Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
Bij het inscannen van dozen oude dia's voor een andere website, kwam ik dit toch wel ontroerende probeersel van mezelf tegen uit als ik het goed heb 1980. De Fiatgarage had een leuke inruilactie voor kinderen: ruil je speelgoedauto in voor een Fiatmodel. Een soort rescue-jeep van Matchbox werd door mij ingeruild voor deze geweldige Fiat Mirafiori in rallye-outfit in schaal 1:24. Ik kwam toen al op het idee om daar een realistisch plaatje van te maken met de Olympus Trip van pa. Het idee was scherper dan de foto, maar het is toch enorm leuk om te zien hoe weinig het mannetje achter de camera is veranderd... Ik hoop dat dit nog ontopic is op één of andere manier, Straatauto.

Laatst gewijzigd door tripoux op do 03 sep 2009 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
mooi die rally fiat
Storinkje bij Imageshack geloof ik. Nieuwe poging, zie vorige bericht.
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
Juist cool die onscherpe foto, alsof die echt om de hoek komt stuiven!
En dat voor een veertienjarige. Toen kende ik het woord cool nog niet, maar misschien vind je deze dan ook koel.

Zeker koele plaatjens
Die Fiat is ook erg koel
De Opels van Straatauto zijn naar mijns inziens erg koel door de kleuren en de vergulde bumpers natuurlijk van de 2.000.000

De Opels van Straatauto zijn naar mijns inziens erg koel door de kleuren en de vergulde bumpers natuurlijk van de 2.000.000

Ik moet zeggen dat ik die "gouden" Opel wel apart vindt. Een soort van pre-BlingBling toen het woord nog uitgevonden moest worden.
Van de oranje plastic Volvo van chummy dj word ik weer helemaal blij; ik had er vele uit deze serie in de zandbak en daar zijn ze waarschijnlijk ook gebleven...
En van tripoux kun je al zien waar het heen zal gaan met zijn fotografie inderdaad. Leuk dat je deze foto's nog hebt en ik kan me die actie ook nog herinneren nou je het zegt. Is een mooi bruggetje naar de ultieme "koele" (want zwaar ondergewaardeerde) auto die straatauto volgens mij nog niet heeft. U mag nu even lachen om z'n naam...

De Fiat CROMA! Haha, is dat even lachen
Nu even serieus: de mensen die ooit in zo'n auto gereden hebben bleven lachen. De rijeigenschappen stonden op een verrassend hoog pijl net als het ruimteaanbod en praktische bruikbaarheid. Verder bleken ze ook nog best betrouwbaar te zijn met als gevolg een aardig kosten-baten plaatje. De koets kwam van de tekentafel van Giugiaro en werd gebouwd op het zogenaamde "type 4" platform waar ook de Saab 9000, Lancia Thema en Alfa Romeo 164 op gebouwd werden. Waar de overige drie in een wat meer luxe segment van de markt opereerden werd de Croma meer gepositioneerd als "gezinswerkpaard" wat hij dan ook was. Tevens was de Croma één van de eerste, zoniet de eerste personenauto ter wereld met een direct ingespoten dieselmotor. Klonk als een trekker als de motor koud was maar dat was snel vergeten als 'ie op temperatuur was gekomen.
Deze serie Croma werd gebouwd van 1985 tot 1996 en zag in die periode een tweetal kleine facelifts voorbijkomen. Benzine en dieselmotoren met en zonder turbo waren leverbaar en aan het eind van zijn leven zelfs met de 2.5 liter V6 van Alfa Romeo. Dit modelletje is een 1e serie en is van Polistil.
Van de oranje plastic Volvo van chummy dj word ik weer helemaal blij; ik had er vele uit deze serie in de zandbak en daar zijn ze waarschijnlijk ook gebleven...
En van tripoux kun je al zien waar het heen zal gaan met zijn fotografie inderdaad. Leuk dat je deze foto's nog hebt en ik kan me die actie ook nog herinneren nou je het zegt. Is een mooi bruggetje naar de ultieme "koele" (want zwaar ondergewaardeerde) auto die straatauto volgens mij nog niet heeft. U mag nu even lachen om z'n naam...

De Fiat CROMA! Haha, is dat even lachen

Nu even serieus: de mensen die ooit in zo'n auto gereden hebben bleven lachen. De rijeigenschappen stonden op een verrassend hoog pijl net als het ruimteaanbod en praktische bruikbaarheid. Verder bleken ze ook nog best betrouwbaar te zijn met als gevolg een aardig kosten-baten plaatje. De koets kwam van de tekentafel van Giugiaro en werd gebouwd op het zogenaamde "type 4" platform waar ook de Saab 9000, Lancia Thema en Alfa Romeo 164 op gebouwd werden. Waar de overige drie in een wat meer luxe segment van de markt opereerden werd de Croma meer gepositioneerd als "gezinswerkpaard" wat hij dan ook was. Tevens was de Croma één van de eerste, zoniet de eerste personenauto ter wereld met een direct ingespoten dieselmotor. Klonk als een trekker als de motor koud was maar dat was snel vergeten als 'ie op temperatuur was gekomen.
Deze serie Croma werd gebouwd van 1985 tot 1996 en zag in die periode een tweetal kleine facelifts voorbijkomen. Benzine en dieselmotoren met en zonder turbo waren leverbaar en aan het eind van zijn leven zelfs met de 2.5 liter V6 van Alfa Romeo. Dit modelletje is een 1e serie en is van Polistil.
Rock & Roll!!!
mooie fiat veicolo,ik heb vaak met de Lancia uitvoering gerede,vriend van me had zo ééntje in de tijd...weet jij misschien de naam van die plastik autokes.....dan kan ik wat op zoeke via internet..

- buttonfreak
- Contacteer:
"In 1987 kwam de eerste rechtstreeks ingespoten dieselpersonenwagen op de markt, met name de Fiat Croma 1900 Turbo D. Maar de bal begon pas echt aan het rollen wanneer DI turbodiesels een elektronische sturing kregen met de Audi 100 2.5 TDI in 1989. Dankzij de elektronische sturing en de hogere inspuitdrukken was het ook mogelijk een zachter verbrandingsverloop te realiseren in combinatie met een rechtstreekse inspuiting. Het grote voordeel van rechtstreekse inspuiting is het hoger rendement en dus lager brandstofverbruik"
Overigens was het IFA (het Oost-Duits, innovatief?) die de Common-rail Diesel introduceerde met de W50... Helaas voor hen niet in serie. En dus ook vergeten.
"Mit dem Ziel Kraftstoffverbrauch und schädliche Abgase zu reduzieren, kam hier weltweit erstmals ein Common Rail-Einspritzverfahren auf den Prüfstand sowie in einem IFA W50 L/S-Testfahrzeug mit 6-Zylinder-Dieselmotor 6VD 12,5/12 GRF und Hyperboloid-Brennverfahren zur Erprobung. Das Projekt führte zu 24 Patenten. 1986 kam es zum Abbruch der Entwicklungsarbeiten, da die Umsetzung in die Serienproduktion nicht möglich war.
Das System besteht aus elektromagnetisch gesteuerten Einspritzventilen, selbstregelndem Vor- und Hochdruckerzeuger mit Common Rail, Steuer- und Leistungselektronik und Sensorik.
"
Overigens was het IFA (het Oost-Duits, innovatief?) die de Common-rail Diesel introduceerde met de W50... Helaas voor hen niet in serie. En dus ook vergeten.
"Mit dem Ziel Kraftstoffverbrauch und schädliche Abgase zu reduzieren, kam hier weltweit erstmals ein Common Rail-Einspritzverfahren auf den Prüfstand sowie in einem IFA W50 L/S-Testfahrzeug mit 6-Zylinder-Dieselmotor 6VD 12,5/12 GRF und Hyperboloid-Brennverfahren zur Erprobung. Das Projekt führte zu 24 Patenten. 1986 kam es zum Abbruch der Entwicklungsarbeiten, da die Umsetzung in die Serienproduktion nicht möglich war.
Das System besteht aus elektromagnetisch gesteuerten Einspritzventilen, selbstregelndem Vor- und Hochdruckerzeuger mit Common Rail, Steuer- und Leistungselektronik und Sensorik.
"
- buttonfreak
- Contacteer:
Granit, Tomte, Skaerdal, etc.chummy dj schreef:mooie fiat veicolo,ik heb vaak met de Lancia uitvoering gerede,vriend van me had zo ééntje in de tijd...weet jij misschien de naam van die plastik autokes.....dan kan ik wat op zoeke via internet..
http://img196.imageshack.us/img196/518/drinker.gif
Dank weer buttonfreak voor je wetenswaardige (technische) aanvullingen! 
Ik dacht ook aan Tomte Laerdal (Stavanger, Noorwegen) voor wat betreft de plastic auto's. Zijn o.a. op eBay nog wel te vinden.

Ik dacht ook aan Tomte Laerdal (Stavanger, Noorwegen) voor wat betreft de plastic auto's. Zijn o.a. op eBay nog wel te vinden.
Rock & Roll!!!
- straatauto
- Contacteer:
Het klopt inderdaad Veicolo: Ik heb de Fiat Croma nog niet.
Ik moet dus ook altijd zó onbedaarlijk lachen als ik het modelletje in mijn hand heb..... dan komt er niets meer van kopen.
Grapje natuurlijk............. Hij is er volgens mij ook in een zachtgroene metallic (Norev?) die wordt nog wel een keer aangeschaft!
Leuk ook dat Buttonfreak de link legt met IFA.
Wikipedia schrijft hierover:
De IFA (Industrievereinigung Fahrzeugbau) was de overkoepelende organisatie van de Oost-Duitse motor- en auto-industrie. In de motorwereld was IFA bekend van de IFA-DKW, die na een rechtszaak van de West-Duitse Auto-Union, waar ook DKW onder viel, nog slechts IFA heette.
Ik heb mijn IFA samen met een DKW-broertje op de foto staan:
Ifa F9 cabrio 1953 ist models
DKW 3 = 6 F91 1953 Schuco

Ik moet dus ook altijd zó onbedaarlijk lachen als ik het modelletje in mijn hand heb..... dan komt er niets meer van kopen.
Grapje natuurlijk............. Hij is er volgens mij ook in een zachtgroene metallic (Norev?) die wordt nog wel een keer aangeschaft!
Leuk ook dat Buttonfreak de link legt met IFA.
Wikipedia schrijft hierover:
De IFA (Industrievereinigung Fahrzeugbau) was de overkoepelende organisatie van de Oost-Duitse motor- en auto-industrie. In de motorwereld was IFA bekend van de IFA-DKW, die na een rechtszaak van de West-Duitse Auto-Union, waar ook DKW onder viel, nog slechts IFA heette.
Ik heb mijn IFA samen met een DKW-broertje op de foto staan:
Ifa F9 cabrio 1953 ist models
DKW 3 = 6 F91 1953 Schuco

Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
toffe keuze straatauto...
voor het weekend tebeginnen... 

Tja, met iets uit de Auto Union-geschiedenis krijg je bij mij altijd de duimen omhoog...
Mooie modellen, Straatauto! Deze DKWs horen bij mijn favoriete modellen uit die tijd. De IFA moet eigenlijk ook in de verzameling, en IST heeft nog veel meer moois!
Veicolo: die Croma staat ook in mijn vitrine, ooit bij de Fiat-dealer gekocht toen-ie net uit was.
Tripoux: leuke herinneringen! Van die 131 heb ik de geel-blauwe uitvoering, ooit gekocht bij een pompshop waar-ie al jaren op de plank stond. Ik moest van mijn ouders meteen de verpakking weggooien, die stonk namelijk vreselijk naar de zware shagrook van de pompbediende.

Veicolo: die Croma staat ook in mijn vitrine, ooit bij de Fiat-dealer gekocht toen-ie net uit was.
Tripoux: leuke herinneringen! Van die 131 heb ik de geel-blauwe uitvoering, ooit gekocht bij een pompshop waar-ie al jaren op de plank stond. Ik moest van mijn ouders meteen de verpakking weggooien, die stonk namelijk vreselijk naar de zware shagrook van de pompbediende.

Zo'n zwarte DKW zou je eens op de foto moeten zetten met een zwarte Saab 93 en een zwarte Tatra.
Een zwarte brilkever zou er ook nog net bij kunnen. Lijkt me wel een mooi plaatje.
Een zwarte brilkever zou er ook nog net bij kunnen. Lijkt me wel een mooi plaatje.