Karmann Ghia in model met achtergrond verhaal

Hier kun je alles over straatmodellen kwijt.
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Karmann Ghia in model met achtergrond verhaal

Bericht door Peter Parker »

Enkele jaren na de 2e WO wilde Volkswagen een sportwagen ontwerpen, die niet te duur was, maar er wel snel uitzag. Luigi Serge ontwierp hem in de firma Ghia te Turijn en de koetswerk bouwer Karmann uit Osnabruck bouwde hem. De eerste werd getoond op 14-7-1955 en kostte het dubbele van de toenmalige VW Kever. Het werd een snel succes en in 1957 verscheen de cabriolet. Hij had een 4 cilinder boxer motor, woog 820 kilo en trok op van 0-100km in 33 sec. Zijn top lag in 1955 op 118km/u. In 1973 liep de laatste Karmann Ghia van de band.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het model is van Dinky Toys en het Karman type plaatje is orgineel en vond ik ooit in een rommel winkeltje.
Hieronder de 1:1 versie.
Afbeelding
Jos
Schaal: 1:43

Bericht door Jos »

leuk initiatief, het verhaal achter een model! Nieuwe vaste rubriek?
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ja Peter, die Karmann blijven mooie auto's. Prestaties van niks, maar toch een hebbeding. Die van jou is een type 14. Die was er in coupé als in cabrio. Er is echter ook een type 34. Hier zijn er echter maar 42.505 van gemaakt, tenopzichte van 362.601 van de type 14 coupé en 80.877 van de type 14 cabrio..
Type 34 is dus zonder meer de zeldzaamste uit deze serie. Minichamps maakt dit model wel trouwens.
Afbeelding

De Karmann Ghia is trouwens niet tot 1973 geproduceerd maar tot 21 juni 1974. Alleen is het wel zo dat alle Karmann's die in 1974 gemaakt zijn uitsluitend bedoeld waren voor de Amerikaanse markt.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Kharmann... aaah! Johnny Lightning heeft een paar mooie! Een van mijn favoriete klassiekers. De voorkant bestaat uit 3 stukken en je ziet geen naadje ! En dat in die tijd!
tom

Bericht door tom »

Niet leuk als je een 1:1 moet restaureren, alleen. :)
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Jos schreef:leuk initiatief, het verhaal achter een model! Nieuwe vaste rubriek?

Ik weet niet of deze rubriek er ooit is gekomen / geweest? Ik mijn topic bij Prive Collecties staat nu ook een verhaal bij een auto. In dit geval een Mini Cooper S uit 1966, die de Bathurst Race won. Een prachtige 1-2-3! Als je intresse hebt moet je het zeker lezen! 8)
jonnoT
Schaal: 1:87

Re: Karmann Ghia in model met achtergrond verhaal

Bericht door jonnoT »

Peter Parker schreef:Enkele jaren na de 2e WO wilde Volkswagen een sportwagen ontwerpen, die niet te duur was, maar er wel snel uitzag. Luigi Serge ontwierp hem in de firma Ghia te Turijn en de koetswerk bouwer Karmann uit Osnabruck bouwde hem. De eerste werd getoond op 14-7-1955 en kostte het dubbele van de toenmalige VW Kever. Het werd een snel succes en in 1957 verscheen de cabriolet. Hij had een 4 cilinder boxer motor, woog 820 kilo en trok op van 0-100km in 33 sec. Zijn top lag in 1955 op 118km/u. In 1973 liep de laatste Karmann Ghia van de band.

Wil aan het toch al interessante betoog van Peter nog even toevoegen dat Karmann en Ghia bevriend waren met elkaar en dat het idee voor een gezamelijk Karmann/Ghia project in hun gedeelde vrije tijd ontstaan is en samen is uitgewerkt. Dus VW kreeg een kant en klaar project op tafel. DE auto werd eerst geleverd met een 1200 cc motor en was niet vooruit te branden. Al snel kwamen opvoersetjes die de top naar 140 km/u bracht en later kwam er een 1500 cc VW boxer achterin
Een Karmann/Ghia restaureren is inderdaad een heidens karwei, omdat de heel carrosserie gelast is. Er zijn tegenwoordig ook Poly -carrosserieën verkrijgbaar 8)

Afbeelding
HHF
Schaal: 1:18

Bericht door HHF »

Afbeelding

deze heb ik
JurrienK
Contacteer:

Re: Meer Karmann-Ghia modellen

Bericht door JurrienK »

Pbaptist schreef:Leuk, zo'n stukje over mijn favoriete auto.

Zelf heb ik twee karmann-ghia's en een uitgebreide website over deze auto.

Ik heb daar ook een overzicht van alle Karmann-ghia modelauto's voor zover bij mij bekend. Met meer dan 600 verschillende denk ik dat ik al aardig compleet ben.

Voor de liefhebber:
http://www.karmann-ghia.nl/miniaturen/

Groeten

Patrick

Mooie site man, zouden ze ook van andere merken moeten maken ;)
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
jonnoT

Bericht door jonnoT »

Je hebt een schitterende site , Patrick :worshippy: :worshippy:

HHF @ Je hebt hetzelfde Karmann model als ik :mrgreen: :P
HHF

Bericht door HHF »

leuk, ik heb ook de porsche 993 turbo uit dezelfde serie

Toegevoegd na 2 minuten:

Afbeelding
tom

Bericht door tom »

Prachtige KG-site! Ik heb er drie: de Dinky en een 1:43 en een 1:24 van Minichamps. Die 1:24 was destijds één van de mooiste modellen die je kon krijgen.
HHF

Bericht door HHF »

heb je een foto van die 1/24?
HHF

Bericht door HHF »

mijn vader heeft zojuist mijn karmann laten vallen :(
dat wordt lijmen :evil:
Afbeelding
jonnoT