Jan Lammers Lotus Elise 1997 in de schaal 1:18

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Jan Lammers Lotus Elise 1997 in de schaal 1:18

Bericht door Matt Modelautos »

09-07-2005:
Dit project zal gaan over de het ombouwen naar een 1:18 Lotus Elise GT1 van Jan Lammers van Lemans uit 1997.
Het model is wél leverbaar in de schaal 1:43 van het merk Spark, echter niet in 1:18.
Als donorauto wordt dit model gebruikt. Hij is van het merk Chrono en is in de juiste schaal. ( 1:18 )
Afbeelding

Als eerste instantie was de auto aangeschaft als "makkelijk" project. Dit valt echter vies tegen. Alleen startnummers veranderen en dan klaar. Niets is minder waar.
Ten eerste is de donorauto niet van een écht hoogstaande kwaliteit. (zal ge-upgrade worden).
i.d.d. prijs / kwaliteits verhouding klopt wel. (aanschaf 25,00 euro), maar daar is alles mee gezegt.
Wat wel in het voordeel van dit model is, is dat hij zéér goed te "bewerken" is.
Zo kloppen er b.v. vele opdrukken niet, en zijn ze gedrukt i.p.v decals. Verwijderen is dus erg moeilijk en dit zal via polijsten moeten gebeuren. Er zit een erg dikke laklaag op het model, dus met 1200 schuurpapier is het makkelijk te doen zonder meteen door de verflaag heen te gaan. De bewerkte "doffe" plekken kunnen daarna makkelijk met autopoetsmiddel weer in de glans gezet worden.

Wat echter ook opvalt is dat hij nogal afwijkt van het model dat door Spark-Models is uitgebracht. Zo is b.v. "Proton" op de achterspoiler anders van lettertype en kleur. Bij Spark is het zwart, terwijl bij de Chrono het blauw is. Zo mist de Spark ook de naamtags.
Bij Chrono zijn deze aanwezig. Opvallend is wél dat aan deze originele Lemans foto te zien is dat het lettertype, kleur, én naamtags bij Chrono wél kloppen en bij Spark......niet. (of zijn er meerdere uitvoeringen.?)
Afbeelding

Maar goed,...dan kan nog en punt van discussie zijn. :mrgreen:

Dit zijn in ieder geval de plannen:
- Aanpassen startnummers.
- Aanpassen raamstreamer.
- Aanpassen naamtags.
- "Raychem" staat op een andere positie bij de koplampen dan bij de donorauto.
- Stickers op dak zijn anders,...dus aanpassen.
- Franck Muller Watch (bij de achterwielen) staat onder een andere hoek.
- "MPx" op dorpel aanbrengen.
- "Proton" op achterspoiler,....weet ik nog niet zéker. :?
- Aangezien (bijna) alles gedrukt is, wordt dit dus heel wat polijstwerk.
- Ook de luchtinlaat boven bij de deuren dient langer te zijn dan bij de donorauto.

Verder wil ik de auto een upgrade gaan geven. Dit houd in dat er photo-etch onderdelen op komen zoals benzinedoppen en alle sluitingen van motorkap en kofferdeksel. ( dit is nu nog gedrukt). Ook het totale lakwerk kan wel een polijstbeurd gebruiken. en dan tenslotte wil ik ook nog de motor gaan bekabelen.
Verschillende mat zwarte onderdelen komen nogal plastic over. Deze worden opnieuw matzwart ge-airbrushed. Hieronder valt dan ook de ruitenwisser,....zal hem dan ook meteen in de goede positie zetten. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op zo 10 jul 2005 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Als dit net zo als je andere projecten gaat moet dit helemaal goedkomen!!

Veel succes!!
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
TVR freak

Bericht door TVR freak »

Gaat er goed uit zien als ik het zo lees. Alleen, je wilt de motor bekabelen maar het model heeft toch helemaal geen motorkap die open kan?
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
St. Paul

Bericht door St. Paul »

TVR freak schreef:Gaat er goed uit zien als ik het zo lees. Alleen, je wilt de motor bekabelen maar het model heeft toch helemaal geen motorkap die open kan?

Maar wel 2 ruiten in de motorkap. :wink: Ik schrok even. Vind dit model zo al leuk om te zien. Maar het gaat vast goed komen. :thump_up: Ik dacht dat jij alleen 1:43 deed Matt.
DTM

Bericht door DTM »

Wederom een leuk project! Heb ook twee exemplaren (Thai en de zeldzame Benetton) van dit type auto gehad, kwaliteit viel mij vies tegen waardoor ik ze al gauw doorverkocht had.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

St. Paul schreef:Ik dacht dat jij alleen 1:43 deed Matt.
Porsche van lammertink nu al vergeten....... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

DTM schreef:Heb ook twee exemplaren (Thai en de zeldzame Benetton) van dit type auto gehad, kwaliteit viel mij vies tegen waardoor ik ze al gauw doorverkocht had.
Dat is ook juist de uitdaging,...van niet veel proberen véél meer te maken.
Carpe Diem

DTM

Bericht door DTM »

Daar heb je gelijk in, maar met 0,0 modelbouwervaring heb ik dat idee gauw aan de kant geschoven. Maar wellicht laat ik binnekort nog wel iets moois zien kwa ombouw :drool:
Bracer

Bericht door Bracer »

Lijkt me een prachtig project Matt :thump_up:
Ikzelf heb de Lotus in het zwart en moet zeggen er zitten idd wat onnauwkeurigheden op maar al met al vind het model toch goed ogen, maar met wat jij ermee gaat doen moet dit toch echt een pareltje worden :drool:
Veel succes!
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Ombouw topic verwijderd:

Reden:
Auto is uit mijn klauwen gevallen. Het een en ander is afgebroken, maar zou wel te lijmen zijn geweest. Hij is echter precies op zijn dak terechtgekomen. Dit gedeelte is van plastic. Je raad het al. Dak gescheurd, maar wat veel erger is,...er zijn 3 ruiten gesneuveld en laat dat nou net niet meer te repareren zijn.
R.I.P. dus.

Het lijkt wel of er een vloek op rust.
Eerste donorauto gekocht in de USA. Auto zoekgeraakt, maar verzending was verzekerd dus geld retour gehad.
Tweede donor auto in Duitsland gekocht via Ebay. Een week later een email met "Sorry auto was al verkocht aan iemand anders".
Dit was dus de derde auto. Ging eindelijk goed,.....en dan gebeurd dit. :thump_down: :doh: :cry:
Carpe Diem

Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Wat een pech zeg :doh:
fish88
Schaal: 1:43

Bericht door fish88 »

ohja en ook nog bij zo'n mooi model :oops:
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
motorhead
MAF Adviseur

Bericht door motorhead »

Matt, het zit je niet mee de laatste tijd :?
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Jammer dat het project geen doorgang kan vinden. Hopelijk vind je snel weer een nieuw project wat wel goed gaat!!
Afbeelding
TVR freak

Bericht door TVR freak »

Jammer, het had erg mooi kunnen worden denk ik.
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Met recht een vloek, zou het project maar laten rusten :mrgreen:
Plaats reactie