Hoe een grote vent weer met autootjes ging spelen

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Hoe een grote vent weer met autootjes ging spelen

Bericht door model1op43 »

Hoe een grote vent weer met autootjes ging spelen

Mijn vader was een echte autosport liefhebber en had in de 60-er jaren al een vaste tribune jaarkaart op het Circuit van Zandvoort. Als jochie van een jaar of 8 – ik stam uit ’61 - ging ik al regelmatig met hem mee. Samen met de trein (Zandvoort was toen al slecht bereikbaar met de auto), thermosflesje warme chocola en broodjes mee, kussentje en verrekijker. We waren er helemaal klaar voor. Rob Slotemaker, Tom Coronel sr., Gijs van Lennep, Toine Hezemans en andere fameuze Dutch Drivers waren favoriet. Jaarlijkse hoogtepunten waren de Grand Prix Formule 1 en de Trophy of the Dunes – een 4-uurs race voor toerwagens, meetellend voor het Europees Kampioenschap. Een heuse langeafstandsrace, maar natuurlijk bij lange na geen Le Mans …

Het was dan ook niet verwonderlijk dat mijn vader me mee nam naar de film “Le Mans” van Steve McQueen in 1971. In het rode velours van Tuschinski heb ik ademloos zitten kijken naar die fantastische blauw-oranje Porsches die een dag en een nacht doorraasden bij mooi en slecht weer. Na afloop kreeg ik bij de Bijenkorf een Politoys modelletje van een 917 cadeau, in dezelfde donkerrode kleur als het pluche van de bioscoop. Ik was verkocht en verlangde sterk naar het echte Le Mans …

Eind 70-er jaren waren Pa en ik in de weekenden dat we niet op Zandvoort te vinden waren, vaak samen naar de Nürburgring, Zolder, Francorchamps en diverse Duitse vliegveld circuits om toerwagen en sportscar races te kijken. De dikke groep 5 Schnitzer BMW’s, Zakspeed Capri’s en Kremer Porsches 935 en gestroomlijnde Groep C’s heb ik allemaal van dichtbij zien rijden. Zelfgemaakte foto’s uit die periode zijn her en der terug te vinden op het internet en mijn eigen site. Alles heb ik gezien maar geen Le Mans …

In 1982 beleefde ik mijn eerste 24-uurs race langs de baan in Francorchamps. Een heerlijk startveld met heel veel 6 cilinder Capri’s en BMW’s en de schelle snerpende Mazda RX van Tom Walkinshaw die er vandoor ging met de hoofdprijs. Vooral ’s nachts bovenaan Eau Rouge kijken naar de vlammende uitlaten en de rode remschijven bij de chicanes waren een geweldige belevenis. Ik zou er met een groep vrienden die ik kennelijk wist aan te steken nog 17 keer terugkomen. Maar het was geen Le Mans …

Zeker omdat het gemiddelde niveau op Francorchamps in die tijd terugliep van een WK-wedstrijd met fabrieksteams van Jaguar, Rover, BMW, Ford, Nissan etc naar een provinciaal gebeuren met VW Golfs, Honda Civics en Peugeot 306-en verlangde ik naar het echte werk. In 1998 ben ik dan voor het eerst in het heiligdom Le Mans geweest. Dat was natuurlijk meteen een fantastisch jaar met waanzinnige auto’s als de Porsche GT1, Toyota GT-One, Nissan R390, Mercedes CLK-LM, Vipers, Panozzen en de prachtige Ferrari’s 333SP. Nachtelijke regenbuien en veel spanning in het gevecht tussen Toyota en Porsche. Dit was het, dit was Le Mans …

Een maat van me werkte bij Nissan Europe en toen hij daar wegging kreeg ik van hem een Onyx 1/43 van de Le Mans R390 GT1 die we samen hadden zien rijden, en bij hem nog ergens in zijn bureaulade lag. Die GT1 heeft een hele tijd behoorlijk eenzaam in een vitrinekast gestaan die voornamelijk gevuld was met souvenirs van diverse uiteenlopende vakantiebestemmingen. In die tijd ging ik werken in Arnhem bij bedrijfje dat op een steenworp afstand was gevestigd van Wentink, een grote speciaalzaak in modeltreinen en auto’s. Daar stond, ook van Onyx, de winnende Porsche uit 1998. Die moest ik natuurlijk hebben om naast de Nissan te zetten. Ook wel leuk om de BMW en zo’n mooie Toyota uit 1999 erbij te hebben. Inmiddels had Audi Le Mans op haar naam geschreven en de winnende R8R mag op zo’n plankje niet ontbreken. Dat wordt gewoon een soort miniatuur Le Mans …

Ik ga gewoon alle winnaars sparen vanaf 1970 – het jaar van de legendarische Porsche 917. Maar daar stak een probleem de kop op. De Gulf 917 had Le Mans niet gewonnen, maar er wel zijn stempel op gedrukt, datzelfde gold voor de GT-One en de Ferrari 333 … Ik had een beter idee: ik spaar van ieder jaar een paar auto’s die karakteristiek waren voor dat jaar! Dat gaf me het alibi voor de prachtige Gulf 917’s maar ook Corvette C5-R’s, Porsche 956’s in verschillende sponsorkleuren, Dodge Vipers, Porsche GT3’s en noem maar op aan de verzameling toe te voegen. Nu beschik ik over een reuze verzameling met heerlijke modelauto’s en is het thuis iedere dag Le Mans!

Mike

PS: 16 en 17 juni 2007 is het weer tijd voor de 1:1 versie van Le Mans
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
BMW M3
Berichten: 773
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 22:23
Locatie: Gapinge (Zeeuwland)

Bericht door BMW M3 »

Leuke column om te lezen! :worshippy:

Ook leuk om zo te lezen hoe uit dat kleine begin van je verzameling toch een prachtige verzameling is uitgegroeid! :worshippy:
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Porsche
Berichten: 4032
Lid geworden op: zo 13 mar 2005 19:39

Bericht door Porsche »

:clap: Super Mike :worshippy:
Hoe je toch verslaafd kan worden :angel:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Leuk verhaal en een goede opvoeding van je vader. :mrgreen:
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe een grote vent weer met autootjes ging spelen

Bericht door supernova »

Lekkere column!
model1op43 schreef: Vooral ’s nachts bovenaan Eau Rouge kijken naar de vlammende uitlaten en de rode remschijven bij de chicanes waren een geweldige belevenis.
Prachtig, dat nachtwerk bij een 24uurs race lijkt me echt spectaculair. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 2262
Lid geworden op: do 02 feb 2006 17:13
Schaal: 1:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Wouter »

Zéér leuk om te lezen :thump_up:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Schitterend verhaal, Mike :worshippy: :worshippy: Dat het dan toch nog goed gekomen is met je. :lol: Alleen bij een steenworp afstand van Wentink , moet ik denken aan de Spijkerbuurt :doh:
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Erg leuk stuk om te lezen Mike :thump_up: , wordt het misschien niet eens tijd om een boek uit te brengen met al je modellen en de bijbehorende herinneringen :wink: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Brent
Berichten: 480
Lid geworden op: vr 23 dec 2005 14:50
Locatie: Bennekom

Bericht door Brent »

Leuk verhaal om te lezen :thump_up:
In die tijd ging ik werken in Arnhem bij bedrijfje dat op een steenworp afstand was gevestigd van Wentink
Vroeger toen ik nog heel klein was kwam ik hier altijd kijken naar leuke modelletjes(van mijn vader geerft denk ik, want mijn vader kwam hier vroeger ook wel vaak want hij woonde toen in Velp.) Sindsdien gaan we iedere Kerstvakantie er sowieso langs(een soort traditie ;)). Dus dat wil zeggen dat we deze vakantie er weer klaar voor zijn. :dance:

Brent
Laatst gewijzigd door Brent op zo 24 dec 2006 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Power makes no noise. It's there and it works"
Afbeelding
Bekijk ook mijn collectie:http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?t=6786
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

jonnoT schreef:Schitterend verhaal, Mike :worshippy: :worshippy: Dat het dan toch nog goed gekomen is met je. :lol: Alleen bij een steenworp afstand van Wentink , moet ik denken aan de Spijkerbuurt :doh:
Dat weet je iets TE goed ... :mrgreen:
Ik werkte op de Eusebiusbuitensingel :D
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Tim
Berichten: 1356
Lid geworden op: di 04 nov 2003 20:52
Locatie: Charlotte, NC

Bericht door Tim »

Mooi verhaal Mike! :thump_up:

En inderdaad een goede reden om te verzamelen wat je verzamelt, al klinkt het meer alsof je een alibi zoekt. :mrgreen:
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Erg leuk verhaal. Ik zou willen dat ik al die races ook had gezien. Helaas had mijn vader niets met auto's behalve dat ze comfortabeler als vervoermiddel waren dan de fiets of brommer...
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Bericht door fish88 »

Mooie column. Leuk om te lezen hoe je gigantische verzameling begon.
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Leuk verhaal om te lezen , zo zie je maar hoe je met
het verzamelvirus besmet kunt raken. :mrgreen:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

jonnoT schreef:Schitterend verhaal, Mike :worshippy: :worshippy: Dat het dan toch nog goed gekomen is met je. :lol: Alleen bij een steenworp afstand van Wentink , moet ik denken aan de Spijkerbuurt :doh:
Ging naar het Luzac College, moest daarvoor door de Spijkerbuurt :mrgreen: Daarna nog jaren in Arnhem gestapt. Auto altijd in de Spijkerbuurt geparkeerd. Was de meest veilige plek :mrgreen:
Gesloten