Een verzekerings vraagje.
- Muiter
- Vriend voor het Leven
- Contacteer:
Schumi28 schreef:Heb je nog wat nieuws gehoord over de verzekering
Ik heb er toevallig deze week naar geïnformeerd.
De reden dat je nog niets van mij vernomen hebt is het feit dat een van ons bezig is de markt af te zoeken naar een dergelijke verzekering.
Dit is minder eenvoudig dan de meeste mensen denken.
Vandaar.
Oprichter van modelautoforum.nl
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
Gisteren eens mijn verzekering geregeld voor mijn verzameling. ( Dit naar aanleiding op Marktplaats waar weer eens iemand zijn verzameling was gestolen.)
Het verschilt van verzekering tot verzekering, maar gemiddeld is standaard tot 5000 euro meeverzekerd bij je inboedel. Je moet wel door middel van lijsten, foto's of website aan kunnen tonen dat ze in jouw bezit zijn. Op mijn vraag over aankoopbonnen, was zijn antwoord: tegenwoordig wordt veel via internet gekocht en dit is vaak zonder aankoopbon.
Ik kan eigenlijk iedereen aanraden om zijn verzameling eens te catalogiseren en op waarde te schatten. Ik denk dat veel mensen zullen schrikken. Ik heb nu in ieder geval alles goed verzekerd én wat nog belangrijker is: Alle afspraken en voorwaarden zwart op wit op papier staan.!!!
Het verschilt van verzekering tot verzekering, maar gemiddeld is standaard tot 5000 euro meeverzekerd bij je inboedel. Je moet wel door middel van lijsten, foto's of website aan kunnen tonen dat ze in jouw bezit zijn. Op mijn vraag over aankoopbonnen, was zijn antwoord: tegenwoordig wordt veel via internet gekocht en dit is vaak zonder aankoopbon.
Ik kan eigenlijk iedereen aanraden om zijn verzameling eens te catalogiseren en op waarde te schatten. Ik denk dat veel mensen zullen schrikken. Ik heb nu in ieder geval alles goed verzekerd én wat nog belangrijker is: Alle afspraken en voorwaarden zwart op wit op papier staan.!!!
Carpe Diem
--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Momenteel heb ik een groot deel van mijn collectie dan op mijn website staan en ten tweede heb ik in excell een bestandje aangemaakt waarin ik alle modellen beschreven heb, welke schaal het is, merk, eventueel met doos of zonder doos, en wat ik ervoor betaald heb. Neem aan dat dit wel genoeg zal zijn. Heb ook nog extra fotos gemaakt en opgeslagen in mijn computer voor het geval dat er iets met mijn collectie zou gebeuren.
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
kwiebje schreef:Momenteel heb ik een groot deel van mijn collectie dan op mijn website staan en ten tweede heb ik in excell een bestandje aangemaakt waarin ik alle modellen beschreven heb, welke schaal het is, merk, eventueel met doos of zonder doos, en wat ik ervoor betaald heb. Neem aan dat dit wel genoeg zal zijn. Heb ook nog extra fotos gemaakt en opgeslagen in mijn computer voor het geval dat er iets met mijn collectie zou gebeuren.
Dat is inderdaad prima. Ik zou alleen aan je verzekering vragen tot welk standaardbedrag ze onder jouw inboedelverzekering vallen. Zit je er boven zul je ze toch apart op jouw polis moeten laten zetten en bijverzekeren. Dit bijverzekeren is echt een kwestie van enkele euro's per jaar. Zolang je er maar voor zorgt dat als je boven jouw standaard bedrag zit, dit ook vermeld wordt.
Carpe Diem
Voor die paar Autoarts en andere iets duurdere merken hoef ik echt mijn verzekering nog niet op te hogen. Wanneer het echt uit de kluiten begint te lopen is dat zo geeregeld. We zijn nu al goed verzekerd dus daarin is mijn verzameling in meegenomen. Maar het is wel iets om goed in de gaten te houden!!
- Schumi28
- Forumbestuur
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Laatst moest hier de inboedel naar een nieuwe verzekeraar of zoiets dergelijks.
Ik heb daarbij gelijk mijn verzameling laten opnemen voor een bepaald bedrag, ik zit alleen nog te wachten op de verzekering wat die van mij willen, qua lijst en foto's.
maar de boel is dus voorlopig verzekerd, wacht alleen nog op antwoord
Ik heb daarbij gelijk mijn verzameling laten opnemen voor een bepaald bedrag, ik zit alleen nog te wachten op de verzekering wat die van mij willen, qua lijst en foto's.

- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
Schumi28 schreef:Laatst moest hier de inboedel naar een nieuwe verzekeraar of zoiets dergelijks.
Jouw inboedel is inderdaad verzekerd. Laten even uitgaan van een noodsituatie ( hopelijk overkomt het jouw nooit) Jouw huis / appartement brand totaal af. Jij krijgt inderdaad de totale schade als vermeld inboedel vergoed. Hopelijk géén persoonlijke ongelukken, dus als zodanig is alles in orde.
Maar stel: Jouw collectie wordt gestolen ( gebeurd écht vaker dan je denkt ). Jouw verzekering betaald jouw het maximale standaardbedrag. Zit jij daar boven ( of zelfs fors boven ) kun je fluiten naar je overwaarde van je collectie.
Het enige wat ik duidelijk wil maken is: zorg dat alles zwart/wit op papier staat en dat je duidelijke voorwaarden ( van je verzekering ) in je bezit hebt.
Ik weet niet of sommige mensen zich het nog kunnen herinneren, maar slechts enkele jaren geleden werd er bij iemand voor ongeveer 100.000 euro aan modelauto's gestolen. ( ik weet, dat zal niemand van ons in zijn bezit hebben ) maar er stond ook niks op papier. Gevolg: de man kon fluiten naar zijn verzameling én verzekeringsgeld. Dit heeft zelfs verschillende journaals gehaald mét huilende (volwassene ) man.!!!!
Oftewel eenvoudig gezegd: Een verzekeringsmaatschappij incasseerd graag premie, maar als het op uitbetalen aankomt.

Verder dat jij nog niks gehoord hebt van je verzekering dient toch de nodige aandacht.
Ik ben op woensdag 26 mei bezocht door mijn agent om alles te regelen. Op donderdag 27 mei al een telefoontje gehad hoe te handelen. en vandaag vrijdag 28 mei al alle benodigde én gevraagde papieren binnen.
Ik bedoel maar.
Een uitbetaling van een verzekering bij gedeeltelijke schade is namelijk ingedeeld in categoriën. Zoals b.v. TV/audio/video/digitale camera's. Of in persoonlijke kostbaarheden ( juwelen).
Modelauto's valt echter alleen tot een klein standaard bedrag onder inboedel.
Dus laat je echt goed inlichten.
Carpe Diem
Verzekeren
Heeft iemand van jullie zijn of haar modelauto collectie verzekerd????
Mijn modellen: http://www/picturetrail.com/f1modellen
nee NOG niet (heb wel info gevraagd)
maar schijnt ook erg duur te zijn
en je moet aan allerlij voorwaarden voldoen
(afhankelijk van maatschappij)
ik mocht mijn modellen alleen tentoonstellen achter slot en grendel
om ff een voorbeeld te noemen
groet caprigek
maar schijnt ook erg duur te zijn
en je moet aan allerlij voorwaarden voldoen
(afhankelijk van maatschappij)
ik mocht mijn modellen alleen tentoonstellen achter slot en grendel