Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Zou je een modelauto bij een autodealer zelf willen samenstellen?

Ja, tegen een kleine meerprijs tov huidige modellen (5 -10euro)
40
83%
Ja, alleen voor het bedrag van de huidige "standaard" modelauto's
4
8%
Nee, ik hoef geen modelauto zelf samen te stellen
4
8%

Totaal aantal stemmen: 48

Ferrari 599GTB
Schaal: 1:18

Onderzoekje voor een nieuw concept (RESULTAAT-> zie P2!)

Bericht door Ferrari 599GTB »

Voor het invullen EERST de tekst LEZEN alstublieft!

Beste forum bezoekers,

Voor mijn studie doe ik nu onderzoek over een productontwerp, Hiermee ben ik momenteel bezig. En om een goede feedback te kunnen krijgen vraag ik u om het idee te bekijken, de tekst te lezen en de poll daarna naar waarheid in te vullen.

Het gaat om het volgende:

In een autoshowroom zou dit concept kunnen komen te staan:
Afbeelding
Hierin zijn per type auto, de mogelijke carrosseriekleuren - bekledingen & velgen los van elkaar te zien. De klant kan zo zijn eigen combinatie maken.

Wanneer de combinatie van de 3 mogelijkheden gekozen is, zal het 1:18 schaalmodel in elkaar geklikt kunnen worden. Zo krijgt de klant dus een reeel beeld van hoe de eventueel te bestellen auto. Wanneer de klant de auto heeft besteld, krijgt hij of zij dan ook het schaalmodel van de bestelde auto mee naar huis.

Hieronder is het gebruik schematisch weergegeven:
Afbeelding

Maar ook voor modelautoverzamelaars zou dit leuk kunnen zijn. Immers kan u zo uw mooiste lakkleur, combineren met een de door u gekozen bekleding en vette velgen! Het samengestelde model zou u dan ook los bij de dealer aan kunnen schaffen. En thuis bij u in de vitrine kunnen zetten

En op de vraag of jullie als (mede)verzamelaars dat zien zitten, zou ik willen vragen of u de pol eerlijk in wilt vullen. (laat hierbij ook uw voorkeur voor een specifiek merk of model aub achterwege ..)

Alvast bedankt! :cool:
Laatst gewijzigd door Ferrari 599GTB op wo 01 jul 2009 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr. Dj M.

Re: Onderzoekje voor een nieuw concept (modelauto samenstellen)

Bericht door Mr. Dj M. »

Gaaf idee :cool: , heb ja gestemt en zou er ook wel iets meer voor wilen betalen dan. Betekend echter wel dat er niet alleen keuze modellen moeten zijn. De keuze modellen mogen dan 5-10 euro duurder zijn dan de standaard. Als er geen standaard meer is mag de prijs van mij niet verhoogd worden door het concept :wink:
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Ook ik heb met Ja gereageert.

Als ik een model in het blauw, met rood inetrieur, en standaard velgen wil, en al deze componenten al beschikbaar zijn in de kleuren en vormen, dan wil ik wel tot Euro 2,5 bij betalen vanwege de afwijkende livery.
Maarrrrrrrrrrrrrrr.: als ik nu een groene wagen wenst, met blauw interieur (wat gemaakt moet worden) en LM velgen (niet standaard in de lijn) tja wat is dan geld, als dit je droomauto is, dan is het zo (hoe lelijk dan ook, zelfs in 1:1), dat is weer onbetaalbaare voor somigen.

Maar wat is je studie richting :?: en je spciefike opleiding :?: en de achtergrond voor deze commercieele vragen:?:

Is het ook mogelijk je concept naar 1/25, 1/24, 1/43, 3" en 1/87 te verkleinen :?:

Thans is 1/18 zeer populair bij veel verzamelaars, maar hoe is het bij die enorme groep, die niet eens omkijkt naar deze schaal, en liever kijkt naar een kleinere schaal :?:

Hoe zit het met de (kit)bouwers onder ons, ze gaan toch echt bouwen wat ze echt zelf willen, (ik ben er zelf zo een) het meest gelijk aan het origineel tot een compleet wensdesign met eigen expessie? Vergeet deze grote groep niet uit het oog :!:

Dit levert voor jouw meer vragen op, dan wellicht je ingedachte had.

Na het beantwoorden van deze vragen, zullen er zeker meer forum leden rekening houden met je afstudeer project.

Groet Ron :thump_up:
Jaap
Contacteer:

Bericht door Jaap »

heel leuk idee, en het mag wel iets meer kosten. (want je hebt er een groot voordeel aan :thump_up: )
Montezemolo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Met ja geantwoord, maar het is wel een utopie.

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Ferrari 599GTB

Oke hierbij wat antwoorden:

Wat betreft opleiding en achtergronden:
Ik volg de studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Daar ben ik nu met mijn bachelor eindproject bezig waarbij ik een display moest ontwerpen voor een bestaande display fabrikant. En daarvoor ben ik met dit idee gekomen.

Het product:
De modelauto's zullen dus ook alleen te combineren zijn met de keuzes die affabriek ook op het 1:1 model geleverd kunnen worden. Dus wanneer je iets aftermarket-achtig wilt, dan is dat helaas aan jou om daar ook zelf voor te zorgen..
Tevens zal dit alleen in de schaal 1:18 leverbaar worden, omdat de consument dan ook de auto meer zal beleven, de details zijn vaak beter en het model blijft daarnaast nog redelijk handzaam. En daarnaast is 1:18 ook een van de meest gangbare schalen voor modelauto's

Verder moet er niet vergeten worden dat dit product voor de Autodealer ontworpen wordt om mensen te helpen bij de aankoop van hun nieuwe auto. Wel is het natuurlijk een leuke bijkomstigheid dat modelautoverzamelaars er misschien ook van kunnen profiteren, doordat de modellen ook los verkocht kunnen worden.
Maar omdat de modellen waarschijnlijk duurder worden dan de standaardmodelauto's (door oa de modificaties om alles gemakkelijk te kunnen (de)monteren & de kleuren, wielen die ontwikkeld moeten worden) wil ik met dit topic peilen hoe daar overgedacht wordt. En of mensen uberhaubt wel de wil hebben om een modelauto naar wens samen te stellen.
Bij mij was die wens namelijk wel aanwezig, maar ik wil verder onderzocht hebben of dit ook bij anderen het geval is!

Ik hoop dat hiermee de vragen een beetje beantwoord zijn.
Mocht iemand nog brandende vragen hebben, stel ze dan gerust ;)
Laatst gewijzigd door Ferrari 599GTB op wo 10 jun 2009 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferrari_Fan

Bericht door Ferrari_Fan »

Ik heb ook Ja gezegd en dan voor een max van 5 á 10 euro.

Ik zou ook zeker zo'n optie toejuichen. Echter de meerprijs hangt natuurlijk af van de aanpassingen die gedaan worden aan de standaardversie. Maar als het alleen om de kleur van de auto, interieurkleur, en wielen gaat dan vind ik een max prijs van €10 wel te doen. Maar als er meer verbouwd moet worden (bijv. spoilers, andere bumpers) dan is het logisch dat de prijs ook omhoog gaat, maar het moet wel redelijk blijven.

Succus met je onderzoek :wink: :thump_up: :cool: en laat het weten wat er uit is gekomen (ook op Autoweek :wink:)
Ferrari 599GTB

@ Montezemelo: Jazeker, maar het moet allemaal nog uitgewerkt worden. Ook het kostenplaatje moet natuurlijk nog gunstig uitvallen voor oa de autodealers zelf. Echter denk ik dat dit idee wel haalbaar zal zijn. Maar de toekomst zal het uit gaan wijzen. :cool:

@ Ferrari Fan: Ook jij bedankt voor het stemmen, natuurlijk zal ik posten wat het uiteindelijk geworden is. Voorlopig gaat het alleen om de opties: Lakkleur, bekleding en velgen. Dit is ook om de kosten wat te beperken uiteraard. Wel is het zo dat het schaalmodel per carrosserievariant (denk aan coupe, cabriolet, sedan, station etc) apart gekozen moet kunnen worden...
Het eindconcept/product moet over 2 weken klaar zijn. Dus tegen die tijd zal ik het eindontwerp ook zeker laten zien. Is voor de mensen die er iets aan bijgedragen hebben natuurlijk leuk om te zien :wink:
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Okeé het idee vind ik schitterend, maar nu de haalbaarheid.

Er kleven een paar problemen aan jouw idee. Om dit te realiseren zou van ieder type en modeluitvoering van de 1:1 wagen alle kleurvarianten in de module aanwezig moeten zijn. Datzelfde geldt voor het interieur en de wielen. Dit vraag van de fabriekkant een behoorlijke investering vooraf aan materialen voor de modelauto.
Let er ook bij op dat bij een 1:18 verwacht wordt dat alles open kan. Dan komen dus ook de motoroptie aan bod :cool: Verder kunnen ook nog eventuele bodykits aan te pas komen. Het ene model heeft een achtervleugeltje en het voglende een hele bodykit rondom.
Dat wil de klant natuulijk ook op zijn mogelijke auto terug zien.

Daarnaast geldt nog de vraag wie klikt het model in elkaar? Niet iedere klant zou het interessant vinden om te gaan "legoèn"
Persoonlijk zou ik het dan veel interessanter vinden om als verkoper met de klant aan tafel zijn auto samen te stellen en hij aan het eind van het gesprek zijn potentiële bolide in 1:18 ziet. Dit lijkt mij veel meer betrokkenheid te geven.

Dan de prijs. Cadeau geven is natuurlijk het leukst voor de klant. Een tientje zal hij ook nog wel willen betalen. Maar wat is de kostprijs van een 1:18?
Dit is afhankelijk van de afwerking van het model. Nu zal een klant die zijn eigen model mag samen stellen ook wel een beetje kwaliteit model willen hebben. Dus Burago valt af.

De bodemlijn is dan wegen de kosten voor het model en de voorraad op tegen de "extra" verkoopaantallen van de auto door deze methode.
Rossy

Bericht door Rossy »

Ik heb ook Ja met meerprijs gestemd.
Echter met dezelfde kanttekeningen als jonnoT.
Zou natuurlijk wel fantastisch zijn als je het voor elkaar zou kunnen krijgen natuurlijk.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Kyle

Bericht door Kyle »

Ik vind het wel een goed idee.
hbe je ook is een keer zelf keus ipv de Fabrikanten.
Groeten Kyle

Porsche rules! :D :D :cool:
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Leuk en goed idee!

Mijn vader kreeg bij de aankoop van zijn Volvo 340 decennia terug ook een model mee.
Raar dat veel fabrikanten dat niet meer doen.
Tom_Aston-Martin

Bericht door Tom_Aston-Martin »

Goed idee!
Maar ik ben het volledig met JonnoT eens, dat het wel een flinke investering wordt voor de fabrikanten om alle velgen/body's/kleuren/motorblokken na te maken met inderdaad een goede prijs/kwaliteit verhouding...
Succes ermee :) :thump_up:
Afbeelding
michel26

Bericht door michel26 »

Ik heb ook ja gestemd.
Maar met die investering, misschien moet er een wachtijd komen :?:
Anders moet de dealer alles op voorraad hebben en dat kost toch aardig wat...
Jeroen 1:18

Bericht door Jeroen 1:18 »

Ik heb ja gestemd, en dan ga ik niet huilen als ik er wat meer voor moet betalen. Het lijkt me echt geweldig als je zo je eigen model kan smaenstellen :thump_up:
Nieuw: BMW 328i 1/18 UT-Models
Nieuw: Smart Fortwo 1/18 Minichamps
Nieuw: BMW 120i 1/18 Kyosho
Plaats reactie