roest ?
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Opa, ik dus, weet dat oude Dinky Toys ook van Zamac zijn gemaakt. De oudste van dat stel van mij heeft jaren in de grond gelegen en is na opgraven wat wittig geoxideerd, maar meer ook niet. Alleen de metalen asjes waren wel verroest.
Zamac heeft onder temperatuur schommelingen de nare eigenschap om metaal moeheid te krijgen. Dat veroorzaakt kleine scheuren en het metaal brokkelt makkelijk af. De oorzaak ligt dan ook in een onzuiver mengsel. Een paar van mijn Dinky Toys van voor de oorlog hebben die kwaal.
Ik denk net als Curbstone dat je het in het wheateren of verdund beschilderen/bespuiten van je model moet zoeken.
Zamac heeft onder temperatuur schommelingen de nare eigenschap om metaal moeheid te krijgen. Dat veroorzaakt kleine scheuren en het metaal brokkelt makkelijk af. De oorzaak ligt dan ook in een onzuiver mengsel. Een paar van mijn Dinky Toys van voor de oorlog hebben die kwaal.
Ik denk net als Curbstone dat je het in het wheateren of verdund beschilderen/bespuiten van je model moet zoeken.
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Opel-DTM schreef:En was er verder nog wat te halen bij Wentink???
Ik was in de buurt... maar ben niet gegaan... te moe van 't winkelen![]()
Ze hadden mooie aanbieding van Solido modellen, b.v. D.S. en Panhard voor 7 euro en nog wat bestel bussen van Peugeot van vroeger. Maar dat is niks voor jou denk ik. Ik heb het ook niet gedaan. Er waren nog wel meer aardige aanbiedingen op Le Mans gebied en ik zag 1 Mercedes DTM in de aanbieding 1:43. Te moe om in een modelauto winkel te kijken?

Wat betreft de roestvorming... op ebay staan wel eens modellen waarbij ze ook roest hebben aangebracht... alleen hebben de modellen ook gaten erbij in... ziet er levensecht uit
weet iemand hoe ze dat doen ???
ik wil dit ook doen maar ik weet nog niet hoe dit moet
alle tips zijn welkom
bedankt en groet
caprigek
ik wil dit ook doen maar ik weet nog niet hoe dit moet
alle tips zijn welkom
bedankt en groet
caprigek
all objects in the mirror will be soon
dissapear
dissapear
Bij een hobby-handvaardigheid-knutsel winkel kun je setjes met roest-verf kopen.
Als ik me goed herinnner zijn dat 2 of 3 potjes. die je na elkaar opbrengt.
Dit word normaal gesproken berkocht om beeldjes, kandelaars enzo een roest-look te geven.
Ziet er heel realistisch uit. Beetje korrelig en de goeie roest kleur.
Ik heb het jaren geleden eens gekocht bij Burghouts in Nijmegen.
Als ik me goed herinnner zijn dat 2 of 3 potjes. die je na elkaar opbrengt.
Dit word normaal gesproken berkocht om beeldjes, kandelaars enzo een roest-look te geven.
Ziet er heel realistisch uit. Beetje korrelig en de goeie roest kleur.
Ik heb het jaren geleden eens gekocht bij Burghouts in Nijmegen.
Greetz, Kale
caprigek schreef:Wat betreft de roestvorming... op ebay staan wel eens modellen waarbij ze ook roest hebben aangebracht... alleen hebben de modellen ook gaten erbij in... ziet er levensecht uit
Investeer eens in een goedkope miniboormachine, type 'Dremel'. Als je bij een bouwmarkt kijkt, vind je die dingen vaak voor rond de 20-25 euro met een hoop hulpstukken erbij. Daarmee kun je gaatjes boren en slijpen in je modellen.