AANBIEDING! UNIEK! LAATSTE KANS!
-
- Moderator
- Schaal: 1:18
AANBIEDING! UNIEK! LAATSTE KANS!
Wat is voor een verzamelaar nu het lekkerste dan dat ene modelletje scoren die je al jaren lang zoekt?
Of dat nou via een webwinkel, Ebay, Marktplaats of een reguliere winkel of ruilbeurs is, dat maakt niet uit. Je hebt je heilige graal voor enkele minuten, uren of dagen gevonden. Op naar de volgende! Want daar doe je het toch voor als verzamelaar.
Zo was ik als een kind zo blij met mijn aanwinst; een Ferrari 412T2 van Alesi. Model dat ik al een lange tijd zocht, of een Exoto 312T met Niki Lauda. Prijs is van ondergeschikt belang, maar ik kan mij de vreugde nog herinneren van JonnoT die een Ferrari Rainbow aan de andere kant van de wereld had gevonden. Daar gaat het immers om. Dat model wat je wilt hebben, oud of nieuw, en dan deze ook daadwerkelijk mogen begroeten in je verzameling.
Het enige nadeel is dat je soms handelaren aantreft waar je als verzamelaar afvraagt wat de reden is om het product aan te bieden.
Je hebt handelaren die vanuit hun eigen passie voor modellen en/of auto's een winkel of handel zijn begonnen. Zij weten hoe het voelt om dat speciale wagentje in handen te hebben. Zij denken met je mee, attenderen je op speciale modellen en weten wat je wilt en vaak ook wat je budget is. Dat zijn de handelaren waar ik best wat meer voor over heb. Ik vind de gunfactor namelijk erg belangrijk. Soms moet je daarvoor 5 of meer euro extra voor betalen, maar daar heb ik dan geen moeite mee.
Op Ebay of Marktplaats wordt het soms erg lastig om te bepalen of iemand een verzamelaar is geweest, of dat het de persoon allen maar om grove winst gaat. NIEUW, UNIEK, ZELDZAAM, die termen hebben ervoor gezorgd dat ik nu al een jaar niet meer actief ben op Markplaats. Sommige mensen zijn bekend vanwege de onzin die zijn verkopen in plaats van modellen of service.
Op Ebay is het de truc om op het laatste de auto binnen te hengelen voor een mooie prijs. Ik vind het erg omslachtig en je bent afhankelijk van een feedbackscore.
De vraag bij sommige van de aanbieders is of zij het doen voor de winst die zij er op maken, of vanuit de liefhebbers kant. Begrijp me niet verkeerd; handeldrijven is ieders goed recht!
Handel drijven heeft echter zijn eigen manieren. Iemand die de prijs onnodig opdrijft zal nooit mijn hart winnen. Als een model wordt aangeboden voor Eur 100,-, terwijl realistisch gezien de prijs een stuk lager ligt, vraag ik mij af wat je daarmee wilt bereiken.
Helaas maken wij op het forum ook "handelaars" mee. Begin dan je eigen webwinkel op Marktplaats vraag ik mij soms af. Want ondertussen is de gunfactor en de veiligheid van de persoon die ik ken belangrijker dan 5 euro goedkoper bij een jongetje, ingebouwde LED’s bij een half afgemaakt model of een UNIEKE, ZELDZAME, SPECIALE handelaar op MP.
Of dat nou via een webwinkel, Ebay, Marktplaats of een reguliere winkel of ruilbeurs is, dat maakt niet uit. Je hebt je heilige graal voor enkele minuten, uren of dagen gevonden. Op naar de volgende! Want daar doe je het toch voor als verzamelaar.
Zo was ik als een kind zo blij met mijn aanwinst; een Ferrari 412T2 van Alesi. Model dat ik al een lange tijd zocht, of een Exoto 312T met Niki Lauda. Prijs is van ondergeschikt belang, maar ik kan mij de vreugde nog herinneren van JonnoT die een Ferrari Rainbow aan de andere kant van de wereld had gevonden. Daar gaat het immers om. Dat model wat je wilt hebben, oud of nieuw, en dan deze ook daadwerkelijk mogen begroeten in je verzameling.
Het enige nadeel is dat je soms handelaren aantreft waar je als verzamelaar afvraagt wat de reden is om het product aan te bieden.
Je hebt handelaren die vanuit hun eigen passie voor modellen en/of auto's een winkel of handel zijn begonnen. Zij weten hoe het voelt om dat speciale wagentje in handen te hebben. Zij denken met je mee, attenderen je op speciale modellen en weten wat je wilt en vaak ook wat je budget is. Dat zijn de handelaren waar ik best wat meer voor over heb. Ik vind de gunfactor namelijk erg belangrijk. Soms moet je daarvoor 5 of meer euro extra voor betalen, maar daar heb ik dan geen moeite mee.
Op Ebay of Marktplaats wordt het soms erg lastig om te bepalen of iemand een verzamelaar is geweest, of dat het de persoon allen maar om grove winst gaat. NIEUW, UNIEK, ZELDZAAM, die termen hebben ervoor gezorgd dat ik nu al een jaar niet meer actief ben op Markplaats. Sommige mensen zijn bekend vanwege de onzin die zijn verkopen in plaats van modellen of service.
Op Ebay is het de truc om op het laatste de auto binnen te hengelen voor een mooie prijs. Ik vind het erg omslachtig en je bent afhankelijk van een feedbackscore.
De vraag bij sommige van de aanbieders is of zij het doen voor de winst die zij er op maken, of vanuit de liefhebbers kant. Begrijp me niet verkeerd; handeldrijven is ieders goed recht!
Handel drijven heeft echter zijn eigen manieren. Iemand die de prijs onnodig opdrijft zal nooit mijn hart winnen. Als een model wordt aangeboden voor Eur 100,-, terwijl realistisch gezien de prijs een stuk lager ligt, vraag ik mij af wat je daarmee wilt bereiken.
Helaas maken wij op het forum ook "handelaars" mee. Begin dan je eigen webwinkel op Marktplaats vraag ik mij soms af. Want ondertussen is de gunfactor en de veiligheid van de persoon die ik ken belangrijker dan 5 euro goedkoper bij een jongetje, ingebouwde LED’s bij een half afgemaakt model of een UNIEKE, ZELDZAME, SPECIALE handelaar op MP.
Mooi verhaal, ik ben het voor 100% met je eens. Zit me ook wel eens te ergeren aan handelaartjes hier op het forum (als je geld wilt verdienen, neem een baantje bij de supermarkt of een krantenwijk) en marktplaats mijd ik ook al enige tijd.
Ik koop alleen iets tegen een hogere prijs als ik zélf weet dat het zeldzaam is (en het model wil hebben natuurlijk, ik heb nog nooit iets gekocht alleen omdat het zeldzaam is).
Ik koop alleen iets tegen een hogere prijs als ik zélf weet dat het zeldzaam is (en het model wil hebben natuurlijk, ik heb nog nooit iets gekocht alleen omdat het zeldzaam is).
Goed verhaal en absoluut waar.
MP is voor mij niet meer de plek om modellen te kopen. (Voorheen sporadisch). De eigenaar van de modellen-winkel die met de koffie klaarstaat des te meer.
Ik bepaal liever zelf hoe uniek of zeldzaam het beoogde model is.
Daarbij komt dat MP etc niet eens goedkoper is, dus daar gaat wat mij betreft het laatste minime voordeel de prullenbak in.

MP is voor mij niet meer de plek om modellen te kopen. (Voorheen sporadisch). De eigenaar van de modellen-winkel die met de koffie klaarstaat des te meer.
Ik bepaal liever zelf hoe uniek of zeldzaam het beoogde model is.
Daarbij komt dat MP etc niet eens goedkoper is, dus daar gaat wat mij betreft het laatste minime voordeel de prullenbak in.

"Some are born great, some achieve greatness...
...and some have greatness thrust upon them"
- autofreakie
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Groot gelijk wat je schrijft. Als Belg had ik op Marktplaats ook eens een bod gedaan op een wagen vanuit Nederland. Renault 5 Alpine Turbo '81 van Vitesse het fel begeerde model dat Droes ook in zijn collectie heeft. Ik deed een bod van 50 euro , verkoper was akkoord. Ik gaf hem mijn gegevens hij gaf me zijn rekeningnummer. Maar de zogenaamde "verkoper" wist niet dat je voor buitenlandse betalingen een BIC en IBAN code nodig hebt. Ik vroeg hem dat te gaan aanvragen bij zijn bank en je kan het normaalgezien ook zien aan je uitreksels. De "verkoper" vertelde mij dat zijn bank hem niet kon helpen. Ik wachtte geduldig af. Op een gegeven moment stuurt de man me een mail met daarin : " Wat dacht je er van om he geld op te sturen in een enveloppe met de post !!" Ik heb snel de verkoop geannuleerd. Ja , sorry maar als je iets verkoopt en je weet niet hoe het gaat , verkoop dan niets eh. Of vermeld dan gewoon dat je geen verzendingen doet naar het buitenland. Want ik hier zat vol ongeduld en was dolgelukkig dat ik zo een mooi en zeldzaam model te pakken had. Maar ik had eigenlijk al een vermoeden , 50euro is veel te weinig geld voor dat model...
Het was de eerste keer dat ik iets probeerde te verkopen op Marktplaats , en ook de laatste keer... Spijtig maar zo is het echt niet leuk ... Het is niet omdat het Nederlanders zijn hoor , begrijp me niet verkeerd maar handel met je verstand...
Groetjes , Autofreakie
Het was de eerste keer dat ik iets probeerde te verkopen op Marktplaats , en ook de laatste keer... Spijtig maar zo is het echt niet leuk ... Het is niet omdat het Nederlanders zijn hoor , begrijp me niet verkeerd maar handel met je verstand...
Groetjes , Autofreakie

Renault, Drive The Change !
Leuk verhaal en vooral erg herkenbaar
Gelukkig zijn er ook nog verzamelaars die niet altijd de hoofdprijs willen hebben voor een model en het leuk vinden om een andere, echte verzamelaar blij te maken voor een "verzamelaars-onder-elkaar"-prijsje.
Ik heb regelmatig wat gekocht via Marktplaats, maar vind het altijd lastig om een bod te doen voor een model dat je niet goed hebt kunnen bekijken. Het is ook altijd maar weer de vraag wat je precies in huis haalt. Sommige modellen verkeren echt in perfecte staat, zoals omschreven in de advertentie en anderen weer helemaal niet. In het eerste geval kan ik zo blij zijn als een kind en in het tweede geval ben ik teleurgesteld en verkoop ik 'm liever weer.

Gelukkig zijn er ook nog verzamelaars die niet altijd de hoofdprijs willen hebben voor een model en het leuk vinden om een andere, echte verzamelaar blij te maken voor een "verzamelaars-onder-elkaar"-prijsje.
Ik heb regelmatig wat gekocht via Marktplaats, maar vind het altijd lastig om een bod te doen voor een model dat je niet goed hebt kunnen bekijken. Het is ook altijd maar weer de vraag wat je precies in huis haalt. Sommige modellen verkeren echt in perfecte staat, zoals omschreven in de advertentie en anderen weer helemaal niet. In het eerste geval kan ik zo blij zijn als een kind en in het tweede geval ben ik teleurgesteld en verkoop ik 'm liever weer.
Op marktplaats koop ik zelf sporadisch een model. Zoals de meeste wel zullen weten ben ik een echte ebay fan, al heb ik daar ook wel eens een mindere ervaring mee gehad. Ik laat me niet gek maken door de meest waanzinnige verkooppraatjes, vaak zijn het de meest onopvallende advertenties waar je de leukste deals kunt scoren.
Forza Minardi...Forza Minichamps...

- autofreakie
- Contacteer:
Mooi stukje deze Column.tom schreef:Mooi verhaal, ik ben het voor 100% met je eens. Zit me ook wel eens te ergeren aan handelaartjes hier op het forum (...)
Ik moet zeggen dat ik akkoord ga met wat Tom al aangaf betreffende de verkooptechnieken van sommigen. Alleen is dat "wel eens ergeren" iets sterker wat mij betreft, zeker als er buiten het daarvoor verziene topic nog eens modellen worden aangeboden in de privé collecties van ander forumleden.

En ik ga Tom eveneens bijtreden wat betreft de negatieve ervaring die autofreakie moest ondervinden bij een Marktplaats transactie. Laat je niet ontgoochelen door één bod dat misgelopen is. Ik begrijp de reactie aangezien het om een zeldzaam model ging, maar d'r zullen nog wel kansen komen. Ik geloof dat je ervan uit moet gaan dat kopen via internet risico's inhoudt, en dat je die soms best incalculeert. Je hebt gelukkig aangevoeld dat er iets niet pluis was, en vervolgens correct gehandeld. Some you win, some you lose.
Zelf koop ik meer dan 95% van m'n modellen NIET via internet. 'k Heb het vroeger vast al wel eens aangegeven, maar sta me toe in herhaling te vallen

Ik wil maar zeggen: "You never know". Zo had ik nooit gedacht de rode 996 GT2 aan mijn collectie te kunnen toevoegen (omdat voor dit model meestal prijzen werden gevraagd die mijn budget overschreden). En dan wandel je op een zonnige dag in Barcelona, zie je een modelbouwwinkel, en daar staat ie toch wel niet gewoon tussen wat andere Porsches? Dan gaat je tikker al wat sneller slaan, om vervolgens in overdrive te gaan als je informeert naar de prijs... Ongeveer evenveel als een 'standaard'model. Het leven van de verzamelaar kan soms mooi zijn. Same story voor m'n witte RSR van Exoto toen ik nog 1/18 verzamelde. Puur genieten. Kinderlijke vreugde.
Ik wil mijn modellen dan ook echt ontdekken. Ik ga af en toe naar beurzen en zoek winkel(tje)s op. Ik wil kunnen neuzen, zien wat er aangeboden wordt. Doosjes vastnemen, de auto's bekijken, terug wegzetten, aarzelen, toch ervoor gaan... Neen, voor wat ik verzamel (en sta me toe dit te benadrukken), heeft het internet meer weg van een supermarkt waar je maar te nemen en te betalen hebt.
Ca m'amuse pas.
Als ik daarmee begin, kan ik er maar beter mee stoppen. Tot op de dag van vandaag heb ik welgeteld 1 auto gekocht op dit forum, 1 op eBay (om eens te zien wat het gaf, want ik had 'em al in een andere kleur) en heb ik laatst 1 bestelling geplaatst bij een internetshop (an offer I just could not refuse, en dan weten sommigen meteen dat ik het over de Targa-set heb).
Ja, ik weet best dat ik voor dit "plezier van het vinden" vaak wat meer moet betalen, maar dat heb ik er voor over, mits we binnen de grenzen van het redelijke blijven natuurlijk. Bovendien gun ik het liever aan de handelaar die met kennis van zaken handelt en onze passie deelt, dan aan de post, DHL of andere consoorten. Juist ja. De gunfactor.

- Ricardo
- Moderator
- Contacteer:
Mooi onderwerp is er weer gekozen voor dit topic en er zijn op dit moment ook wel een aantal voorbeelden aan te wijzen hier op het forum. Zal uiteraard niet in details treden, maar degene heeft al een 1 april grap om de oren gehad.
Vandaag een model binnen krijgen en gelijk weer verkopen en dan er bij zeggen dat je ruimtegebrek hebt, gaat er bij mij niet in om eerlijk te zijn.
Marktplaats heeft inderdaad ook hetzelfde imago alhoewel je toch echt leuke mensen kunt treffen. Heb een keer een model verkocht aan een man die hem tijdens ons weekendje in Amersfoort kwam ophalen. Denk dat we wel een uur over onze hobbies hebben gepraat. Toch een zeer positieve ervaring moet ik zeggen. Het grote nadeel waar ik me echter aan erger, is gewoon het fatsoen dat sommige mensen niet hebben. Krijg je een bod op je model, stuur je een mailtje en hoor je vervolgens niks meer. Of je stelt een vraag over een product en je krijgt ook geen antwoord.
Op ebay is dit gelukkig minder het geval, heb nu ook een prima contact met een handelaar die de James Bond modellen voor mij inkoopt. Uiteraard doet de man het uit pure winst overweging maar je wordt wel als koning behandeld, en dat willen we nu toch allemaal
Vandaag een model binnen krijgen en gelijk weer verkopen en dan er bij zeggen dat je ruimtegebrek hebt, gaat er bij mij niet in om eerlijk te zijn.
Marktplaats heeft inderdaad ook hetzelfde imago alhoewel je toch echt leuke mensen kunt treffen. Heb een keer een model verkocht aan een man die hem tijdens ons weekendje in Amersfoort kwam ophalen. Denk dat we wel een uur over onze hobbies hebben gepraat. Toch een zeer positieve ervaring moet ik zeggen. Het grote nadeel waar ik me echter aan erger, is gewoon het fatsoen dat sommige mensen niet hebben. Krijg je een bod op je model, stuur je een mailtje en hoor je vervolgens niks meer. Of je stelt een vraag over een product en je krijgt ook geen antwoord.
Op ebay is dit gelukkig minder het geval, heb nu ook een prima contact met een handelaar die de James Bond modellen voor mij inkoopt. Uiteraard doet de man het uit pure winst overweging maar je wordt wel als koning behandeld, en dat willen we nu toch allemaal

- Donkervoort
Mooie tekst, 100% mee eens. Een model op eBay vinden (of waar dan ook) wat je al zooo lang wilde hebben is het mooiste van verzamelen.
Hoe denken jullie over dit? Ik kocht een Replicars Spyker voor 25,00 (één jaar terug). Met pijn in mijn hart verkocht ik er één voor 75 euro. Geld had ik op dat moment erg hard nodig voor mijn Mini. Ben ik dan ook een "persoon alleen maar om grove winst gaat"?
Hoe denken jullie over dit? Ik kocht een Replicars Spyker voor 25,00 (één jaar terug). Met pijn in mijn hart verkocht ik er één voor 75 euro. Geld had ik op dat moment erg hard nodig voor mijn Mini. Ben ik dan ook een "persoon alleen maar om grove winst gaat"?
Als een persoon dat wil betalen voor een model dan is dat toch mooiDonkervoort schreef:Mooie tekst, 100% mee eens. Een model op eBay vinden (of waar dan ook) wat je al zooo lang wilde hebben is het mooiste van verzamelen.
meegenomen , zou ik zeggen.
Je gaat dan tegen de koper ook niet zeggen " Nee doe maar 25 want dat heb ik er ook voor betaald"
Maar bij sommige gaat het dan ook idd erg ver met de woorden
uniek, zeldzaam en laatste kans , en denken dat alles goud is wat er blinkt.
Gaat erom wat de koper over heeft voor een model , zeldzaam of niet.
Heb het meegemaakt met een 22B, goedkoop ingekocht en via EB voor veel geld weggegaan.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Waardevolle reacties mannen!
Die gunfactor is wat er op Internet weleens ontbreekt ja, uitzonderingen daargelaten.
Het is donders irritant als je dan niets meer hoort, of als je van die waardeloze onzinbiedingen krijgt...
Over het kopen:
Ik vind het persoonlijk veel leuker om via dit forum uit iemands prive collectie te kopen. (Afspraak, liefst even langs, collectie bewonderen, gezellig over elkaars hobby kletsen:)) Dan heb ik echt het idee dat het model van liefhebber naar liefhebber gaat.
An sich snap ik wel dat hier zo ijverig de handel bedreven wordt, je hebt hier een heel rijtje liefhebbers en geinteresseerden.
Ik vind niet dat deze personenn hun verkoop acties zullen moeten staken, maar op de een of andere manier ligt het er zo dik bovenop... en krijg ik door de gebruikte woordkeuze zo'n klein bitter nasmaakje in mn keel. Alhoewel tegenwoordig eerlijk vermeld wordt dat het puur voor de handel is, geen geveinsde opmerkingen dus meer.
Ach, we zien wel wat voor verlolg dit zal krijgen.
Over i-net orders:
In het nabije verleden bestelde ik eens in Duitsland, en toen zat ik ook echt met smart op de bus van TNT te wachten, de vreuge toen het model er was is er zeker niet minde rom geweest.
Maar 'ouderwets' neuzen in een stampvol modelauto winkeltje is toch wel het aller allerleukst!

Die gunfactor is wat er op Internet weleens ontbreekt ja, uitzonderingen daargelaten.
Het is donders irritant als je dan niets meer hoort, of als je van die waardeloze onzinbiedingen krijgt...
Over het kopen:
Ik vind het persoonlijk veel leuker om via dit forum uit iemands prive collectie te kopen. (Afspraak, liefst even langs, collectie bewonderen, gezellig over elkaars hobby kletsen:)) Dan heb ik echt het idee dat het model van liefhebber naar liefhebber gaat.
An sich snap ik wel dat hier zo ijverig de handel bedreven wordt, je hebt hier een heel rijtje liefhebbers en geinteresseerden.
Ik vind niet dat deze personenn hun verkoop acties zullen moeten staken, maar op de een of andere manier ligt het er zo dik bovenop... en krijg ik door de gebruikte woordkeuze zo'n klein bitter nasmaakje in mn keel. Alhoewel tegenwoordig eerlijk vermeld wordt dat het puur voor de handel is, geen geveinsde opmerkingen dus meer.
Ach, we zien wel wat voor verlolg dit zal krijgen.
Over i-net orders:
In het nabije verleden bestelde ik eens in Duitsland, en toen zat ik ook echt met smart op de bus van TNT te wachten, de vreuge toen het model er was is er zeker niet minde rom geweest.
Maar 'ouderwets' neuzen in een stampvol modelauto winkeltje is toch wel het aller allerleukst!
"Some are born great, some achieve greatness...
Hmm,
ik herken hier een gedeelte..
Bedoel je daar toevallig mij mee, met die leds en het half afgemaakte model??
ik herken hier een gedeelte..
Bedoel je daar toevallig mij mee, met die leds en het half afgemaakte model??