Bericht over CMC modellen !!!!!!!! ( Vervolg)

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
andre
Schaal: 1:50

Bericht over CMC modellen !!!!!!!! ( Vervolg)

Bericht door andre »

Ik kwam dit bericht tegen op de Namac-site,
voor degene die CMC modellen hebben toch belangrijk om te weten.

Geschreven door Bert van Leeuwen at 29. Okt 2006 21:51:07:

Beste medeverzamelaars,clubleden,
Een waarschuwing m.b.t. 1:18 CMC modellen. Prachtige modellen en ik heb ze bijna allemaal. Helaas begint het metaal van de eerste modellen nu te ontbinden. Een jaar geleden begon m'n W196, bobbels in het metaal en scheuren in de laklaag, niet om aan te zien. Nu begint m'n MB Carrera Panamericana. De importeur doet uberhaupt niets hieraan ("niet mijn probleem") en de fabrikant CMC in Duitsland vroeg of ik het model via de dealer wilde retourneren voor een oplossing. Dit heb ik gedaan en sindsdien beantwoordt men mijn vriendelijke en beleefde e-mails niet meer.Van m'n dealer begreep ik dat het probleem meer voorkomt en hij toonde mij zelfs een MB met compleet vervormde kofferdeksel en bodemplaat.
Geniet van die prachtige CMC modellen,......, zolang het kan. Productiefouten kunnen voorkomen, maar klanten compleet in de kou laten staan .......
:?

Dit is niet echt reclame voor de dure CMC modelen.
Laatst gewijzigd door andre op wo 01 nov 2006 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
St. Paul

Bericht door St. Paul »

De bandjes die ze gebruiken als sluiting van motorkap etc vergaan ook na verloop van tijd. Dat is een eigenschap van de stof waar ze van gemaakt zijn en kan CMC niks an doen, zie een elastiekje wat bv al jaren in de kast ligt, dat vergaat ook. Maar nieuwe is ook niet meer aan te komen. Daar zouden ze eigenlijk ook wat aan moeten doen.
Laatst gewijzigd door St. Paul op ma 30 okt 2006 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan natuurlijk makkelijk zijn dat deze man de CMC's lekker onder een spotje in de vitrine had staan...

wij hebben best veel CMC's verkocht, en ook een behoorlijk aantal op voorraad, maar geen met deze klachten, en ook nooit eerder gehoord.

Tevens is de importeur van CMC meestal niet de beroerdste om te helpen bij problemen...

Het klinkt mij dus nog wat te voorbarig in de oren om van een algeheel probleem te spreken... maar misschien zijn er meer mensen met deze problemen...
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Curbstone Models schreef:ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan natuurlijk makkelijk zijn dat deze man de CMC's lekker onder een spotje in de vitrine had staan...
Misschien een stomme vraag... (die schijn ik wel vaker te stellen) maar kan dat echt dat metaal gaat bobbelen of zelfs gaan scheuren als deze onder een spotje staat?

Ik heb er verder nog nooit van gehoord... en ik heb dan wel geen CMC modellen, maar als dat bij elk model kan gebeuren dan durf ik ze straks helemaal niet meer in een vitrine te zetten :(
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Opel-DTM schreef:[..]

Misschien een stomme vraag... (die schijn ik wel vaker te stellen) maar kan dat echt dat metaal gaat bobbelen of zelfs gaan scheuren als deze onder een spotje staat?

Ik heb er verder nog nooit van gehoord... en ik heb dan wel geen CMC modellen, maar als dat bij elk model kan gebeuren dan durf ik ze straks helemaal niet meer in een vitrine te zetten :(
als je modellen warm worden onder de verlichting, dan loop je een grote kans op schade.

verder loop je bij veel lakken een risico op UV beschadigingen. De vitrine bedekken met UV-werende folie helpt dan behoorlijk...
andre

Bericht door andre »

Ik weet niet hoe de beste man zijn modellen bewaard ,
maar dit las ik op de Namac-site en dacht dat het wel
belangrijk was om te weten voor de CMC eigenaren onder ons.
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Gelukkig ken ik dit probleem niet met mijn CMC modellen en hoop ze ook niet te krijgen. Maar bobbels in het metaal zal waarschijnlijk in de laklaag zijn. Dat kan volgens mij alleen, als de modellen te warm hebben gestaan.

De grootste vijand zijn natuurlijk de lichtspotjes in de vitrinekasten. Zeker als de modellen vlak eronder geplaatst zijn. Maar waar velen geen rekening mee houden is, als de vitrinekasten bloot staan aan direkt zonlicht in de zomerdagen. Enkele uren per dag kan al fataal zijn. Zo'n vitrinekast werkt dan als broeikast waar men tomaten in kan kweken. Spiegel achterwanden maken het nog een fase erger.
Ik kan mij dan wel voorstellen, dat laklagen gaan scheuren en/of loslaten door vorming van bobbels. Uiteraard verschiet de kleur van de modellen ook door fel licht en warmte. Decals scheuren en/of laten los.
Ik heb bewust mijn vitrine kasten zodanig opgesteld, dat er geen direkt zonlicht aan te pas komt en de halogeen spotjes gebruik ik niet. Tot nu toe heb ik hier profijt van, dat mijn modellen nog altijd als nieuw uitzien. Ook mijn eerste modellen, die ik in 1996 gekocht heb.

Nog een grote vijand van modelauto's is natuurlijk nicotone, maar dat heeft met dit probleem niets te maken.
Henri
Contacteer:

Bericht door Henri »

Dat 'metaal' ontbindt, is een bekend fenomeen in modelautoland.
Ik ga er even van uit dat het 'metaal' ZAMAC is. Op andere fora waar ik mij begeef lees ik het regelmatig en ik heb zelf ook een exemplaar dat aan het ontbinden is.
Echter, dit zijn bijna allemaal zonder uitzondering modellen van discutable fabrikanten die niet de juiste kwaliteit ZAMAC gebruikten.

Dit ontbinden heeft niets met blootstellen aan licht of spotjes of wat ook te maken, het gebeurt gewoon en je kunt er NIETS aan doen.
Eerst scheuren, dan vallen er gewoon stukken uit en uiteindelijk ligt je model in stukken.

Ik had niet verwacht/gedacht dat dit met een CMC model ook zou kunnen :shock: omdat ik het, zoals ik al schreef, alleen ben tegengekomen bij onduidelijke B-merken.
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik vind het vreemd dat dat nu al optreed. Ik heb enkele oude dinky toys die hebben metaal moeheid. Maar die zijn 50 jaar oud. Het zou te maken hebben met een verkeerde vermenging binnen de Zamac.
The Red Dream

Bericht door The Red Dream »

Henri schreef:Dat 'metaal' ontbindt, is een bekend fenomeen in modelautoland.
Ik ga dan wel pas zo'n 10 jaar mee met de modelauto wereld, maar dit probleem was tot nu toe niet bekend bij me. Zeker niet bij de exclusievere modelauto fabrikanten.

Henri schreef:Dit ontbinden heeft niets met blootstellen aan licht of spotjes of wat ook te maken, het gebeurt gewoon en je kunt er NIETS aan doen.
Eerst scheuren, dan vallen er gewoon stukken uit en uiteindelijk ligt je model in stukken.

Het zal misschien waar zijn, maar ik kan het haast niet voorstellen, dat het zo dramatisch kan verlopen.

Peter Parker schreef: Ik vind het vreemd dat dat nu al optreed. Ik heb enkele oude dinky toys die hebben metaal moeheid. Maar die zijn 50 jaar oud. Het zou te maken hebben met een verkeerde vermenging binnen de Zamac.
CMC bestaat inderdaad maar pas een jaar of 7.
Henri
Contacteer:

Bericht door Henri »

Dat bedoel ik, met mijn 1/64 passie kom je nogal wat verschillende fabrikanten tegen die vooral uit het oude China en Hong Kong komen. En nou niet bepaald het woord kwaliteit kennen. Met modellen van hun gebeurt dit regelmatig, maar met een gerenommeerd merk als CMC... Dat mag gewoon niet gebeuren!

Het model dat ik heb is een jaar of 10 oud en 'het' is nu reeds vijf jaar bezig. Het modelletje zit nog in de blister.
Follow me at AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
andre

Bericht door andre »

Hier het vervolgverhaal van de "ontbindende CMC modellen "

(Reactie van verzamelaar)
Beste,
Ik heb ook verschillende modellen van CMC maar nog niets van dit voor gehad.
Heeft U uw modellen niet te dicht onder hete spots staan? Of staat Uw vitrine in de blakende zon?
In alle geval sterkte, en hopelijk een snelle oplossing van de inporteur.

Groetjes,
Frans

(Reactie van de eigenaar van de CMC modellen)

Frans Bekaert at 30. Okt 2006 22:43:56:

>Nee hoor, ze zitten zelfs nog in de originele verpakking. Het is een probleem van binnenuit. De metaallegering gebruikt voor sommige onderdelen reageert en gaat daardoor uitzetten of werken. Eerste teken is een ongelijke oppervlakte structuur (duurt enkele jaren !!), alsof het metaal niet goed gespoten is, daarna breekt het metaal de laklaag open en ontstaan scheuren. Het is mij nu bij 2 modellen overkomen maar doet zich alleen voor op bepaalde gietdelen, bijv. de neus van de W196 en de kofferdeksel van de Panamericana. Bij m'n dealer (dus in een compleet andere omgeving) ook een kofferdeksel met hetzelfde verschijnsel. Nogmaals het duurt enkele jaren voordat e.e.a. zichtbaar wordt en m.i alleen bij delen waar een "vervuilde" metaallegering is gebruikt door de fabriek. Ik ben 110% zeker dat het niet aan de omgeving (vochtigheid, druk, temperatuur, licht, etc.) ligt. CMC heeft ook niet ontkent dat het een productiefout is. Volgens mij zijn ze goed op de hoogte van het probleem.
Inmiddels is naar aanleiding van o.a. dit bulletinboord na een jaar (!!!) gisteren weer contact opgenomen door de fabriek. Wederom stelt men dat het ze bijzonder spijt, dat er iets fout is gegaan en dat er een vervangend model komt. We wachten het af. Hou toch je CMC's maar in de gaten. Prachtige modellen, maar ze moeten natuurlijk niet wegrotten !

:?
tom

Bericht door tom »

Binnenkort bij uw dealer: tien jaar carrosseriegarantie op doorroesten van binnenuit. Met regelmatige checks door de dealer, vanzelfsprekend!
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Op een ander forum heb ik ook begrepen dat het ruitje van de 250F nog weleens wilt barsten.
Nu heb ik mijn modellen niet zo lang, maar ik hoop dit niet mee te hoeven maken......
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Lijkt me dat we aan de hand van deze bevindingen wel kunnen stellen dat "De modelauto van het jaar 2005" herkozen moet worden :mrgreen:
Plaats reactie