Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
In 1983 waren ze voor het eerst niet onder de vleugels van Fiat als zelfstandig merk, we kennen ze hier al sinds de jaren '60.
Altaya heeft nog meer leuke Seat's, zoals de Fura (Fiat 127):

en de 128 (Fiat 128 Coupé):

en de Ronda (Fiat Ritmo):

Om er maar eens een paar te noemen. Over die Ronda is als ik het goed heb nog eens een juridische rel geweest tussen Fiat en Seat. Fiat eiste dat er geloof ik 100 onderdelen van de Ronda anders moesten zijn dan die van de Ritmo. De eerste Ritmo vind ik de allermooiste, maar deze Ronda is weer veel mooier dan de fout gefacelifte 2e Ritmo. Die hebben ze grondig verpest vind ik.
Zie voor een leuk Fiat/Seat modeloverzicht de volgende link: http://www.carweb43.ch/Fiat/F_Lizenz_Seat_s1.htm

en de 128 (Fiat 128 Coupé):

en de Ronda (Fiat Ritmo):

Om er maar eens een paar te noemen. Over die Ronda is als ik het goed heb nog eens een juridische rel geweest tussen Fiat en Seat. Fiat eiste dat er geloof ik 100 onderdelen van de Ronda anders moesten zijn dan die van de Ritmo. De eerste Ritmo vind ik de allermooiste, maar deze Ronda is weer veel mooier dan de fout gefacelifte 2e Ritmo. Die hebben ze grondig verpest vind ik.
Zie voor een leuk Fiat/Seat modeloverzicht de volgende link: http://www.carweb43.ch/Fiat/F_Lizenz_Seat_s1.htm
mooi die seat's in Belgie zag je ze ook veel rijden...door de lage prijs denk ik 
't Zijn soms ook net Hollanders, die Belgen...
Er blijkt zelfs een Seat Panda 5 puertas te zijn geweest:

De Panda's hebben dus niet altijd Marbella geheten bij Seat blijkbaar.
Van die vijfdeurs is vast geen model beschikbaar.
Er blijkt zelfs een Seat Panda 5 puertas te zijn geweest:
De Panda's hebben dus niet altijd Marbella geheten bij Seat blijkbaar.
Van die vijfdeurs is vast geen model beschikbaar.
Dat ziet er eerlijk gezegd niet uit. Dat achterste portier zit er echt ingepropt.
Jammer Veicolo, ik kan hier geen foto's van je zien...
Jammer Veicolo, ik kan hier geen foto's van je zien...
Seat is al een heel oud Spaans automerk. (Ruim voor WOII).
Na WOII is Fiat de eigenaar van Seat geworden. Dat was voor Fiat belangrijk want die kon nu penetreren op de Spaanse markt.
In Spanje werden dan ook (onder andere) de 600, 127, 128 en later de Panda gebouwd. Voor de export werden deze auto's voorzien van het Fiat logo, toch kwam er wel eens (door onoplettendheid?) een Seat naar exportgebieden.
In 1983 verbrak fiat de banden met Seat en werd Seat een korte periode zelfstandig. Vanuit die gedachte resulteren de Fura Marbella en Ronda. Gebaseerd op de 127, Panda en Ritmo. In de Ronda zat een aangepaste 1500 CC Fiat motor. Doordat Porsche enige adviezen had gegeven werd hiermee duidelijk geadverteerd als zijnde System Porsche motor. De werkzaamheden van Porsche waren echter zeer marginaal maar ja het gaf Porsche Enginering naamsbekendheid zodat ze het maar zo lieten.
De eerste Ibiza was een totaal eigen ontwerp van Seat. Zonder enige inmenging van welke andere fabrikant ook.
Omstreeks 1990 heeft de VAG-groep Seat ingelijfd. Toen verdween pas de Marbella, de enig overgebleven Fiat-kloon.
Na WOII is Fiat de eigenaar van Seat geworden. Dat was voor Fiat belangrijk want die kon nu penetreren op de Spaanse markt.
In Spanje werden dan ook (onder andere) de 600, 127, 128 en later de Panda gebouwd. Voor de export werden deze auto's voorzien van het Fiat logo, toch kwam er wel eens (door onoplettendheid?) een Seat naar exportgebieden.
In 1983 verbrak fiat de banden met Seat en werd Seat een korte periode zelfstandig. Vanuit die gedachte resulteren de Fura Marbella en Ronda. Gebaseerd op de 127, Panda en Ritmo. In de Ronda zat een aangepaste 1500 CC Fiat motor. Doordat Porsche enige adviezen had gegeven werd hiermee duidelijk geadverteerd als zijnde System Porsche motor. De werkzaamheden van Porsche waren echter zeer marginaal maar ja het gaf Porsche Enginering naamsbekendheid zodat ze het maar zo lieten.
De eerste Ibiza was een totaal eigen ontwerp van Seat. Zonder enige inmenging van welke andere fabrikant ook.
Omstreeks 1990 heeft de VAG-groep Seat ingelijfd. Toen verdween pas de Marbella, de enig overgebleven Fiat-kloon.
Volvo, Volvist, Volvo voor Live (met een v en niet met de f)
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
In 1950 werd Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A opgericht. Aanvankelijk bouwde het modellen van Fiat in licentie. Het eerste model liep in november 1953 van de band. In 1975 nam het het merk Authi over, dat de Mini in licentie bouwde.V480-S60 schreef:Seat is al een heel oud Spaans automerk. (Ruim voor WOII).
Het eerste niet-Fiat-model, de Ronda uit 1982, leek echter erg veel op een model van Fiat, de Ritmo. Fiat dreigde met een rechtszaak, maar Seat liet alle delen zien die verschilden in een opvallende kleur op een Ronda.
In 1986 werd Volkswagen de grootste aandeelhouder, om het merk in 1990 volledig over te nemen. Sindsdien hebben de auto's meer en meer VAG onderdelen gekregen.
Ik weet niet waar Wiki die info vandaan heeft. (op andere fora moet ik trouwens bij rechtstreekse overname de bron vermelden). Ik vind het iets uitgebreider ook op de Duitstalige site. Er klopt daar toch iets niet. SEAT is na de Spaanse burgeroorlog, voor 1940, door Franco opgericht.
Dat het pas in 1950 (nadat Fiat de licenties had vergeven) tot daadwerkelijke productie zou komen zou met de informatie die ik heb (oude schriften over het auto wel en wee in de 60-er en 70-er jaren) wel kunnen kloppen.
Er wordt daar op Wiki trouwens niet aangegeven dat Fiat na de dood van Franco grootaandeelhouder werd. Wat volgens mijn gegevens dus wel zo is. Wie kan dat nagaan. Mijn bronnen voor de schriften zijn niet meer te achterhalen.
Let op:
Spanje onder Franco heeft veel vreemde auto's opgeleverd. Neem bijvoorbeeld de Renault Siete. Een sedan uitvoering van de Renault 5.
Omdat Franco de import van auto's zwaar belastte waren er veel merken die licenties aangingen. Zodat de auto's als binnenlands product werden gezien.
Dat het pas in 1950 (nadat Fiat de licenties had vergeven) tot daadwerkelijke productie zou komen zou met de informatie die ik heb (oude schriften over het auto wel en wee in de 60-er en 70-er jaren) wel kunnen kloppen.
Er wordt daar op Wiki trouwens niet aangegeven dat Fiat na de dood van Franco grootaandeelhouder werd. Wat volgens mijn gegevens dus wel zo is. Wie kan dat nagaan. Mijn bronnen voor de schriften zijn niet meer te achterhalen.
Let op:
Spanje onder Franco heeft veel vreemde auto's opgeleverd. Neem bijvoorbeeld de Renault Siete. Een sedan uitvoering van de Renault 5.
Omdat Franco de import van auto's zwaar belastte waren er veel merken die licenties aangingen. Zodat de auto's als binnenlands product werden gezien.
- buttonfreak
- Contacteer:
overname is van http://www.deautogids.nl, mijn eigen site...V480-S60 schreef:Ik weet niet waar Wiki die info vandaan heeft. (op andere fora moet ik trouwens bij rechtstreekse overname de bron vermelden). Ik vind het iets uitgebreider ook op de Duitstalige site. Er klopt daar toch iets niet. SEAT is na de Spaanse burgeroorlog, voor 1940, door Franco opgericht.
Let op:
De Spanjaarden schrijven op hun wiki: "La compañía fue fundada en 1950 por el Instituto Nacional de Industria (INI) como medio para motorizar la España de posguerra y fabricaba los coches de FIAT, el principal fabricante de automóviles de Italia, bajo licencia"
De INI is dus onder Franco opgericht in 1941, maar dat is niet hetzelfde.
Aha, dat is dan duidelijk. Daar ligt de gap in mijn kennis. Bedankt.buttonfreak schreef:overname is van http://www.deautogids.nl, mijn eigen site...
De Spanjaarden schrijven op hun wiki: "La compañía fue fundada en 1950 por el Instituto Nacional de Industria (INI) como medio para motorizar la España de posguerra y fabricaba los coches de FIAT, el principal fabricante de automóviles de Italia, bajo licencia"
BTW heb jij dan dat stukje op Wiki geschreven? Het is namelijk woordelijk zoals jij het schrijft op Wiki geplaatst.
- buttonfreak
- Contacteer:
ik ben daar een tijd actief geweest. Zie http://nl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... id=5607591V480-S60 schreef:Aha, dat is dan duidelijk. Daar ligt de gap in mijn kennis. Bedankt.buttonfreak schreef:overname is van http://www.deautogids.nl, mijn eigen site...
BTW heb jij dan dat stukje op Wiki geschreven? Het is namelijk woordelijk zoals jij het schrijft op Wiki geplaatst.
Ai! Seat is ook nu nog goed voor een fraaie "discussie". Bedankt, weer wat geleerd mannen.
Ter verhoging van de "feestvreugde" nog zo'n typische uitvoering:

De Seat/Fiat 600, maar door Seat met 2 extra deuren "verfraaid" en heet vanaf dan dus Seat 800. Deze uitvoering was erg populair als taxi en deze miniatuur van Solido is dan ook zo eentje. De 800 kwam rond 1965 op de markt.
Ter verhoging van de "feestvreugde" nog zo'n typische uitvoering:

De Seat/Fiat 600, maar door Seat met 2 extra deuren "verfraaid" en heet vanaf dan dus Seat 800. Deze uitvoering was erg populair als taxi en deze miniatuur van Solido is dan ook zo eentje. De 800 kwam rond 1965 op de markt.
Rock & Roll!!!
Ik meen me uit de tijd van de Ibiza wel te herinneren dat het een door Fiat afgekeurd ontwerp voor de Uno was. Is die 800 trouwens niet van Brumm? Altijd leuk om even digitaal te verknutselen:

Laatst gewijzigd door tripoux op di 19 feb 2008 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- buttonfreak
- Contacteer:
over Authi gesproken, staat er nog een te koop op Gran Canaria (voor de vakantiegangers)
- straatauto
- Contacteer:
Dat was een erg leerzame verhandeling over de historie van Seat.
In mijn verzameling heb ik slechts 4 of 5 Seats welke ik allemaal gekocht heb als alternatief voor het ontbrekende schaalmodel van een Fiat.
In latere jaren heeft Seat (zoals jullie ook schrijven) pas zijn eigen ontwerpen gemaakt.
Vandaag laat ik het oudste en jongste model uit mijn collectie zien.
Omdat het allebei extremen zijn past het natuurlijk niet echt in het Topic (en nog minder in mijn verzameling)
Allebei hebben ze "spaakwielen"; dat is natuurlijk de reden dat ze zoveel op elkaar lijken!!
Daarom maar even ter verduidelijking: De zwarte is de conceptcar!
Fiat modello 16 24 CV 1903 Rio
Peugeot 908 RC (conceptcar) 2006 Norev

In mijn verzameling heb ik slechts 4 of 5 Seats welke ik allemaal gekocht heb als alternatief voor het ontbrekende schaalmodel van een Fiat.
In latere jaren heeft Seat (zoals jullie ook schrijven) pas zijn eigen ontwerpen gemaakt.
Vandaag laat ik het oudste en jongste model uit mijn collectie zien.
Omdat het allebei extremen zijn past het natuurlijk niet echt in het Topic (en nog minder in mijn verzameling)
Allebei hebben ze "spaakwielen"; dat is natuurlijk de reden dat ze zoveel op elkaar lijken!!
Daarom maar even ter verduidelijking: De zwarte is de conceptcar!
Fiat modello 16 24 CV 1903 Rio
Peugeot 908 RC (conceptcar) 2006 Norev

Laatst gewijzigd door straatauto op di 19 feb 2008 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com