wat is jouw favoriet? Ebay of Marktplaats

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Langs gaan heeft meestal wel zin...als je een paar brede mannen meeneemt werkt het altijd haha. Het is gewoon laf om je afspraken niet na te komen....gewoon ff langs gaan en hem lekker bang maken!!
Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Rampicatore schreef:Hallo

Las hier dat enkele forumleden ook via ebay Duitsland aankopen deden.
Nu heb ik ook enkele modelletjes gezien waar ik een bod op zou willen brengen. Tot nog toe heb ik echter nog niets uit het buitenland aangekocht.
Ik zou via overschrijving voor de modellen willen betalen.
Hoe gebeurt dit precies wanneer je het bedrag moet overschrijven op een buitenlandse rekening?
Alvast bedankt voor de hulp!

Rampicatore

Hoi Rampictore, als je iets via het buitenland wilt kopen en dat via overschrijving wilt betalen heb je een IBAN en BIC/Swift nummer + een naam en adres van die persoon nodig, een IBAN nummer is niets meer dan een wereldwijde rekeningnummer, en de BIC/Swift nummer geeft aan bij welke bank je bent aangesloten. Samen met het adres van die persoon kan je dan het geld naar zijn rekening over laten schrijven.
Ik weet niet of je internetbankiert, maar dan is het vrij simpel en wijst het eigenlijk gewoon zijn weg. Anders kunnen ze je bij de bank zelf ook wel helpen.
Carfanatic
Contacteer:

Bericht door Carfanatic »

Markopolo schreef:Ik weet niet of je internetbankiert, maar dan is het vrij simpel en wijst het eigenlijk gewoon zijn weg. Anders kunnen ze je bij de bank zelf ook wel helpen.

ik maak gebruik van internetbankieren van de postbank en daarmee is het het helaas niet mogelijk om internationale overschrijvingen te doen. :thump_down:
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Misschien is het een slim idee om er een topic in te openen bij de kennisbank. Dat iedereen die met ebay werkt en betalingen wilt doen kan kijken hoe dat het werkt etc......
:thump_up: :thump_up:
Afbeelding
christophe320d

Bericht door christophe320d »

Kopen doe ik nooit meer op marktplaats. Je betaaldt een item, of je het ooit toekrijgt is een andere kwestie. Zal maar een domme belg zijn :D
Soms verkoop ik er wat van mijn formule 1 modelletjes

Voor de rest, viva Ebay
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

kwiebje schreef:Misschien is het een slim idee om er een topic in te openen bij de kennisbank. Dat iedereen die met ebay werkt en betalingen wilt doen kan kijken hoe dat het werkt etc......
:thump_up: :thump_up:

Op zich is dat misschien niet zo'n slecht idee, maar het gaat maar om een paar dingen die je moet weten en om daar een hele topic over te wijden is eigenlijk best zonde, in verschillende topics staat al hoe het internationaal betalen in zijn werk gaat en zelf hebben al een paar mensen mij via Pb bereikt met deze vraag, gaat op zich makelijker. Er zijn natuurlijk vele andere manieren om te betalen en dat kan dan best weer verwarrend gaan werken als mensen die optie ook gaan posten in de in van: " Ik stuur het geld altijd cash op" of " ik gebruik PayPal".
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Om geld cash op te sturen is bij mij meteen niet mogelijk. Het komt vaak genoeg voor dat je geld in een enveloppe doet en dat dan een of andere medewerker van de ptt of bezorger zijn salaris er ff wat mee bijvult. Ik betaal het liefste per bank want dan heb je ook de gegevens van diegene waar je zaken mee doet....
Het was maar een idee van die kennisbank topic maar als het anders kan, is het ook goed natuurlijk :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Toch lijkt een sticky of een KB artikel mij niet overbodig.

Er zijn een groot aantal manieren om te betalen:

Langsgaan en cash betalen (altijd de voorkeur)
Overmaken en opgestuurd krijgen binnen NL
Overmaken naar buitenland en opgestuurd krijgen
Paypal
Credit card via site van verkoper (kan soms, let op dat het secure is (slotje dicht in internet explorer, en website is https://www.websitevanverkoper.com/blabla)
Western Union (kan via postkantoor)
Cash in envelop

Overigens is er een groot verschil in betalingsgedrag en ontvanggedrag tussen verschillende nationaliteiten. Een Duitser krijg ik zijn IBAN nog wel losgepraat, bij fransen is me dat nog nooit gelukt. Ik heb nu weer geld in een envelop gestort naar een fransoos, en die claimt het niet ontvangen te hebben. Nou duurt de post naar frankrijk lang, dus ik heb nog hoop, maar een banktransfer is veiliger en sneller. Als die Fransen alleen nu eens niet zo belazerd zouden zijn om een bankrekening door te geven...
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Wanneer je cash geld opstuurt en het raakt kwijt heb je geen poot om op te staan juridisc (mocht het ooit zover komen) wanneer je het via de bank zou doen is dat een heel ander verhaal...
Wanneer je international zaken gaat doen diep dan de verschillende mogelijkheden goed uit en weet wat je allemaal kunt doen op een veilige en verantwoorde manier 8) :lol:
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Ik weet het, maar voor sommige bedragen neem je het risico. En anders heb ik in ieder geval een vakantieadres voor deze zomer... :twisted: :twisted:
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Je moet niet altijd meteen mensen wanttrouwen. Maar met geld is wel altijd voorzichtigheid geboden. Zou wel aardig zijn een leuke vakantie en dan ook je opgestuurde geld weer eens terug krijgen :thump_up: :thump_up: Dan is het dubbel feest :lol: :lol:
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Om te beginnen: Ik stuur nooit of te nimmer cash geld op.
Mijn betalingen binnen Nederland lopen altijd via bankoverschrijving.( controleerbaar en je hebt een stok achter de deur bij eventuele problemen).
Betalingen in het buitenland altijd via Paypal of Creditcard.( wederom controleerbaar en.........)
Overschrijving naar het buitenland via bank wil ik ook wel eens doen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je extra overschrijvingskosten ( ongeveer 5,00euro ) hebt. Dit doe ik dus alleen als het echt een koopje is.
Kopen of verkopen via Marktplaats doe ik zelden of nooit meer. Ik ben het met meerdere forumleden eens, dat het hier meer een loterij betreft dan eerlijk zaken doen. ( ik walg gewoon van Marktplaats :thump_down: )
Ebay is wat dat betreft veel meer te controleren. ( via feedback ). Alhoewel dit geen garantie is, is het wel een stuk veiliger.
Verder heb ik zéér goede ervaringen door contact met "mede verzamelelaars" over bij wie je wél, en bij wie je niet moet zijn, om zaken mee te doen.

Maar het blijft en feit dat als je jouw model niet zelf op gaat halen bij een winkel/leverancier er altijd en risico blijft bestaan. Dus je zult je altijd af moeten vragen: loont het de moeite om je modellen persoonlijk op te halen.
Nu moet ik ook vermelden dat als je een model bij een erkende (internet) winkelier aanschaft, het zelden of ooit problemen geeft. En is er een keer iets mis, kun je altijd ergens op terug vallen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik heb (tot nu toe) veel gekocht via marktplaats. En er is nog nooit was misgegaan.. (afkloppen :mrgreen: ) En ik doe er ook alles aan om dat te voorkomen.

Ten eerste: Ik bied nooit meteen ergens op. Ik mail altijd eerst degene die het object verkoopt, zodat ik weet dat diegene het object echt wil verkopen en me er genoeg informatie over kan verschaffen.

Ten tweede: Ik vraag altijd om meer foto's zodat ik zeker weet dat de persoon het model ook echt thuis heeft staan en niet zomaar een foto van internet o.i.d heeft geplukt.

En ook altijd duidelijke afspraken maken over de betaling en verzending!

Op deze manier kan het bijna niet misgaan!
Afbeelding
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Bij marktplaats is het gewoon afwachten wat voor mensen op je advertentie reageren. Paar dagen geleden had ik ook iemand die wilde 6 bburago's van me kopen, ik bod uitgebracht (was echt niet te hoog) en niet meer gehoord of gezien. Het is idd verstandig om altijd ff contact met diegene op te nemen en meer foto's te vragen etc.
Maar er zijn altijd personen die de boel zo verkloten en het voor andere mensen lastig maken. Maargoed als je voorzichtig bent kan er weinig mis gaan 8) 8)
Afbeelding
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Jullie zijn allemaal wel erg voorzichtig.

Ik bied gewoon op ebay en marktplaats als iets me aanstaat.
Buiten één negatieve ervaring anderhalf jaar geleden is er nog nooit wat misgegaan, en ik haal m'n auto's in NL, D, F, GB, USA, CAN, Brazilië en HongKong.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Plaats reactie