Hoeveel invloed heeft zonlicht op een model ...
Hoeveel invloed heeft zonlicht op een model ...
Ik vraag me af hoeveel invloed zonlicht heeft op een model ... mijn modellen staan in het donker, af en toe komt er wat licht bij, maar ze staan vrijel nooit in direkt zonlicht ...
Nu koop ik veel modellen bij de dealer, waar ik ze meestal bestel en dus echt nieuw zijn. Maar af en toe is er een model op voorraad of niet meer leverbaar, dus pakken ze die uit de vitrine ... enkele vitrines staan voor de ramen van de showroom (dus af en toe in de zon) en er hangt verlichting in de vitrines ... nu weet ik dat er soms wel eens modellen tussen zitten die daar al wat maanden staan ... hoeveel invloed heeft het licht / zon dan gehad op zo'n model? Ik zie op dit moment geen verschil in kleur of iets dergelijk ... kan dat later nog komen?
Nu koop ik veel modellen bij de dealer, waar ik ze meestal bestel en dus echt nieuw zijn. Maar af en toe is er een model op voorraad of niet meer leverbaar, dus pakken ze die uit de vitrine ... enkele vitrines staan voor de ramen van de showroom (dus af en toe in de zon) en er hangt verlichting in de vitrines ... nu weet ik dat er soms wel eens modellen tussen zitten die daar al wat maanden staan ... hoeveel invloed heeft het licht / zon dan gehad op zo'n model? Ik zie op dit moment geen verschil in kleur of iets dergelijk ... kan dat later nog komen?
Zonlicht en Lampverlichting hebben weldegelijk
invloed op het verkleuren van een model.
Of de verkleuring achteraf nog optreed heb ik geen idee.
Ik heb mijn vitrine's ook al uit het directe zonlicht gehaald
nadat ik verkleuring op een aantal modellen had ondekt.
invloed op het verkleuren van een model.
Of de verkleuring achteraf nog optreed heb ik geen idee.
Ik heb mijn vitrine's ook al uit het directe zonlicht gehaald
nadat ik verkleuring op een aantal modellen had ondekt.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
- Lexusfreak
Lexusfreak schreef:Ik heb er nog geen last van.
maar kunnen je modellen ook verkleuren door een lampje in de vitrine?
Als er Uv vanaf komt. Zou hem gewoon niet te lang aan laten staan. Zeker niet als je er toch niet bent of niet mee bezig bent. Verkomen is altijd beter dan genezen.
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat er mensen zijn die lampen in hun kleerkasten hebben hangen die langzaam aangaan omdat het plots aanschieten schade aan de kleding berokkend.

De schade van licht merk je ook op jezelf. Niet zonnen midden op de dag bv. Teveel licht is altijd slecht.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert.
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert.

St. Paul schreef:[..]
Als er Uv vanaf komt. Zou hem gewoon niet te lang aan laten staan. Zeker niet als je er toch niet bent of niet mee bezig bent. Verkomen is altijd beter dan genezen.
Ik heb trouwens wel eens gehoord dat er mensen zijn die lampen in hun kleerkasten hebben hangen die langzaam aangaan omdat het plots aanschieten schade aan de kleding berokkend.Maar ik denk dat als je direct zonlicht of te veel fel licht en lampen er dicht op weert je wel een eind komt. Vooral ivm decals idd.
De schade van licht merk je ook op jezelf. Niet zonnen midden op de dag bv. Teveel licht is altijd slecht.
das eerste keer dat ik hoor dat je kleren schaden krijgen van het direct aanschieten van licht, lijkt mij ook klink klare onzin. dit is alleen van toepassing op levende wezen, en vooral bij aquariums/terrariums.
Toegevoegd na 1 minuten:
wat ik me dan wel afvroeg, aangezien ik ermee zit bij het bouwen van een vitrinne wat is nou beter, wat voro lampen moet ik hebben, kan ik leds of iets dergelijks beter gebruiken, of is het beter een aantal spots gericht naar de kast buiten de kast te plaatsen??
- Lexusfreak
Een van mijn alfa romeo spiders heb ik gekregen van iemand die rookte. Tevens stond deze auto in het directe zonlicht. Nu zijn alle decals volkomen afgebleekt, de hele binnenkant is gelig en plakkerig (door de rook) en een kant is afgebleekt. Bovendien is de voorruit geel geworden. Naast lampen en zonlicht is tabaksrook dus ook een risicofactor voor modellen
.

Zonlicht is idd een ramp voor modellen, hoewel ik daar geen last van heb.
Het enige probleem dat ik heb is dat wij met een plat dak zitten. In de zomer kan de temperatuur echt wel oplopen tot +30°. Niet zo goed voor de decals naar het schijnt maja, kan er niet veel aan doen.
Sinds enkele jaren hebben we vanachter overal rolluiken, dus het is al iets gebeterd.
Het enige probleem dat ik heb is dat wij met een plat dak zitten. In de zomer kan de temperatuur echt wel oplopen tot +30°. Niet zo goed voor de decals naar het schijnt maja, kan er niet veel aan doen.
Sinds enkele jaren hebben we vanachter overal rolluiken, dus het is al iets gebeterd.
Ik heb vandaag bij de BMW dealer een model gehaald die in de vitrine gestaan heeft ... helaas kon dat niet anders omdat het model niet meer leverbaar was ... bij nader onderzoek bleek inderdaad dat de decals (de auto is een BMW M3 GTR in ELMS uitvoering) aan één zijde iets lichter waren dan aan de andere zijde ... jammer genoeg had ik daar niet echt de tijd om goed te kijken dus kwam er thuis pas achter ... gelukkig kom ik daar vrij regelmatig dus ik weet dat ruilen geen probleem is!
Dat met het roken heb ik ook al ervaring mee ... op eBay ooit een Minichamps BMW 318 (1975) gekocht ... het model ziet er verder netjes uit maar de randen van het doosje zijn helemaal geel geworden en de auto stinkt naar rook ... een reden voor mij om voortaan de modellen weer liever op een beurs of gewoon nieuw te kopen ...
Dat met het roken heb ik ook al ervaring mee ... op eBay ooit een Minichamps BMW 318 (1975) gekocht ... het model ziet er verder netjes uit maar de randen van het doosje zijn helemaal geel geworden en de auto stinkt naar rook ... een reden voor mij om voortaan de modellen weer liever op een beurs of gewoon nieuw te kopen ...