Kwaliteit of Kwantiteit

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Tim schreef:Zonder een hoeveelheid heb je voor mij geen verzameling, maar zomaar een groot aantal goedkope pruts neerzetten is het ook niet helemaal.
Ik hou het op een kwantiteit aan kwaliteit. :mrgreen:
jonnoT schreef:Ik koop niet om de kwantiteit maar ook niet om de kwaliteit. 8)
Ik sluit me helemaal bij bovenstaanden aan. Ik verzamel Nederlandse coureurs en dan probeer je dit zo compleet mogelijk te maken. Dat houdt in dat er een Solido naast een BBR kan staan. :think: :mrgreen:
Zou ik alleen voor kwaliteits-modellen gaan kan ik beter stoppen met deze gerichte verzameling, simpelweg omdat lang niet alle modellen door "kwaliteits-fabrikanten" worden uitgebracht.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Montezemolo
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Markopolo schreef:Ik denk niet dat iemand echt voor de kwantiteit zal kiezen, eigenlijk wil iedereen gewoon kwalitatief mooie wagens, maar soms kan het niet anders, dan is er maar 1 fabrikant die deze wagens maakt, en laat dat nu net de wat goedkopere zijn.
Of de modellen zijn al wat jaartjes uit, sommige zijn dan onbetaalbaar en je zoekt dan een goedkopere oplossing

Je verzameld, dus wil je deze wagens toch in je collectie hebben, en dan kan je er toch iets meer van aanschaffen omdat ze goedkoper zijn en je collectie gaat dan een stukje harder.

En dan nog een vraag voor de topic starter. In welke zin van het woord bedoel je kwantiteit?
Het hebben van veel wagens in het algemeen, of ervoor zorgen dat je een bepaalde tak van verzamelen (lees: DTM of Le Mans) op de goedkoopst mogelijke manier kan hebben?
Ik bedoelde hiermee het hebben van veel wagens, en of dat nu van de een of de ander is dat is voor iedereen persoonlijk.
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Het gaat mij dus puur om te kopen van een model dat ik wil. Kom ik die tegen van Cararama dan koop ik die. Het kan zijn dat als ik later een kwalitatief beter model voor een gunstige prijs tegen kom en koop om hem te vervangen. Dat heb ik ook met een aantal Burago modellen gedaan, maar Burago is dan ook erg basic.
Ander voorbeeld is dat ik een Polistil model van een Ferrari 308 Turbo heb staan. Als ik die wil vervangen moet ik flink gaan betalen. Ik heb mezelf een limiet opgelegd en daarboven kom ik niet. Ik wil graag een Lancia Beta Monte Carlo (de gewone auto) in de collectie, maar pas ervoor om daar zo'n EUR 130 voor neer te leggen.

Tevens vind ik dat dure merken niet altijd mooier zijn dat goedkopere merken. Ik vind de Ferrari 456 GT van Minichamp nou niet om over naar huis te schrijven :?
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Ik probeer zo veel mogelijk kwaliteit te kopen.
Maar prijs-kwaliteit is toch ook een factor van belang.
Soms is die verhouding bij een Solido beter voor elkaar dan een Aa.
Lexusfreak

Bericht door Lexusfreak »

Ik spaar lexus, maar ik spaar alleen kwaliteits lexussen.

Ooit een lexus gezien met slechte kwaliteit in het echt?nee daarom ook geen maisto sc430 voor mij.
Giovanni Agnelli

Bericht door Giovanni Agnelli »

Ik heb een soort van "godfather" die zorgt dat ik alleen het mooiste koop!
Dus ik ga alleen voor kwaliteit. :thump_up:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Giovanni Agnelli schreef:Ik heb een soort van "godfather" die zorgt dat ik alleen het mooiste koop!
Dus ik ga alleen voor kwaliteit. :thump_up:
Koop je dan Conti , ABC, AMR. Moet toch ook is zo'n iemand treffen :P
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

jonnoT schreef:[..]

Koop je dan Conti , ABC, AMR. Moet toch ook is zo'n iemand treffen :P
Dat een model duur is wil nog geen garantie zijn voor kwaliteit. Vaak zijn dit soort bouwers wel heel goed in details, maar niet in het treffen van de goede vorm van het 1:1 voorbeeld. Dat kan voor iemand een bepaalde charme hebben, maar als ik voor een model duizenden euro's neer moet leggen, dan verwacht ik wel een natuurgetrouw model (dan moet de motor nog net niet kunnen lopen)! :wink:
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
tom

Bericht door tom »

Brooklin maakte vroeger vrij prijzige handbouwmodellen die vrijwel nooit correct geproportioneerd waren. Dat geldt voor meer fabrikanten, inderdaad.

Als het model duurder is, zijn mijn verwachtingen vanzelfsprekend hoger. Als een stuk speelgoed er goed uitziet, ben ik sneller tevreden.

Jammer dat er niet meer forummers de charme inzien van simpele, goedkope modelletjes. Superdetail in 1:18 is leuk, maar ik vind het ook gaaf om te zien hoe een fabrikant 30 jaar geleden met de toen beschikbare middelen zijn best heeft gedaan om een goed model te maken. Een Schuco, Märklin of Gama van decennia oud is leuk om te vergelijken met een Minichamps of Norev van vandaag.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Ik kan moeilijk zeggen dat ik voor kwaliteit ga, maar in de oude modellen zit toch kwaliteit hoewel die naar de standaard van toen is. Zie ik een mooi model dan koop ik die en als de prijs meevalt, dan ben ik helemaal blij. Net als Tim en Jonno en Matt kan er wel eens een "simpeler" model tussen zitten, soms vaak (Siku) maar het sparen vind ik geweldig. Dan heb je wel 2 grote kasten vol, met auto's deur aan deur, maar elke wagen heeft een verhaal voor me.
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Kwailteit is ook zo algemeen en persoonlijk :wink: Zelf koop ik ook gewoon een model dat mij aanspreekt en dan speelt kwaliteit niet echt een rol. Vaak komt het voor dat je de keuze niet eens hebt. Soms heb je wel een keuze maar is de prijs weer afhankelijk.
Montezemolo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Ik zie toch dat de meesten voor kwaliteit gaan. :thump_up:

En wat betreft jou godfather Agnelli, das een goeie peer, ik ken hem. :mrgreen:
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Kwaliteit is voor mij niet de factor, evenmin de kwantiteit. Zoals Jonno gaat het mij om een bepaald model (in mijn schaal). In de schaal probeer ik voor de hoogste kwaliteit te gaan, zodoende heb ik ook CM's, Kyosho e.d.

Maar ik ben het met Peter in die zin eens dat ik ook graag oude modellen koop, omdat ik naar de stand van techniek van toen de auto's hoogwaardiger vind. Tegenwoordig zie ik in mijn schaal dat al te vaak wordt gekozen voor de goedkoopste oplossing. Zo zie je bijna geen openbare delen meer, zoals deurtjes e.d. of andere speeldingen, zoals Husky's Aston Martin met schietstoel.

Vroeger wist men meer gevoel in het model te leggen, door verfijnde details in het gietwerk, waar je tegenwoordig het detail dankzij de verf naar voren ziet komen.

Hongwell is een goed voorbeeld hiervan. Naar mijn mening zijn dit aardige modelletjes, maar het gietwerk vind ik vaak wat te bol of te pompeus. Men maakt dat goed door detail in lakering. Kijkend naar mijn Matchbox Ford Mustang of een moderne variant ga ik altijd voor de oude Matchbox.
Giovanni Agnelli

Bericht door Giovanni Agnelli »

Montezemolo schreef:Ik zie toch dat de meesten voor kwaliteit gaan. :thump_up:

En wat betreft jou godfather Agnelli, das een goeie peer, ik ken hem. :mrgreen:
Ja dat kan, t'is ook best wel een goed ventje.
Honda.f1
Contacteer:

Bericht door Honda.f1 »

deels kwaliteit, deels kwantiteit

als schumacher verzamelaar ben ik helaas beperkt tot de hotwheels kwaliteit, maar ik moet zeggen dat het langzaamaan beter gaat worden de duurdere modellen zijn kwalititatief een stuk beter afgewerkt dan de wat mindere versies. het is niet te vergelijken met minichamps modellen of autoart modellen natuurlijk. maar omdat er geen model in mijn verzameling mag ontbreken vind ik, kies ik voor kwaliteit en kwantiteit tegelijk
Plaats reactie