Zelf vitrine maken

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Surreallistic
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 mei 2010 21:09
Locatie: Oost-Souburg

Zelf vitrine maken

Bericht door Surreallistic »

Allereerst Hallo! Ik ben Wally, 31 jaar en kom uit het zeeuwse Oost-Souburg. Spaar sindskort ook modelauto's. Begonnen vanuit de modelspoorwereld. Ik wilde daar een autogarage bouwen met italiaanse ras-paardjes, voornamelijk Alfa Romeo. Met name het Alfa gebeuren is een grote liefde van me. Van daar uit is de hobby voor modelauto's sparen ontstaan. Heb dus heel wat 1:87, maar wil hoofdzakelijk 1:43 en 1:18 gaan verzamelen. In de woonkamer staat een mooie glazen verlichte vitrine en je raadt het al.... plaatsgebrek! Dus de zolder wordt "mijn" stekkie.

Heb met behulp van dit forum al wat sites gevonden, maar ik blijf de vitrines toch prijzig vinden. Zelf zit ik te denken aan een zelfgemaakte houten wandvitrine, met ledjes per etage. Ik heb nog een zwik hout liggen van 6 mm dik voor bijvoorbeeld de etages.

Hebben jullie tips/trucs hiervoor? Moet ik 2 diktes (12mm) hanteren? Zijn er tekenvoorbeelden te vinden? etc. etc.

Ik hoor er graag van.
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door v8-vette »

hai Wally,

ik ben niet zo van de zelfbouw.
maar ik heb mischien wel een oplossing voor de 'duurheid'.
ik heb zelf een Detolf vitrine van de Ikea en die kosten daar rond de 40,-. :dance:
en dan heb je een glazen vitrine met 3 leggers en houten onder en boven kant,en ook een glazen deur.
je moet hem alleen wel zelf opbouwen. :wink: .
maar geloof me als je je 1:87 en 1:43 er in wilt zetten is het meer dan genoeg.
en wat de 1:18 betreft op elke plank passen er 3 en op de bodemplaat kun je er 3 zetten dus dat zijn er in totaal 12.
mischien dat ik je hier mee heb geholpen.
veel succes en laat bye the way ook maar een keer je verzameling zien op het forum,ben wel een beetje nieuwsgierig! :oops:

:doei: Kevin
Surreallistic
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 mei 2010 21:09
Locatie: Oost-Souburg

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door Surreallistic »

Jij mag 3x raden welke vitrine ik beneden heb staan :D :thump_up:
Surreallistic
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 mei 2010 21:09
Locatie: Oost-Souburg

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door Surreallistic »

Verzameling in de kast

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik nog een doos vol 1:87 die nog in de originele verpakking zitten.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door Ricardo »

Misschien moet je even een topic aanmaken in de privecollecties :thump_up: :wink:
Surreallistic
Berichten: 22
Lid geworden op: do 13 mei 2010 21:09
Locatie: Oost-Souburg

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door Surreallistic »

Dat komt binnenkort, als ik me kastjes heb.

Dus graag meer adviezen/tips etc. :D
Heb de Bertby's ook al gezien. Past dan weer net niet op de zolderkamer (scheve kanten vanaf 1,65 m).
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door jonnoT »

De dikte van de schappen is van een aantal zaken afhankelijk.
- hoe breed wordt de kast
- hoeveel modellen en met welk gewicht komen er op te staan

Ik spaar zelf 1/43 en heb een ontwerp gemaakt voor een vitrinekast. Deze wordt 75 cm breed.
De schappen maakt ik van 12 cm MDF dan is door zakken bij een 1/43 haast onmogelijk. Voor 1/18 zou ik toch naar 18 mm gaan.

Afbeelding


Ander punt is dat zelfbouw niet persé goedkoper is dan vitrines die te koop zijn. Het halve forum is vaste klant bij Ikea die kasten voor een goede prijs hebben.
Glas is duur, zeker als je voor veiligheid gaat. Gewoon vensterglas is nog redellijk geprijsd. Ik wil gelaagd glas gebruik uit oogpunt van veiligheid. Glas voor 2 deuren van 120 x 40 komen dan op € 83 ,00.

Als ik bereken wat 4 vitrinekasten mij globaal kosten qua materiaal:
- 3 platen MDF 18 mm (2444 x 1220 mm) € 75,00
- 8 x Gelaagd glas 5mm dik € 344,00
- railsysteem voor schuifdeuren € 160,00
- 4 platen MDF 12mm voor achterwanden en schappen € 72,00

totaal € 651,00 eur is € 162,75 per kast. Dan komt daarbij nog verf en verlichting.

Een Ikea oplossing zou de Billy kast kunnen zijn en die kost in zijn goedkoopste uitvoering als vitrine € 123,00.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door tom »

Inderdaad, een vitrine zelf maken om goedkoper uit te zijn zal waarschijnlijk niet lukken, zelf bouwen is alleen zinvol als je specifieke eisen hebt.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door jonnoT »

tom schreef: zelf bouwen is alleen zinvol als je specifieke eisen hebt.
Dat is dan ook de reden waarom ik zelf de vitrinekasten bouw :cool: Onderste deel voor boeken en de kast wordt maar 1,85 m hoog. Dit doe ik omdat bij 1/43 modellen het zichtveld voor de meeste mensen rond de 1,50 a 1,60 ligt en hoger maken dus geen nut heeft
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door tom »

Dat is een voorbeeld van maatwerk (en als ik dat zou doen, kon ik m'n hele huis vol vitrines zetten). Vitrine die exact tegen een wand of onder een schuine kap past lijken me ook goede redenen.
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door exit »

en die detolf vitrine uitbreiden?

paar leggingen erbij steken ...

hier staat zo'n dtolf kast met totaal 11 glasplaten erin en dus op 1/18 zo'n 36stuks erin

met staalkabelklemmen op die steunen te plaatsen en daarop een rubber en glasplaat erop leggen
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Audi-Exclusive
Berichten: 273
Lid geworden op: do 26 aug 2010 08:58
Schaal: 1:18
Locatie: Dedemsvaart

Re: Zelf vitrine maken

Bericht door Audi-Exclusive »

Misschien is dit nog wel wat voor je :
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/k ... 3D%3D&df=1
" I like that it feels luxurious but also has quite a classic edge to it as well as a contemporary feel."
Plaats reactie