stel: je verzekerd verzonden model komt kapot aan..wat dan?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Jos
Schaal: 1:43

stel: je verzekerd verzonden model komt kapot aan..wat dan?

Bericht door Jos »

Een hypothetisch geval. Stel ik heb iets gekocht via eBay, en laat het verzekerd verzenden. Als ik de doos open blijkt het model beschadigd te zijn, wat gebeurt er dan?

Ik zit met name met vragen als:
- hoe kan je bewijzen dat het model heel was toen het de doos in ging;
- welke procedure moet de verkoper (of ik?) opstarten om geld terug te krijgen;
- hoeveel geld krijg je terug en hoe wordt dat bepaald;
-etc

Heeft iemand ervaringen?
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Hier is vaker over geschreven o.a. de topic "verzamelaarsleed"
Ik heb afgelopen week een beschadigd model met de post gekregen.
Om te claimen moet je allereerst direct foto's maken zodat het duidelijk is hoe je het ontvangen hebt. Deze foto's stuur je naar de verkoper en leg het probleem voor.

Overigens geldt dit niet alleen als je verzekerd verzenden hebt gekozen. De verkoper is en blijft verantwoordelijk indien aantoonbaar is dat het te wijten is aan verpakkingsfouten door hem. In mijn geval was het model van de bevestigingsplaat los gekomen. doordat de verkoper verzuimd had het model te omgeven met materiaal, waardoor het hoe dan ook op de plaats zou blijven, kon het model lekker door de showcase denderen. Hierdoor brak de ruit eraf. De fout ligt dus bij de verkoper en het postbedrijf kan daardoor zijn claim op schadevergoeding afwijzen.

Als je op Ebay gekocht hebt, kun je als de verkoper medewerking weigert een geschil openen. En dan is het hopen dat het allemaal tot een goed einde komt.
Hetb je echter met Paypal betaald dan kun je de zaak aan paypal voorleggen en uiteindelijk een 100% schadevergoeding krijgen.
Heb je cash of per bank betaald dan ben je overgeleverd aan de eerste mogelijkheid. Bij een Nederlandse verkkoper is een rechtzaak altijd een optie.
tom

Bericht door tom »

Ik denk niet dat de rechtbank voor dergelijke kleine zaken aan een rechtzaak wil beginnen.
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

tom schreef:Ik denk niet dat de rechtbank voor dergelijke kleine zaken aan een rechtzaak wil beginnen.

Zolang er betaald wordt kun je bijna alles in NL...
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Je hebt je recht en een kort geding is zo voor mekaar als je dat wilt. Is trouwens een heel goed dwangmiddel want als je het goed speelt kan de andere partij voor de gerechtskosten opdraaien 8) 8)
Plaats reactie