Welke airbrush gebruiken jullie?
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
Ik heb inderdaad wel eens thinner gebruikt, maar nu al een heel tijdje niet meer en zal ik ook niet meer gebruiken. Er zitten nog meer nadelen aan thinner. Ten eerste thinner tast alleen bepaalde soorten kunststof aan. Het wordt tenslotte ook in een kunststoffles geleverd. ook de slangetjes die tussen je compressor en spuitpistool zitten hebben er geen last van omdat hier de thinner niet komt. Hier gaat alleen de lucht doorheen. Waar het verschil in zit dat thinner de ene soort wel aantast en de andere niet... Ik heb géén idee. Maar om even terug te komen op mijn vorig thinner gebruik: dat was bij een metal kit van Tameo. Helemaal van metaal, dus geen probleem. FOUT thinner tast ook bepaalde soorten lijm aan. Dus ik had een mooi gespoten spoiler.....die uit elkaar viel.
... en ik heb de spoilers van je auto's gezien op je site, en die wil je NIET uit elkaar laten vallen...
Ik was in mijn verhaal nog een goede drukregelaar vergeten. Anders blaas je idd de ingewanden van je spuit eruit.
Er zit al een drukregelaar op de compressor, maar die vertrouw ik voor geen meter. Bovendien, ik wil de regelaar zo dicht mogelijk bij het pistool.
Over het oplossen van kunststoffen:
Er zijn veel verschillende soorten kunststof. Dat is wat het moeilijk maakt.
Kunststoffen die veel voorkomen:
Polyethyleen (PE, LDPE, HDPE, polyetheen)
Polypropyleen (PP, LDPP, HDPP, polypropeen)
Dit zijn de zgn aliphaten. Redelijk slagvast, hoge rek bij breuk, zeer goed chemicalien bestendig, goed te lassen. Nadeel: er hecht niets op.
Toepassing: flessen voor chemicalien, boterhamzakjes, lasbare opbergzakken, ik meen ook CD-doosjes, en nog veel meer.
Polycarbonaat (PC, Lexan, Xenoy)
Transparant, slagvast.
Toepassing: brilleglazen, inbraakwerend glas, auto-onderdelen (de achterklep van de Volvo S40, S60, S80).
Te lijmen met speciale lijm, om spanningsscheuren te voorkomen.
Leuke proef: neem een plaatje PC, zet dit krom in de bankschroef. Het zal niet breken. Druppel nu een beetje oplosmiddel (thinner) erop. Stukken vliegen tegen het dak...
ABS
Styreenachtige (familie van polystyreen)
Goed te spuitgieten, dieptrekken en op andere manieren te vervormen.
Toepassing: modelauto's, maar ook de behuizing van de stofzuiger is ervan gemaakt. Lost echter op in bepaalde oplosmiddelen. En dat is onze ellende.
Er zijn nog veel meer kunststoffen, maar dit zijn degenen die je relatief vaak tegenkomt. Wees voorzichtig met oplosmiddelen. Ze hebben niet alleen de neiging snel te ontbranden, maar ze zijn ook erg ongezond. het is altijd leuk als je later je kleinzoon/dochter herkent als die op bezoek komt...

Ik was in mijn verhaal nog een goede drukregelaar vergeten. Anders blaas je idd de ingewanden van je spuit eruit.
Er zit al een drukregelaar op de compressor, maar die vertrouw ik voor geen meter. Bovendien, ik wil de regelaar zo dicht mogelijk bij het pistool.
Over het oplossen van kunststoffen:
Er zijn veel verschillende soorten kunststof. Dat is wat het moeilijk maakt.
Kunststoffen die veel voorkomen:
Polyethyleen (PE, LDPE, HDPE, polyetheen)
Polypropyleen (PP, LDPP, HDPP, polypropeen)
Dit zijn de zgn aliphaten. Redelijk slagvast, hoge rek bij breuk, zeer goed chemicalien bestendig, goed te lassen. Nadeel: er hecht niets op.
Toepassing: flessen voor chemicalien, boterhamzakjes, lasbare opbergzakken, ik meen ook CD-doosjes, en nog veel meer.
Polycarbonaat (PC, Lexan, Xenoy)
Transparant, slagvast.
Toepassing: brilleglazen, inbraakwerend glas, auto-onderdelen (de achterklep van de Volvo S40, S60, S80).
Te lijmen met speciale lijm, om spanningsscheuren te voorkomen.
Leuke proef: neem een plaatje PC, zet dit krom in de bankschroef. Het zal niet breken. Druppel nu een beetje oplosmiddel (thinner) erop. Stukken vliegen tegen het dak...
ABS
Styreenachtige (familie van polystyreen)
Goed te spuitgieten, dieptrekken en op andere manieren te vervormen.
Toepassing: modelauto's, maar ook de behuizing van de stofzuiger is ervan gemaakt. Lost echter op in bepaalde oplosmiddelen. En dat is onze ellende.
Er zijn nog veel meer kunststoffen, maar dit zijn degenen die je relatief vaak tegenkomt. Wees voorzichtig met oplosmiddelen. Ze hebben niet alleen de neiging snel te ontbranden, maar ze zijn ook erg ongezond. het is altijd leuk als je later je kleinzoon/dochter herkent als die op bezoek komt...
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
Hallo truffeltje100
Succes met airbrushen.
Het maakt eigenlijk niet uit welke verf je gebruikt. Als je er maar op let dat je dezelfde "soort" verf gebruikt. Synthetische verf,acryl verf, of verf op waterbasis. De samenstelling staat altijd op het potje. Als je namelijk verschillende "soorten" van samenstelling door elkaar gebruikt kun je hele nare ervaringen krijgen op de gedeeltes waar de verf elkaar raakt.
Sommige verven tasten elkaar namelijk aan en dan krijg je blaren.
Succes met airbrushen.
Het maakt eigenlijk niet uit welke verf je gebruikt. Als je er maar op let dat je dezelfde "soort" verf gebruikt. Synthetische verf,acryl verf, of verf op waterbasis. De samenstelling staat altijd op het potje. Als je namelijk verschillende "soorten" van samenstelling door elkaar gebruikt kun je hele nare ervaringen krijgen op de gedeeltes waar de verf elkaar raakt.
Sommige verven tasten elkaar namelijk aan en dan krijg je blaren.
Zoals ik in een ander draadje al vermeldde, heb ik inmiddels een compressor (Sil Air) en een Airbrush (Hansa Aero Pro 380 oid)
Die compressor, daar kan ik kort over zijn: perfect!
De Airbrush: Ik heb er eerst maar even een sloot water in gegooid, en dat verspoten. Daarna hele airbrush gedemonteerd, schoongemaakt (was volgens mij al in 150 jaar niet meer gebeurd...) en weer gespoten.
Nu blijf ik met 2 vragen zitten:
Vraag 1
De nozzle. Ik heb geen documentatie van de aurbrush, maar volgens mij heb ik een ontzettend kleine nozzle. een paar druppels water verspuiten duurt al 5 minuten. Wat is een goede afmeting nozzle?
Vraag 2
De pakking. Ik heb deze nog niet kunnen vinden. aangezien ik geen documentatie heb, de vraag: waar zit deze, en hoe vis je hem er eventueel uit?
Uiteraard heb ik weer de enorme mazzel dat Hansa niet meer bestaat, en dat andere nozzles vinden dus wel een crime zal worden. Nou ja, desnoods een andere airbrush halen....
Die compressor, daar kan ik kort over zijn: perfect!
De Airbrush: Ik heb er eerst maar even een sloot water in gegooid, en dat verspoten. Daarna hele airbrush gedemonteerd, schoongemaakt (was volgens mij al in 150 jaar niet meer gebeurd...) en weer gespoten.
Nu blijf ik met 2 vragen zitten:
Vraag 1
De nozzle. Ik heb geen documentatie van de aurbrush, maar volgens mij heb ik een ontzettend kleine nozzle. een paar druppels water verspuiten duurt al 5 minuten. Wat is een goede afmeting nozzle?
Vraag 2
De pakking. Ik heb deze nog niet kunnen vinden. aangezien ik geen documentatie heb, de vraag: waar zit deze, en hoe vis je hem er eventueel uit?
Uiteraard heb ik weer de enorme mazzel dat Hansa niet meer bestaat, en dat andere nozzles vinden dus wel een crime zal worden. Nou ja, desnoods een andere airbrush halen....