Ik moet een jaar of 7 geweest zijn, ergens in het begin van de jaren '70. Zowel ik als mijn schoolvriendje waren volkomen autogek- we spaarden een paar weken om dan bij de plaatselijke speelgoedzaak de nieuwste Matchbox te kopen voor 2,25. Guldens, dus. Op een gegeven moment wilde hij een boek over concept cars hebben wat te koop was bij de kantoorboekhandel. Het kostte flink veel geld voor iemand die drie kwartjes zakgeld kreeg, dus we moesten om de paar dagen terug naar die winkel om te kijken of het er nog lag.
Vond ik niet erg, want ze hadden daar iets waarvan ik spontaan begon te kwijlen- een DAF 750 pick-up van Lion Toys, overgebleven uit de dagen dat ze daar ook speelgoed verkochten en toen al een antiquiteit. Ik moet er al zeker dertig keer vol aandacht naar hebben gekeken toen ik- opgestookt door mijn vriendje, durfde te vragen wat-ie moest kosten. Hij had me ook verteld dat ik korting moest vragen, want het stuurtje lag los. Er moest goed worden nagedacht (voor mijn gevoel duurde het een uur!) en toen kwam de prijs tevoorschijn: voor twee gulden vijfendertig was-ie van mij! Tja, dat werd dus een paar weken langer sparen voor de volgende Matchbox en die DAF moest en zou er komen... de volgende zaterdag stond ik met mijn ouders in de winkel, spaarpot omgekeerd en 2,35 in de zweterige knuistjes. Ik weet nog precies dat het een mooie zonnige dag was, hoe de winkel eruit zag, hoe de eigenaresse eruit zag. Oh, wat was ik trots op mijn prachtige DAF!
Die DAF is goed behandeld, want hij staat hier nog steeds in de vitrine en is nauwelijks beschadigd. Hij heeft ook geen 'verfraaiïng' hoeven doorstaan, zelfs het prachtige kartonnen doosje heeft nog jaren geleefd als garage en om 'm 's nachts in op te bergen. Al een jaar of 34 in de verzameling, dus...
Wat werkt het geheugen toch vreemd.
Dit is helaas niet mijn verzameling, maar mijn DAF is de identieke tweeling van het exemplaar links, donkerblauw met een lichtgrijze blikken huif.