Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

AutoWolf
Schaal: 1:64

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door AutoWolf »

Veicolo: de/je Ritmo is een hebbeding en kga direct op zoek naar een mooie.
chummy dj

Bericht door chummy dj »

wat een mooie ritmo....lekker cabriotje bij deze warmte.... :D :thump_up:
tom

Bericht door tom »

Prachtige Ritmo (Bertone op kenteken, toch? Of was dat alleen de tweede serie?). Ik ben ook nog steeds een fan van de avantgardistische styling van de eerste serie, daarna werd het stukken minder.
buttonfreak
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Martini Racing schreef:
buttonfreak schreef:http://jan.oviz.nl/img/grellemw327-3.jpg
In het kader van B, nee, EMW
BMW's gebouwd in de sovjet-unie. :D
DDR
buttonfreak
Contacteer:

Veicolo schreef: Fiat Ritmo 85S cabrio van de eerste (en in mijn ogen de leukste) serie. Ontworpen en gebouwd bij Bertone van 1981 tot 1988 inclusief tweemaal een facelift. De techniek stamde nog grotendeels van de Fiat 128 maar dat zag je aan het toentertijd zeer moderne (en volgens sommigen controversiële) uiterlijk niet af. De bouw van de Ritmo was daarentegen wel redelijk revolutionair te noemen: de Ritmo was de eerste auto ter wereld die bijna volledig door robots in elkaar werd gezet. Hij was goedkoper dan zijn grote concullega de Golf maar kon helaas niet het kwaliteitsniveau van de Golf evenaren. Dit model is van Grani & Partners uit een zogenaamde kioskserie.
De Ritmo, een grote favoriet onder speelgoedmakers. Majorette maakte een fraai model, maar ook bijvoorbeeld Hot Wheels! Norev maakte een degelijke versie in hun Minijet-lijn. Ook Polistil en het Hongkongse KEES hadden een fraaie, hoewel ietwat forse, versie.
Martini Racing
Contacteer:

Bericht door Martini Racing »

buttonfreak schreef: DDR
DDR is toch sovjet-unie?

Wat ik mij afvraag, werden die auto's verkocht een westerlingen of vermogende communisten ofzo?
buttonfreak
Contacteer:

Martini Racing schreef:
buttonfreak schreef: DDR
DDR is toch sovjet-unie?

Wat ik mij afvraag, werden die auto's verkocht een westerlingen of vermogende communisten ofzo?
DDR is niet Sovjet-Unie.

De DDR was wat we toen ook wel Oost-Duitsland noemden en deel van het Warschau-Pakt.
Het is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Nederland bij de Verenigde Staten hoort, omdat het lid is van de NAVO.

Na de oorlog kwamen de autofabrieken van BMW, Audi, Horch, DKW en Wanderer in de Russische zone, nadat de verenigde Staten Sachsen had "ingeruild" voor een deel van Berlijn. Als gevolg daarvan werden aanvankelijk personenwagens van Horch, DKW en BMW gebouwd onder de namen Horch (later met de merknaam Sachsenring), DKW (later IFA), BMW (later EMW, met enkel het blauwe van het BMW logo verandert in rood, de E stond voor Eisenach). De Trabant werd gebouwd in de fabriek van Horch, nadat Oost-Duitsland enkel maar kleine personenwagens tot 1 liter motorinhoud mocht bouwen, de Wartburg in dezelfde fabriek waar rond de eeuwwisseling al auto's onder die naam in licentie van Decauville werden gemaakt. Wartburg werd toen Dixi, dat werd overgenomen door BMW. Die fabriek werd later gebruikt voor mijn geplaatste EMW en later de Wartburg.

Binnen Oost-Duitsland kregen de fabrieken wel de afkortingen AWZ en AWE (Automobilwerk Zwickau en Eisenach respectievelijk).

Wat betreft je vraag aan wie die auto's verkocht werden: De Sachsenring, een grote luxe auto, werd in kleine aantallen gebouwd en verkocht, voornamelijk aan hogere regeringsbeambten. De EMW werd voornamelijk geexporteerd, net zoals de IFA, naar het Westen, waar ze aanvankelijk ook gewoonweg als BMW en DKW verkocht werden.
tom

Bericht door tom »

Martini Racing schreef:DDR is toch sovjet-unie?
Voor dergelijke opmerkingen hadden ze je voor de val van de muur nog ouderwets opgesloten... :D
buttonfreak
Contacteer:

tom schreef:
Martini Racing schreef:DDR is toch sovjet-unie?
Voor dergelijke opmerkingen hadden ze je voor de val van de muur nog ouderwets opgesloten... :D
Aan de andere kant van de muur...
Veicolo
Schaal: 1:43

Bericht door Veicolo »

tom schreef:Prachtige Ritmo (Bertone op kenteken, toch? Of was dat alleen de tweede serie?). Ik ben ook nog steeds een fan van de avantgardistische styling van de eerste serie, daarna werd het stukken minder.
Ik denk dat je gelijkt hebt tom; op dit model zit een Bertone badge en achterop de klep staat Cabrio Ritmo S85. Geen Fiat badge te bekennen dus. Ik kan me herinneren dat dat ook al zo was op een 1:1 die ik eens zag lang geleden.
buttonfreak schreef:De Ritmo, een grote favoriet onder speelgoedmakers. Majorette maakte een fraai model, maar ook bijvoorbeeld Hot Wheels! Norev maakte een degelijke versie in hun Minijet-lijn. Ook Polistil en het Hongkongse KEES hadden een fraaie, hoewel ietwat forse, versie.
Dank je voor de aanvullende info buttonfreak. Ik heb nog een Solido, ProgettoK, nog een Grani & Partners en inderdaad de Hotwheels Ritmo's in m'n kast staan. Van een Ritmo van "HongkongKEES" had ik nog nooit gehoord trouwens.
Rock & Roll!!!
straatauto
Contacteer:

Bericht door straatauto »

Het bekendste automerk uit de DDR:

Trabant 601S 1985 Minichamps
Trabant P50 Limousine 1958 Ist models

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
chummy dj

Bericht door chummy dj »

mooi deze trabantjes :D
hierbij een foto van een speciale trabant,op Dreamcar Mechelen 2009

Afbeelding
tom

Bericht door tom »

Schitterende Trabants!
buttonfreak
Contacteer:

Veicolo schreef:
tom schreef:Prachtige Ritmo (Bertone op kenteken, toch? Of was dat alleen de tweede serie?). Ik ben ook nog steeds een fan van de avantgardistische styling van de eerste serie, daarna werd het stukken minder.
Ik denk dat je gelijkt hebt tom; op dit model zit een Bertone badge en achterop de klep staat Cabrio Ritmo S85. Geen Fiat badge te bekennen dus. Ik kan me herinneren dat dat ook al zo was op een 1:1 die ik eens zag lang geleden.
buttonfreak schreef:De Ritmo, een grote favoriet onder speelgoedmakers. Majorette maakte een fraai model, maar ook bijvoorbeeld Hot Wheels! Norev maakte een degelijke versie in hun Minijet-lijn. Ook Polistil en het Hongkongse KEES hadden een fraaie, hoewel ietwat forse, versie.
Dank je voor de aanvullende info buttonfreak. Ik heb nog een Solido, ProgettoK, nog een Grani & Partners en inderdaad de Hotwheels Ritmo's in m'n kast staan. Van een Ritmo van "HongkongKEES" had ik nog nooit gehoord trouwens.
Afbeelding
Dit is zo'n Kees modelletje. De algemene lezing is dat Kees waarschijnlijk de Hongkongse fabrikant voor Polistil was en toen het contract uitliep men de modellen onder eigen naam verkocht.

Zoiets gebeurde bijvoorbeeld ook met enkele modellen van Edocar, die nu onder eigen naam verkocht worden.

Inderdaad staan die cabrio's als Bertone op het kenteken. Er stond laatst een aardige reportage daarvan op http://www.carsofcoolhaven.nl
buttonfreak
Contacteer:

tom schreef:Schitterende Trabants!
Afbeelding
De AWZ P70, ook wel "Zwickau" genoemd, een directe voorganger van de Trabant
Plaats reactie