Vandaag onverwachts een nieuw model in de collectie, een voor mijn apart model omdat ik deze vroeger zelf 1:1 in bezit heb gehad.
Het gaat hier om een Lancia Delta HF Intergrale (1992).
Lancia Delta HF Integrale Verde York
De Lancia Delta kwam in 1979 op de markt, ontworpen door de bekende ontwerper Giorgetto Giugiaro, in zweden is dit model een tijdje verkocht onder de naam Saab 600.
De lekkerste uitvoering van de Delta is de HF Integrale, voorzien van een dikke 2.0 liter turbo benzinemotor en 4 wielaandrijving.
Het model kreeg vooral bekendheid door de zeer goede prestaties in het World Rally Championship (WRC) waar het 46 overwinningen wist te behalen en 6 maal op rij het Constructors Championship, dit van 1987 tot 1992.
De Delta Integrale voor op de openbare weg was er in diverse uitvoering, allemaal even smakelijk, dat dan wel.
Het begon met een acht klepper, de Integrale 8V met een vermogen van 185 pk (0-100 in 6,6 sec.) terwijl in die tijd een dikke VW Golf GTI niet verder kwam als 150 pk.
Opvallende kenmerken van de 8V ten opzichte van de normale Delta 4WD waren de dik uitgeklopte wielkasten dubbel ronde koplampen en meerdere lucht/koel openingen waaronder in de motorkap.
In 1989 stapte men over van een 8 kleps naar een 16 kleps motor en hiermee was de Integrale 16V een feit.
Uiterlijk van de 16V te herkennen aan nog dikkere wielkasten en een flinke verhoging in de motorkap waardoor het geheel lekker dik oogde, ook werd de vermogens afgifte tussen voor en achter veranderd, nu ging er meer vermogen naar de achterwielen.
De 2.0 liter 16v had nu een vermogen van 200 pk (0-100 in 5,5 sec.....!!!!!!), ook de Garrett T3 turbo reageerde nu beter.
Dat zijn toch heel serieuze acceleratie tijden hoor, zelf vandaag de dag nog.
Van 1991 tot 1992 kwam de Integrale Evoluzione op de markt, feitelijk een homologatie model.
De evo had tal van technische veranderingen waardoor het gewicht iets toenam, om dit te compenseren leverde de motor nu 210 pk waardoor de prestatiecijfers nagenoeg hetzelfde bleven.
In 1993 kwam de Integrale Evoluzione II, ook deze had tal van technische aanpassingen en wederom een iets hoger vermogen met 215 pk.
Het 2.0 liter turbo blok is betrouwbaar en sterk gebleken en werd regelmatig getuned op vermogens tussen de 300 en 500 pk met extreme uitschieters naar 700+ pk,s, let wel, we hebben het hier over pakweg 20 jaar geleden.
De Delta gaf dus vrijwel alles het nakijken.
Zoals ik al zei heb ik zelf deze genoegens mogen ervaren omdat ik enige tijd een Integrale in bezit heb gehad,het was en is een apart soort met waanzinnige prestaties en super wegligging.
De looks spraken dan weer niet iedereen aan maar ik vind het geweldig.
Helaas heeft een brand een eind gemaakt aan dit alles.......
merk: Lancia
model: Delta
uitvoering: HF Integrale Verde York
schaal: 1/43
fabrikant: Ixo
Zowel IXO als HPI maken dit model maar moet wel zeggen dat HPI toch veel beter is afgewerkt.