Discussie: Relatie (groot)handelaren & verzamelaars

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Curbstone Models schreef:[..]

precies... maar gaat het hier nu om een model van 20 euro.. of over een model van 100 euro...

de klant heeft het model gekocht voor 20 euro.. maar verwacht de kwaliteit van 100....
en natuurlijk verwacht je van een model van 20 euro ook gewoon dat de wielen er nog op zitten...
Het wiel daargelaten :mrgreen:

het is een duidelijk voorbeeld van verzamelaars die jij bedoeld, men koopt een model (in dit geval sterk afgeprijsd van 100 --> 20, waarschijnlijk vanwege een fabicage fout, aan het achterraam) en gaat daar nog verschrikkelijk over zeuren :nuts:

Tuurlijk mag een verzamelaar kritisch zijn (ben het zelf ook, vooral op modellen waar je veel voor neertelt en weinig kwaliteit voor terug krijgt) maar moet je inderdaad gelijk geven dat sommige teveel verwachten.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Revell is zeker een van de fabvrikanten die leuke modellen maakt, zoals bijvoorbeeld de TVR Sagaris. Een van de pareltjes in mijn verzameling. Uitstekende kwaliteit, betaalbare prijs :thump_up:

Kritisch zijn is niet verkeerd. Het houdt iedereen scherp. Azijnpisserig, of CDA-achtig zijn is weer het andere uiterste.
Neem de achterbanden van een Ferrari 288 GTO. Wellicht iets te breed, maar de rest is prima in orde.

Neem de discussie over Sealed models. Velen waren er op tegen, maar schaffen ze wel aan. Als de verzamelaar de poot stijf had gehouden, zou Aa wellicht tegemoet zijn gekomen aan de wensen en eisen van de verzamelaar.

Maar toch. Het moeten pre-orderen bij sommige fabrikanten is natuurlijk onzin.
En om alles op het bordje van de verzamelaar te leggen is ook te makkelijk.
Dimage

Bericht door Dimage »

Ricardo schreef:[..]het is een duidelijk voorbeeld van verzamelaars die jij bedoeld, men koopt een model (in dit geval sterk afgeprijsd van 100 --> 20, waarschijnlijk vanwege een fabicage fout, aan het achterraam) en gaat daar nog verschrikkelijk over zeuren :nuts:
Het gaat hier om een uitgave in Mercedes dealerverpakking van Kyosho.
Is waarschijnlijk gewoon een overschot geweest, die goedkoop opgekocht is.
Ik heb er ook een aantal en er is verder niets mee aan de hand.
Denk dat die vlekken op de achteruit gewoon een paar pechgevallen zijn geweest.
Ik vind wel dat wanneer een verkoper weet dat er iets aan de hand is met een model, dat hij dit zeer zeker mag aangeven (scheelt een hoop gezeur achteraf).
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Dimage schreef:[..]

Het gaat hier om een uitgave in Mercedes dealerverpakking van Kyosho.
Is waarschijnlijk gewoon een overschot geweest, die goedkoop opgekocht is.
Ik heb er ook een aantal en er is verder niets mee aan de hand.
Denk dat die vlekken op de achteruit gewoon een paar pechgevallen zijn geweest.
Ik vind wel dat wanneer een verkoper weet dat er iets aan de hand is met een model, dat hij dit zeer zeker mag aangeven (scheelt een hoop gezeur achteraf).
Heb hem (de station) in een tankstation gekocht en kan je verzekeren dat alle modellen daar dezelfde problemen hadden, lijkt me dus eerder een productiefoutje :doh: Maar ach een model van 15 euro. Wat moet je daar op aanmerken :wink:
Dimage

Bericht door Dimage »

Ricardo schreef:[..]

Heb hem (de station) in een tankstation gekocht en kan je verzekeren dat alle modellen daar dezelfde problemen hadden, lijkt me dus eerder een productiefoutje :doh: Maar ach een model van 15 euro. Wat moet je daar op aanmerken :wink:
Ik had er 1 (inmiddels alweer doorverkocht) en daar was niets mee aan de hand. :?
Bij de gewone modellen, heb ik ook niets kunnen ontdekken en dat waren ook van die aanbieding modellen.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Curbstone Models schreef:Deze discussie is geheel zinloos aan het worden. Een fabrikant als Minichamps moet ervoor zorgen dat er op een winstgevende manier modellen geproduceerd worden.
Alsof de diskussie tussen deze twee berichten wél over "Diskussie: Relatie (groot)handelaren & verzamelaars" gaat. Volgens mij gaat het meer over de prijs/kwaliteitsverhouding van een model. :think:
Correct me if I am wrong.

Sorry, ik had even zin om azijn te pissen.... :mrgreen: :angel: :doh:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Matt Modelautos schreef:[..]
Alsof de diskussie tussen deze twee berichten wél over "Diskussie: Relatie (groot)handelaren & verzamelaars" gaat. Volgens mij gaat het meer over de prijs/kwaliteitsverhouding van een model. :think:
Correct me if I am wrong.

Sorry, ik had even zin om azijn te pissen.... :mrgreen: :angel: :doh:
geeft nix... ik ben de weg ook even kwijt..
tom schreef:Da's gewoon het nadeel van kopen van spul wat je niet gezien hebt, je moet kunnen vertrouwen op de verkoper die controleert of de te verzenden spullen in orde zijn (en da's meteen de reden dat ik liever niet online koop). Als je dat model zelf uit de schappen hebt gepakt, ben jij de gene die die controle doet (eventueel samen met de verkoper) dus dan kun je er niets van zeggen. Dat geldt voor elk model, ook eentje van 20 euro (hoewel het duidelijk moge zijn dat je daarbij iet minder kritisch mag zijn). Ontbrekende onderdelen mogen in ieder geval bij geen enkel model voorkomen.
en dat ben ik dus weer niet met je eens. Natuurlijk kan je in de winkel gaan kijken welk van de 10 modellen die er staan de mooiste is, maar als er nu nog maar 1 staat ?

En als je een model ontvangt waarvan er onderdelen ontbreken, dan mag je van de winkelier verwachten dat hij het model vervangt... of dat nu een offline aanbieder is of niet...

Dat zegt iets over de service van de aanbieder, niet over de kwaliteit van het model...
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Als ik het goed begrijp bedoeld Michel eigenlijk meer te zeggen:
"Kijk eens wat vaker in de spiegel".
Ik kan me dan ook voorstellen dat er verzamelaars zijn die (weder)verkopers het bloed onder de nagels vandaan halen. Wat dat betreft kan ik zijn opmerkingen zeer goed plaatsen.
Maar net zoals wij (verzamelaars) niet alle verkopers over één kam mogen scheren, mag dit andersom ook niet het geval zijn. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Wat betreft de kwaliteit... mij maakt het merk niet uit... maar de prijzen overgaan veelal de kwaliteit...

Kijk maar naar de verhouding Schuco Minichamps in 1:43... en dan vooral de racemodellen... Die prijzen liggen veelal bij de NL winkels vrijwel gelijk...
Ik kocht die DTM-Schuco's 3 jaar geleden al voor 9,99 in Duitsland... en nee niet via ebay of een online winkel.
Dezelfde modellen kosten hier in NL nog steeds 30,- en meer.
Terwijl er voor de Minichamps modellen niet veel meer wordt gevraagt.
Curbstone Models schreef:
het enige wat ik mij afvraag is of je bij een 1:18 model van 15 euro mag verwachten dat je de kwaliteit krijgt van een Autoart...
Absoluut niet... maar waar vind je nou nog modellen van 15,- :?
Behalve dan dat AA in de opruiming aardig die kant van 15,- opgaan.

Voor het dubbele 30,- dus voor een 1:18 mag je toch wel enige maatstaven hebben wat betreft de kwaliteit.

Ik trek meer en meer richting de 1:43... niet alleen vanwege het ruimtegebrek, maar meer van de kwaliteit...
En de NL winkelier kan mij best als klant hebben... maar dan moet die toch echt wel iets aan z'n prijzen doen :mrgreen:

En of die een model pas 3 weken later heeft dan de gemiddelde duitse handelaar maakt me niet uit... zolang ik het model maar voor een redelijke prijs kan kopen... en als die iets duurder is dan gemiddeld dan vind ik dat ook geen probleem... maar daar moet de service dan ook naar zijn.
Dus zelf even het model nakijken of eventuele schade...
tom

Bericht door tom »

Zelfs bij 30 euro (in echt geld toch even 66 guldens!) zijn mijn eisen relatief laag, dit is voor mij het onderste segment in 1:18 en ik vraag me af hoe ze het ervoor kunnen doen als je ziet hoeveel onderdelen er in zo'n ding zitten. En dat je opmerkingen hebt over details die niet kloppen- da's logisch, geeft alleen maar aan dat je zowel het model als het voorbeeld goed hebt bekeken.

Kanttekening: je moet niet verwachten dat je voor zo'n gering bedrag een perfect afgewerkt model krijgt, maar een behoorlijk ontworpen model is toch niet teveel gevraagd? Volgens mij kost behoorlijke research per model niet zoveel meer dan slechte research.

Dit gaat overigens een beetje off topic. Excuses.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

tom schreef:Zelfs bij 30 euro (in echt geld toch even 66 guldens!) zijn mijn eisen relatief laag, dit is voor mij het onderste segment in 1:18 en ik vraag me af hoe ze het ervoor kunnen doen als je ziet hoeveel onderdelen er in zo'n ding zitten. En dat je opmerkingen hebt over details die niet kloppen- da's logisch, geeft alleen maar aan dat je zowel het model als het voorbeeld goed hebt bekeken.
Vind ik ook, alleen is het probleem dat mensen tegenwoordig alles willen hebben van de beste kwaliteit en voor de laagste prijs. Alleen zit er op dit forum niemand die genoeg geld heeft om voor alle 3 te gaan, dus realistisch is het niet. En ergens houdt het op. Alleen willen ze dat dan niet begrijpen en moet dat vaak ten koste van derde opgelost worden.

Veel verzamelaars leggen dit probleem bij de winkelier neer door zelf hun zaken te regelen via leveranciers die om de bekende redenen laag kunnen aanbieden. En aan de andere kant leggen importeur/groothandel etc vaak hun risico's neer bij de winkel. Door krap in te kopen bv. Want als het niet meer te krijgen is het de eigenaar van de winkel die mag uitleggen dat een model er niet meer is niet de grote jongen.

En waar stopt een Replicars dan wel veel moeite en geld in... Een Daffodil. Leuk voor die 20 verzamelaars die er dolgraag 1 wilden maar volgens mij staan die dingen vooral veel op voorraad in winkels. Of een 329ste model van een Porsche 356B. Die overigens verdomd veel lijkt op 1 van de modellen van een fabrikant uit een lager segment die overal al in de vitrines staat. Bel je ze eens een keer op met de vraag waarom een bepaald model hier niet voor handen is en in Duitsland al maanden zeggen ze doodleuk dat het model nog niet uit is...

Maar ja, ik ben maar een domme verzamelaar. Die zijn makkelijk voor de gek te houden zullen ze wel denken. Misschien moeten ze dan eens met hun tijd mee gaan en bedenken dat met de huidige technieken bv. Duitsland met de dag dichter bij komt. En misschien wordt het ook eens tijd dat eigenaren van winkels dat eens duidelijk maken hogerop.

Uiteraard wil ik hier niet alle importeurs en groothandels etc automatisch over 1 kam trekken :!:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
tom

Bericht door tom »

En die Daffodil klopt ook nog eens van geen kanten, gemiste kans...
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Nu kom ik zelf best veel op duitse modelauto sites, ken ik veel duitse aanbieders inmiddels bij voornaam... maar DTM Schuco's van 9,99 ben ik nog niet tegen gekomen, behalve dan bij de aanbiedingen van ouwe meut... en inderdaad ken ik weinig nederlandse handelaren die ouwe meut uit duitsland hierheen halen

Duitsland komt inderdaad snel dichterbij, maar dat geldt eerder voor de groothandelaren die zichzelf buitenspel zetten als voor de winkelier...

Maar je moet het wel een beetje in perspectief blijven zien... natuurlijk zijn er modellen die in Duitsland véél goedkoper zijn... maar ik heb ook Duitsers gezien die hier aanbiedingen kwamen halen...

En het feit dat er misschien een paar goedkope DTM's in de aanbieding waren dat hiermee de modellen in Duitsland ALTIJD goedkoper zijn... das een beetje kort door de bocht..

één pinquin maakt geen winter.....
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Curbstone Models schreef:Nu kom ik zelf best veel op duitse modelauto sites, ken ik veel duitse aanbieders inmiddels bij voornaam... maar DTM Schuco's van 9,99 ben ik nog niet tegen gekomen, behalve dan bij de aanbiedingen van ouwe meut...

...En het feit dat er misschien een paar goedkope DTM's in de aanbieding waren dat hiermee de modellen in Duitsland ALTIJD goedkoper zijn... das een beetje kort door de bocht..

één pinquin maakt geen winter.....
Helaas waren alle Schuco DTM modellen 9,99... en dit was de standaard prijs... Geen aanbieding dus.

Ouwe meut was het ook niet... het waren de modellen van 2002.
De 2003 modellen waren er nog niet eens :)

Dus altijd goedkoper in Duitsland dus niet... het is maar net waar je koopt.
motorhead
MAF Adviseur

Bericht door motorhead »

Opel-DTM schreef:[..]

Helaas waren alle Schuco DTM modellen 9,99... en dit was de standaard prijs... Geen aanbieding dus.

Ouwe meut was het ook niet... het waren de modellen van 2002.
De 2003 modellen waren er nog niet eens :)

Dus altijd goedkoper in Duitsland dus niet... het is maar net waar je koopt.
dacht dat we nu in 2007 leven, dan noem ik 2002 en 2003 modellen echt wel ouwe meut...
Plaats reactie