar er zijn maar 3 types: 935 , 935 en 917/30 ( dan nog een 959 van motorbox en de 910, waar er ook zéér veel gemaakt zijn)
Ik had dan persoonlijk liever gehad dat ze maar 5 modellen ofzo van elk type uit hadden gebracht en er dan nog 3 totaal andere types (bvb de aangekondigde)
En dan stel ik mij zelf de vraag, ik betaal nu rond de 150 euro voor zo één model, gaat deze binnen enkele jaren nog wel die waarde hebben?
Oke ze zijn het mooist afgewerkt van elke fabrikant die Porsches maakt, maar ik wil ook dat ze hun waarde min of meer houden (stijgen is nog beter natuurlijk) want als ik binnen enkele jaren in een winkel kom en ditzelfde model zie voor 90 euro, ja dan voel ik me toch wat :? denk ik..
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Heb zelf 2 Exoto Porsche's voor 75 euro nieuw in de winkel gekocht..... dus.
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Dank voor de reacties. Erg leuk! :worshippy:

Welke Porsches heb je dan Niels?
Want de Motorbox producten zijn namelijk wel wat goedkoper.

Commercieel zijn is een ding, maar te commercieel is een andere.
Commercieel zijn in dingen beloven, deze na komen en dan winst maken om een boterham te eten en ook om nieuwe producten te ontwikkelen is een goede zaak.
Te commercieel door je merk uit te buiten ( horloges, standox, meerdere versies van 1 type ide niet zo heel erg relevant zijn zijn) is weer een andere.

Maar het ergste vind ik dat ze veel hebben beloofd, maar weinig uitbrengen de laatste 2 jaar.
Als ik kijk naar de lijst auto's, zou ik zo maar failliet kunnen gaan.
Maar dat CMC en BBR deze wagens uitbrengen is geen goed teken aan de wand....
Gebruikersavatar
Timo911
Berichten: 333
Lid geworden op: do 30 dec 2004 12:24
Locatie: Lokeren
Contacteer:

Bericht door Timo911 »

Kben ook wel benieuwd welke Porsches van Exoto je hebt kunnen kopen voor 70 euro..
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

Leuke column. Alleen geloof ik er niks van dat deze modellen alleen maar meer waard worden. Zoals Niels al zei, je kunt in bepaalde winkels mooie Exoto's kopen voor zeer redelijke bedragen. Ik heb zelf dan ook een Chapparal 2 van Exoto gekocht voor €45,-, net als een Shelby Daytona Coupe voor het zelfde geld. Kijk je op Ebay, dan kun je nu GT40´s kopen voor €99,-. Dus of al dit mooie spul zijn waarde behoud, is nog maar de vraag...
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
Gesloten