Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

straatauto
Contacteer:

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er j

Bericht door straatauto »

De Jaguars die Ronnie liet zien zijn weer prachtige voorbeelden van de nieuwe "kwaliteits-standaard" die Neo bepaald heeft.
Overigens staat de Jaguar S-type inderdaad bekend als de "meer praktische", maar minder harmonieuse opvolger van de MKII.

Tripoux maakt met zijn foto-bijdrage van de Peugeot-garage zijn naam als sfeermaker in dit topic ook weer meer dan waar.

Ik laat vandaag twee oude modelletjes zien; beiden begin jaren negentig uitgebracht:

Chevrolet Bel Air 1957 Corgi (blauw)-wit)
Chevrolet Bel-air 1957 Dinky Collection (rood-wit)

Afbeelding

Afbeelding
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
tom

Bericht door tom »

Bijzonder herkenbare Amerikaan, de basis van ontelbare customs. Voor mij een goed voorbeeld van de chroom-en-vinnenrage van de jaren '50 en '60, en voor die tijd een vrij uitgebalanceerd ontwerp. De getoonde kleuren passen erg goed bij het model!
Veicolo
Schaal: 1:43

Bericht door Veicolo »

Aangezien een klein icoon uit de autowereld dit jaar 30 wordt een kleine ode aan de minimalistische Fiat Panda.
Afbeelding
De oer-Panda is een ontwerp van Giugiaro en kenmerkt zich door scherpe, rechte lijnen.
Het wagentje is een wonder van eenvoud. Hij heeft geen echte grille maar een stuk plaatwerk met koelsleuven erin. De voorruit is helemaal vlak en dus goedkoop. Bovendien heeft hij maar één ruitenwisser. Onder de voorruit zitten ventilatieroosters die de lucht rechtstreeks naar binnen blazen. Dat maak het ventilatiesysteem simpel. Bovendien dienen de plastic roosters als afdekking voor de carrosserienaad tussen de zijwand en het middenstuk. Op het dak zijn over de opstaande lasnaad strips van plastic aangebracht. De portierscharnieren van de Panda vallen op. Het bovenste steekt buiten de carrosserie uit en wordt met een plastic kapje afgedekt. Het onderste valt binnen de carrosserie maar is van buitenaf bereikbaar via een gat met een plastic dop. Er wordt op stootstrips bespaard door het onderstuk van de zijwanden te bedekken met een elastische anti-steenslag laag. Dat lijkt met dat ruwe oppervlak net een los opgezet stootschild. Dit effect wordt versterkt door aangebrachte plooien in het plaatwerk. De Panda heeft in plaats van deurgrepen uitsparingen naast de portieren en verder een drukknop. Het is niet de meest praktische oplossing maar wel de goedkoopste. De achterklep ligt net als de motorkap over de omliggende carrosserie heen. Zo hoeft bij de montage nauwelijks op de passing gelet te worden. Uiteraard is ook de achterruit volledig plat. De zijruiten zijn links en rechts gelijk, dus uitwisselbaar en goedkoop te maken.
Afbeelding
Vooral het interieur maakt de Panda bijzonder. Het dashboard bestaat uit een compacte unit met knoppen en meters ineen. Eronder loopt een ronde dwarsbalk, waar tot onder de voorruit stoffen bekleding overheen ligt. Zo ontstaat een hangmat-achtig opbergvak in plaats van een dashboardkastje. De asbak is over de ronde buis geklemd en verschuifbaar, een leuke vondst. De stoeltjes zijn uiterst simpel: frames met opgevulde rechte zakken erover, a la 2CV. Rugleuningverstelling is niet mogelijk. Geniaal is de achterbank. Een soort brede zak met drie ronde buizen erdoor biedt allerlei mogelijkheden. Het hele ding is uitneembaar, het is dan een soort matras. De bovenste buis kan worden losgemaakt en is dan een neerklapbare leuning. Er is een dubbel bevestigingspunt voor de bovenste buis waardoor je twee leuningstanden hebt: rechtop voor wat extra bagageruimte en iets hellend voor meer zitcomfort. Je kan er zelfs een soort van reiswieg van maken.
Afbeelding
De Panda heeft een behoorlijke keus aan bestaande kleine motoren. Voor de Panda 30 wordt de luchtgekoelde tweecilindermotor van 652 cc uit de 126 gemonteerd, die 30 pk levert. Verder is de Panda 30 leverbaar met de viercilindermotor uit de 850 met 34 pk en de Panda 45 met de 903 cc motor uit de 127 met 45 pk.
Afbeelding
Toch nog een heel verhaal geworden maar ja, er is veel over deze "tolle kiste" te vertellen en te vinden. Tekst is deels boek, deels internet en deels mezelf. De witte Panda 30 is van Brumm en de rode Panda 45 is van Norev.
Rock & Roll!!!
chummy dj

Bericht door chummy dj »

leuk altijd zo een panda..vriend van me had er zo eentje in de tijd,echt water dicht was het niet... :)
mooie anekdote van een Fiat Panda,kijk dan zeker het volgende filmke :D :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=QksqWRqEfy0
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Ah, de oerpanda! De allermooiste. Die past in het rijtje 2CV, Kever, Renault 4 vind ik.
Deze versie is wel de allermooiste.

Afbeelding

Rond de millenniumwisseling reed ik zowaar in een blauwe Panda 1000 Fire, met de zwarte kunststof grille.
Wel een van de grappigste auto's die ik ooit had. Ondanks mijn lengte kon ik er goed in zitten.
Helaas werd hij wat krokant hier en daar.

De Panda 4x4 was ook een alleraardigst karretje.

Mooie bijdrage Veicolo. Een ware straatauto, die in het echt ook al weer zeldzamer wordt helaas.
Laatst gewijzigd door tripoux op vr 17 sep 2010 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Giugiaro liet met dit ontwerp zien waarom hij tot de grootste ontwerpers van deze aarde behoord. Zijn interpretatie van het Redbook van Fiat is een verwezeling van de ideale stadsauto in die tijd. Compact , strak en zeer bruikbaar. De vergelijking met een Eend is toepasselijk , je zou het de jaren80 uitvoering kunnen noemen. :cool:
straatauto
Contacteer:

Geweldig verhaal door Veicolo over de Fiat Panda !
Zo wordt je nog eens geattendeerd op al die bijzondere details....ik ben de Panda nu nóg specialer gaan vinden!

Vorige week liet ik twee oudere modellen van de Chevrolet Bel Air zien.
Vandaag nogmaals twee oudere modelletjes van Amerikanen.
Dit maal beiden van de inmiddels verdwenen fabrikant Rextoys:

Rolls Royce Phantom lV limousine Rextoys
Packard Super 8 formal sedan 1940 Rextoys

Afbeelding

Afbeelding
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Ik krijg ineens ook weer zin in een Panda... De Renault 4 van de jaren '80 toch wel.

Wat zien die Rextoys modellen er lekker zwaar uit. (zijn ze dat ook?).
De grille en de koplampen van hetzelfde materiaal: dat roept ook weer nostalgische gevoelens op.
Na al die geperfectioneerde modellen van tegenwoordig kan ik dat wel weer waarderen, Straatauto.
Hoe oud zijn die modellen?
straatauto
Contacteer:

Die Rextoys modelletjes zullen nu ongeveer zo'n 15 jaar oud zijn.
Het zijn inderdaad redelijk zware miniaturen.
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Afbeelding
Hij is vast al voorbijgekomen, deze DAF 55 Coupé. Wat een plaatje.
buttonfreak
Contacteer:

En in 1:76, de bekende Britse treinschaal, komt dit modelletje.

Afbeelding
Dit is een modelauto van Armstrong-Siddeley. Dat is in het algemeen al vrij bijzonder, ik vind het nog leuker dat dit het tweede modelletje in heel korte tijd is van dit automerk in dezelfde schaal. Deze Armstrong Siddeley is de Star Sapphire en is bij een passend Hornby huisje gefotografeerd.
buttonfreak
Contacteer:

Ook dit merk is relatief zeldzaam en is van hetzelfde merk als mijn voorgaande post.

Afbeelding
Deze donkerblauwe limousine is een model van een Britse Daimler en daar zijn er ook niet zo heeeel veel van. Dit model is de DS420 en is als limousine uitgevoerd. Oxford heeft zelfs een nog mooier snoepje van gemaakt, maar met een beetje lugubere bijsmaak: Een lijkwagen.
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Afbeelding

Wat een lijn! Geweldig.
Veicolo
Schaal: 1:43

Bericht door Veicolo »

buttonfreak schreef:Hij is vast al voorbijgekomen, deze DAF 55 Coupé. Wat een plaatje.
Natuurlijk is het een plaatje. :wink: Italiaans design van signore Giovanni Michelotti. Maar ook zonder deze genen is het inderdaad een prachtig ding.
Die Armstrong Siddeley kan mijn goedkeuring ook wel wegdragen trouwens; wat een monument van een wagen.

De Rextoys zijn erg fraai! Vooral de Packard is een waar beeldhouwwerk!
Rock & Roll!!!
chummy dj

Bericht door chummy dj »

Mooie modellen die hier de revue passeren.... :shock:
Het Dafje ziet er erg leuk uit... :thump_up:
Plaats reactie