doosjes opslaan: tips?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
bigodino
Contacteer:

doosjes opslaan: tips?

Bericht door bigodino »

Ik gebruik momenteel appeldozen om de dozen van mijn schaalmodellen in op te slaan (1:18 ). Hoe doen jullie dat? Zijn er mooiere dozen op de markt?

Een vriend van me heeft van die boodschappenkratjes (opvouwbare). Daar passen zijn doosjes exact in. Maar ja, dat zijn BBR modellen etc. (1:43).

Tips?
Laatst gewijzigd door bigodino op do 18 mar 2004 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik bewaar mijn dozen allemaal op zolder. Er komt bijna nooit iemand en ze staan in het donker (dus geen verkleuring) Het maakt mij eigenlijk weinig uit of er een doos bij zit of niet, het gaat mij meer om het model.

Ik denk dat jij je doosjes ook het beste in het donker bewaren of i.i.g. een plaats waar geen direct zonlicht bij kan komen want dan gaan ze geheid verkleuren!
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Op maandag naar de Appie Hein. Dan hebben ze stapels appelsienen dozen. Daar staat bij mij zowat alles in... Doosjes, gereedschap, prullaria, etc.
Jos

Bericht door Jos »

de speciale modellen laat ik altijd in de doos staan in mn vitrine, de andere doosjes heb ik in de laden onder de vitrine opgeborden...waar je ze ook opbergt, zorg voor een plek zonder zon, en zorg dat je weet waar ze liggen!! en nog iets: NOOIT weggooien!!
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ik werp alle dozen van modellen weg,bij mij gaat het om het model en niet de doos! Trouwens ik heb nu over de 170 modellen en ik zou niet weten waar ik met al de dozen zou moeten blijven.
Als je de dozen bijhoud dan wil dat zeggen dat je de modellen nog zoekt te verkopen, in mijn geval niet ik verkoop niets!
Afbeelding

Forza Ferrari
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Frans schreef:Ik werp alle dozen van modellen weg,bij mij gaat het om het model en niet de doos! Trouwens ik heb nu over de 170 modellen en ik zou niet weten waar ik met al de dozen zou moeten blijven.
Als je de dozen bijhoud dan wil dat zeggen dat je de modellen nog zoekt te verkopen, in mijn geval niet ik verkoop niets!

Hoi Frans,

Zeg nooit nooit. Maar dat is niet de (enige) reden: als ik verhuis, dan kan ik de modellen veilig in hun dozen opbergen, zodat ze stevig verpakt zijn voor het transport. Het is me al 2x van pas gekomen.

Bovendien: de dozen zijn ook een stukje erfgoed. Het hoort bij het model.
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Bovendien: de dozen zijn ook een stukje erfgoed. Het hoort bij het model.
Als je ze wilt verkopen wel, anders heb je er geen f*ck aan. Ik koop veel 2e hands modellen, en als er een model is zonder doos, dan koop ik die zonder moeite! Dozen staan toch maar wat stoffig te worden bij mij!
Afbeelding
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Ik bewaar de dozen tegenwoordig wel (eerste paar modellen niet), maar ze staan bij m'n moeder op zolder en ik weet niet of ik ze ooit nog nodig heb... denk het niet eigenlijk.

Ik koop net zo makkelijk een oud model van een andere verzamelaar zonder doosje, het gaat me om het model!
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Voor mij hebben de dozen geen waarde, en hoeven ze ook niet bij het model te zijn.
Ik ben nu 56 jaar en heb mijn eigen woning, aan verhuizen moet ik niet denken (tenzij tussen 6 planken) en wat er later met mijn verzameling gebeurd dat zal me worst wezen. Ik hoop wel dat mijn kleinzoon de verzameling zal nemen en voortzetten. Ik heb 2 zonen en geen van beide is geïnteresseerd in model auto's (ook niet in echte 1/1)
Afbeelding

Forza Ferrari
Maarten

Bericht door Maarten »

Ik bewaar alle dozen. Ten eerste omdat ik vind dat ze bij het model horen en ten tweede omdat ik de modellen laat rouleren in de schappen. Met de dozen erbij kan ik de modellen veilig opbergen voor een bepaalde tijd. De dozen (350 stuks 1/18) sla ik op op zolder. Hier staan ze vocht- en zonlichtvrij.
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Een deel ligt weggewerkt onder me bed en de andere helft ligt gewoon achter de knieschotten op zolder. Geen mens die er dus wat van ziet. Als je ooit je modellen gaat verkopen dan leveren ze waarschijnlijk met doos meer op. Zie bijvoorbeeld de doosjes van Dinky Toys. Deze leveren op het moment bijna meer op dan de auto zelf :D
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Moet er idd bij zeggen dat ik zelf geen waarde aan de dozen hecht, maar ze toch maar bewaar, zolang eht niet te gek wordt. (1:24 doos van Franklin mint is een hele grote doos)

Heb ook nog 2 Pochers (1:8 modellen), ongebouwd in doos. Later zal ik de rest van de dozen wel in de Pocher dozen kiepen, denk ik.

Ook hier doen knieschotten de trick.

Overigens koop ik net zo makkelijk een model zonder doos als met, bijv via een veilingsite. Ik maak me dan wel zorgen om transport. Wat je soms niet opgestuurd krijgt (ondanks verzoek om model goed in te pakken):
Franklin mint modelletje, in een stukje karton gerold, plakbandje over de einden zodat hij er niet uit rijdt, postzegel erop en gaan (vanuit Dld). Hulde aan de posterijen, het model was niet beschadigd... (en dat lag niet aan de verpakking).
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Ik heb voornamelijk Minichamps en Schuco doosjes, nou ja eigenlijk alleen de kartonnetjes want ik laat de auto's in hun vitrine doosjes staan, veel minder schadegevoelig (qua afstoffen enz.) en bij de meeste staat er nog een tekst op de voet met aantallen geproduceerd enz. De kartonnetjes bewaar ik platgevouwen in een doos.

Modellen zonder doos koop ik eigenlijk bijna nooit, te eerste op de schade die kan ontstaan, spiegels en achterspoiler, maar ook omdat ik dan de voet met de tekst niet heb. Als het echt een schaars model is dan koop ik hem natuurlijk wel, en sinds kort verkoopt Minichamps ook losse vitrinedoosjes :thump_up: dus is dat probleem ook weer opgelost.
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Frans schreef:
Ik werp alle dozen van modellen weg,bij mij gaat het om het model en niet de doos! Trouwens ik heb nu over de 170 modellen en ik zou niet weten waar ik met al de dozen zou moeten blijven.

Precies, bij mij gaat het ook om de modellen, maar ik bewaar toch alle verpakkingen voor alle zekerheid. Nu heb ik nog niet zoveel plaats nodig, omdat het maar om ongeveer 40 verpakkingen gaat, die makkelijk stapelbaar zijn.

Frans, je geeft aan, dat je alle dozen weg gooit, maar dat zal toch niet het geval zijn met die speciale verpakkingen van bijvoorbeeld MDS Racing (Mooi kunstlederen koffertje) en/of van AR Maquettes (Houten bodemplaten) om er maar een paar op te noemen. Ik zou dit zonde vinden van zulke verpakkingen, ook al staan ze ergens opgeborgen.
Ik heb maar een beknopte vitrine, waar zo'n 40 modellen 1/18 in kunnen, maar als ik meer plaats zou hebben gehad, dan zou ik de MDS Racing modellen in het geopende koffertjes hebben opgesteld en de AR Maquettes modellen op de bijgeleverde bodemplankjes. Lijkt mij een mooie uitstraling te hebben, maar dat is natuurlijk smaak.

Ooit heb ik eens 1/43 modellen erbij gehad, maar bij deze schaal en kleiner moet je de doosjes bewaren, vind ik. Zoals Markopolo al aangeeft voor de info en/of tekst wat er op de meeste doojes staat. Zonder doosjes zakt de verzamelwaarde van het modelletje dan ook volgens mij.
Er worden ook bijna nooit 1/43 modellen aangeboden zonder origenele verpakkingen en het lijkt er dan ook op, dat de doosjes erbij moeten horen in de verzamelwereld bij deze schaal en kleiner.
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

De bodemplaten van sommige modellen heb ik nog of de auto's staan er nog op, van de MDS Racing modellen heb ik nog geen koffertje, toen ik die kocht werden die geleverd in een plexi doos, waar ze nu nog in staan.
Afbeelding

Forza Ferrari
Plaats reactie