vitrine kast maken

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
minichamps
Contacteer:

vitrine kast maken

Bericht door minichamps »

ik ben vanplan om een vitrine kost te maken in verband met de ruimte goed te benutten (zolder kamer).
Mijn vraag is hoe kan ik het beste de glazen deuren er inmaken, zodat ze ook kunnen open schuiven of scharnieren. Dit moet echter wel nauw sluiten om stof op mijn collectie te verkomen. Als iemand een idee heeft laat het me weten.

mvgr

Roy

See You in Zandvoort A1GP For Ever
tom

Bericht door tom »

Om te voorkomen dat je gaten in het glas moet boren, is het een goed idee om een raamwerk van hout om het glas heen te maken.
De boel stofvrij houden is makkelijker als je een magneetsluiting gebruikt om 'm goed te laten sluiten en de kieren afdicht met van dat schuimband wat gebtuikt wordt voor tochtwering in huis.
minichamps
Contacteer:

dat is een mogelijkheid

Bericht door minichamps »

ik heb je idee gelezen maar dan krijg je toch een behoorlijke speil in het midden van je kast

de kast word namelijk breder als hoog

roy
tom

Bericht door tom »

Dat snap ik niet helemaal.
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Als je geen houten raamstijlen, heb je twee opties; schuifdeuren of je laat scharnieren in je glas zetten. Lijkt me dat een goed glaszetter dat wel kan doen 8)
Special Models

Re: vitrine kast maken

Bericht door Special Models »

minichamps schreef:ik ben vanplan om een vitrine kost te maken in verband met de ruimte goed te benutten (zolder kamer).
Mijn vraag is hoe kan ik het beste de glazen deuren er inmaken, zodat ze ook kunnen open schuiven of scharnieren. Dit moet echter wel nauw sluiten om stof op mijn collectie te verkomen. Als iemand een idee heeft laat het me weten.

mvgr

Roy

See You in Zandvoort A1GP For Ever
Hier zijn speciale strips voor te koop om glazen platen als schuifwand te laten fungeren.
Zo zitten je ruiten ongeveer 2 mm voor elkaar.
Verzamelen is de kunst van het kopen
ViperArry

Bericht door ViperArry »

In mijn kast zitten een soort van railsjes.

Je schuifdeur heeft aan de onderkant een metalen lijst met wieltjes die op de rails lopen.
Aan de bovenkant schuift de deur in een U vormig profiel, helemaal stofdicht krijg je m alleen niet.
Nemo

Bericht door Nemo »

Aangezien ik bij een bouwmarkt werk kom ik wat makkelijker aan mn spullen maar dit is mijn zelfgemaakte vitrine

Afbeelding

Zelf in elkaar gezet van twee Duraline planken, twee stukjes plexiglas en twee 4mm strips die iedere bouwmarkt heeft. Resultaat is een prima vitrine, stofvrij en niet duur. Ik was met 40 euro klaar terwijl de planken al 16 euro zijn.

Misschien hebbie dr wat aan.

Foto's van mn verzameling zal ik binnenkort ergens plaatsen.

MZZLS, NEMO 8) [/img]
tom

Bericht door tom »

Het is niet duur en ziet er leuk uit, maar er zit helaas niet veel ruimte in... een Bertby van Ikea kostte in de aanbieding laatst maar 60 euro en daar kun je op elke plank evenveel modellen kwijt.

Ik ben ook wat aan het meten en rekenen geweest en ben tot de conclusie gekomen dat het zelf bouwen van een vitrine alleen loont als je een bijzondere maat of vorm wilt maken, of als er niets te vinden is wat aan je smaak voldoet. Zeker met wat -schreeuwend duur!- glas erbij zit je algauw over de 100 euro en daarvoor zijn best wat leuke vitrines te koop, bij Ikea, Leenbakker en consorten. Nog beter: kijk op marktplaats en scoor in je omgeving voor een habbekrats een gebruikte vitrine.
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Belangrijker,

Neem vooral de tijd om iets te vinden. Uiteindelijk heb ik mijn kast toevallig gevonden doordat iemand een bedrijf overnam... en de kast daar vrij kwam.

Vaak heb je dan ontzettend mazzel met de aankoopkosten.
De hele kast voorzien van een nieuwe toplaag (formica) kostte mij (naast de benodigde uren etc) ongeveer € 150,- (en dan was ik behoorlijk gematst met het materiaal).
Glas weet ik nog niet wat dat kost... maar daar ga ik binnenkort achter komen.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Wat ik al in een ander topic aangaf;

Zodra ik ga samenwonen komt er ook een kamer voor mijn verzameling.
Mijn vriendin stelde voor om een vitrinekast te maken tegen de muur.
Mijn schoonvader is klusjesman en kan veel voor relatief weinig krijgen.

Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker natuurlijk.
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Das heel handig.....
Ik zal binnenkort eens wat tekeningetjes maken van mijn kast in AutoCad.
Dan heb je een stevige basis. :D
Nemo

Bericht door Nemo »

Goed.... jullie hebben wel gelijk maar die van mij is nog niet helemaal af. Ik wil er nog een plank in maken (glasplaatje met twee zo klein mogelijke steunen) en dan kunnen er nog meer modellen in. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik nergens anders fatsoenlijk een vitrine kwijtkon. Ik kon er wel een neerzetten maar dan lijkt mijn kamer echt overvol en dat wil ik niet.

Ik ben er erg tevreden mee en het werkt prima. Heb er nu 6 modellen instaan, 4 Exoto's, een Minichamps en een GMP. foto's zal ik binnenkort plaatsen.

MZZLS, NEMO 8)
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

ViperArry schreef:Das heel handig.....
Ik zal binnenkort eens wat tekeningetjes maken van mijn kast in AutoCad.
Dan heb je een stevige basis. :D
Dat zou brilliant zijn :worshippy:
Plaats reactie