Iemand ervaring met zelf een vitrine bouwen?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Iemand ervaring met zelf een vitrine bouwen?

Bericht door jelmer »

Heeft er iemand ervaring met zelf een vitrine kast bouwen?
Ik ben van plan om binnenkort te beginnen om zelf een vitrine kast in elkaar te knutselen en alle tips zijn welkom.

Het voordeel van zelf een vitrine kast bouwen is dat je hem kan maken zoals je wilt! Elke kleur, stijl, grote, lengte, breedte....enz

Ik ben zelf vrij handig dus het moet geen probleem worden....maar tips zijn altijd welkom!!! :D

[MOD-EDIT] Topic verplaatst van de Kennis Bank naar de Pits. Muiter
tom

Bericht door tom »

Ik heb er verschillende keren over nagedacht (tot in het bouwtekeningenstadium toe) maar de plannen sneuvelden elke keer op de prijs van de glasplaten. Wat is dat spul duur...

In mijn ervaring is een gekochte vitrine vele malen goedkoper dan alleen het glas voor een zelfbouwkast, dus het plaatsaspect moet wel erg zwaar wegen om mij nog aan het bouwen te krijgen.

Ik verneem graag wat je uiteindellijk gaat bouwen en wat de kosten zijn, ben benieuwd of die buitensporige glasprijzen alleen hier bij de plaatselijke glashandels worden gehanteerd.

Tom
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik ben zelf ook al in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Ben van plan om een kast te maken van 140 hoog, 80 breed en 30 diep. (dit omdat ik al een spiegel van deze afmetingen heb die ik als achterkant wil gebruiken.) Uit budget overwegingen worden de zijkanten gewoon van hout ipv. glas. wel komen er (voorlopig nog maar 3) glasplanken om de modellen op te zetten en deurtjes natuurlijk. ik zit nu aan glas incl. slijpen al ongeveer op 100 euro. Dan moet ik ook nog achter goede scharnieren aan, leuke lampjes en het hout.

Toch misschien nog maar ff rondkijken of het in de winkel niet goedkoper kan... (suggesties altijd welkom!)

@Tom: 6mm glas (dacht ik) is hier 43,60 per m2
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
2cv

Bericht door 2cv »

Tip: voor kleine(re) modellen kan je ook een wijnkistje gebruiken. Ik heb zelf op mijn kamer een wijnkistje voor 3 flessen staan. Op z'n zijkant gezet en modelletjes op de tussenschotjes.

Als je een beetje handig bent, kan je ook een wijnkistje voor slechts 1 fles wijn gebruiken. Schotjes er in setten en op het kleinste vlak (achterkant) neerzetten.

Eventueel een doorzichtige plexiglas (= tegenwoordig perspex) plaat er voor, en het is nog mooier. Glas kan ook, maar dat is breekbaarder, en aangezien het wel een ietsje wiebelig staat ...

Ik zal mijn 'vitrine' weer eens inrichten en er eens een foto van maken (als ik het niet vergeet).
W-J

Bericht door W-J »

Ik heb zelf een vitrinekast gekocht, en heb daar extra glasplaten in gezet. Die platen waren gratis en voor niks. Toen we een kapotte ruit hadden, heb ik de glazenzetter (heet dat wel zo?) gevraagd wat dat nu kost, een nieuw plaatje. Hij heeft er toen 10 uitgesneden voor mij uit afvalglas, dat gebruikten ze toch niet. Je zou het ook eens kunnen proberen.
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

W-J schreef:Ik heb zelf een vitrinekast gekocht, en heb daar extra glasplaten in gezet. Die platen waren gratis en voor niks. Toen we een kapotte ruit hadden, heb ik de glazenzetter (heet dat wel zo?) gevraagd wat dat nu kost, een nieuw plaatje. Hij heeft er toen 10 uitgesneden voor mij uit afvalglas, dat gebruikten ze toch niet. Je zou het ook eens kunnen proberen.

Een groot nadeel aan deze methode (mijn vader is schilder en glaszetter en heeft hetzelfde voor mij gedaan) is dat de zijkanten scherp blijven en ook echt heel scherp. Dus met schoonmaken moet je daar rekening mee houden. Daarom zijn glasplaten dus ook duur omdat ze aan 4 kanten geslepen moet worden.
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Jullie kennen allemaal vast wel de vitrine van Leen Bakker met 1 deur.
Hiervoor heb ik 4 extra geslepen glasplaten gekocht. Dat heeft mij maar ?10 gekost 8)

Bedankt voor de tip! Is wel iets om ff te proberen!

Over dat slijpen: Ik ben van plan om bij de planken alleen de voorkant te laten slijpen. De andere kanten laat ik gewoon zo, want die raak je toch alleen maar aan tijdens het monteren. (scheelt toch weer een paar euri ;) )

Anders kan je ze desnoods ook nog ff zelf behandelen met een schuurpapiertje, dat haalt de allerscherpste randen er ook goed af.

*EDIT*

@ Bart, neen die ken ik niet, heb je toevallig ergens een link, plaatje en of afmetingen? BVD!
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Hiervoor heb ik 4 extra geslepen glasplaten gekocht. Dat heeft mij maar ?10 gekost

Dan heb je ze goedkoop gekocht, want glas is erg duur als je het moet kopen, frezen en afvlakken. Koopjes moeten zowiezo altijd ff doorgespeeld worden naar iedereen.... 8)
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik heb een kastje van de IKEA misbruikt om deze in te bouwen in een zelfgemaakte kastenwand, waarin ik een vitrinedeel wilde hebben.

Doordat IKEA met vlijtige kinderhandjes :twisted: werkt, kunnen ze dit soort zaken goedkoop aanbieden.
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Heb al meerdere gewone kasten van Ikea en deze zijn kwalitatief goed te noemen voor een redelijke goede prijs.

Doordat IKEA met vlijtige kinderhandjes werkt

Dan moet je ook geen Nike schoenen kopen, deze worden ook door kinderen die aan kinderarbeid doen geproduceerd...
Mensen gaan toch eerder voor prijs dan, andere humanitaire zaken houden de meesten mensen toch niet bezig!! En niemand is roomser dan de paus :!:
Afbeelding
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

1:18 24/7 schreef:Bedankt voor de tip! Is wel iets om ff te proberen!

Over dat slijpen: Ik ben van plan om bij de planken alleen de voorkant te laten slijpen. De andere kanten laat ik gewoon zo, want die raak je toch alleen maar aan tijdens het monteren. (scheelt toch weer een paar euri ;) )

Anders kan je ze desnoods ook nog ff zelf behandelen met een schuurpapiertje, dat haalt de allerscherpste randen er ook goed af.

*EDIT*

@ Bart, neen die ken ik niet, heb je toevallig ergens een link, plaatje en of afmetingen? BVD!

Glas aan een kant slijpen kan volgens mij niet. Dat heeft te maken met de schuine rand die ze eraf halen. Deze moet dan helemaal rondom lopen. Het is trouwens ook geen gezicht.

Als je naar een goede glaszaak gaat, vragen ze je altijd waarvoor het gebruikt wordt. Als jij dan zegt dat het voor een vitrine is. Dan zeggen ze altijd dat het geslepen moet worden.

De afmetingen van de vitrine zijn als volgt:

Hoogte: 177cm
Breedte: 37cm
Diepte: 33cm

Glasplaat
Breedte: 33cm
Diepte: 22,5cm

Hier een foto.
Afbeelding

Ik heb hem toen gekocht met spiegel, verlichting en standaard 4 glasplaten. Later dus extra bij geplaats voor bij mekaar. ?159 ** Moet guldens zijn, was in de aanbieding**

Als je meer wilt weten hoor ik het wel :wink:
Laatst gewijzigd door Bart op wo 26 mei 2004 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ziet er wel netjes uit hoor!

Maar hoeveel modelletjes passen er ongeveer in? stuk of 10? 30 max?

Ik denk toch dat ik tzt er eentje zelf ga bouwen, dan maak ik hem iets groter en ik denk dat ik het ook voor dezelfde prijs kan doen.

Maar thanx voor de info iig! :thump_up:
Afbeelding

flickr op!
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Ik ga gewoon ergens een kant en klare vitrine halen. Zo handig ben ik ook weer niet en voor die prijs kende hetzelf nie maken....
Maar is wel leuk dat je via leden veel inspiraties kunt opdoen voor vitrines :!:
Afbeelding
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

De inhoud is moeilijk te zeggen. Als je het een beetje leuk wilt neer zetten, dan een 1:18 op iedere plank of 5x 1:43. Maar er passen op een plank ook 2x 1:18 of ?x 1:43.
Plaats reactie