Ja, ik heb ook nog een tijdlang wat stinkende modellen in mijn vitrines gehad. Als je zelf niet rookt, is die lucht heel sterk.
Het plakt ook behoorlijk en is vies bruin. Was niet makkelijk te verwijderen.
Hoeveel invloed heeft zonlicht op een model ...
Weet iemand dan ook of spotjes buiten de vitrine schade kunnen aanrichten aan de modellen? Ik heb namelijk spotjes van buiten op mijn vitrine gericht (geen zware) en dat is zo'n beetje de enige lichtbron op mijn kamer thuis dus constant aan s'avonds als ik daar ben. De spotjes staan ong. 1,5 meter van de vitrine af dus de warmte lijkt me geen punt maar brengen deze misschien schadelijke straling voort?

- Sk0da-Freak
mijn skoda's staan ongeveer 2,5 meter van het raam vandaan, gelukkig zit ik aan de voorkant en de zon aan de achterkant van het huis dus bij mijn skoda's heb ik ( nog ) geen verkleuring gezien, maar bij de vrachtwagens in mijn vensterbank treden wel degelijk verkleuringen op.
verzamelaar van alle schalen skoda
Lampen op 1.5 meter van een model kunnen wel geen kwaad denk ik, je kunt echt zo tot in het oneindige gaan.. Licht heb je zobiezo nodig dusja.
Warmte heeft ook niet echt invloed tenzij het overdreven heet word, maar dan zullen zeker niet alleen de modellen er hinder/schade van ondervinden
Modellen niet in de zon zetten is wel een must, lijkt me ook logisch.. Kdenk dat iedereen wel al eens een doos ergens in een vitrine van een speelgoedwinkel heeft zien staan helemaal verkleurd, wat blauwachtig ofzoiets geworden
En ja de lak van een model is ook maar bedenkelijk, als bepaalde auto's ( vooral dan donkere tinten ) soms al verkleuren, ook al te zien wel merk.. maar laat staan dat een schaalmodel in de zon dan niet zou verkleuren..
Het enige wat ik al heb gezien dat is die soort stickers van bij modelbouwvliegtuigjes dat die wel snel(ler) verschijnen of zelf afsterven en UT-Models heeft er zo ook nog gebruikt in die aard, maarja weer dezelfde vraag wat voor kwaliteit is dat ?
Warmte heeft ook niet echt invloed tenzij het overdreven heet word, maar dan zullen zeker niet alleen de modellen er hinder/schade van ondervinden

Modellen niet in de zon zetten is wel een must, lijkt me ook logisch.. Kdenk dat iedereen wel al eens een doos ergens in een vitrine van een speelgoedwinkel heeft zien staan helemaal verkleurd, wat blauwachtig ofzoiets geworden

En ja de lak van een model is ook maar bedenkelijk, als bepaalde auto's ( vooral dan donkere tinten ) soms al verkleuren, ook al te zien wel merk.. maar laat staan dat een schaalmodel in de zon dan niet zou verkleuren..
Het enige wat ik al heb gezien dat is die soort stickers van bij modelbouwvliegtuigjes dat die wel snel(ler) verschijnen of zelf afsterven en UT-Models heeft er zo ook nog gebruikt in die aard, maarja weer dezelfde vraag wat voor kwaliteit is dat ?