Ferrari 575 resinmodel van MG MODELS bouwtips

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferrariboy
Berichten: 581
Lid geworden op: do 28 jul 2005 21:00
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Ferrari 575 resinmodel van MG MODELS bouwtips

Bericht door ferrariboy »

Ben van plan mij een kit aan te schaffen van een Ferrari 575 van mg models in resin 1/18 . Heeft iemand hier al ervaring mee hoe je dit juist in elkaar zet , is er nog veel schuurwerk aan de body en is dit gemakkelijk te spuiten? zijn de stukken zoals de wielen enz gemakkelijk te bevestigen , indien hier iemand al zo een gelijkaardig model in elkaar heeft gestoken mag mij gerust enkele tips geven en waar ik vooral op moet letten ( zou ni willen dat ik het op de schroothoop moet gooien want de kit kost toch al gauw 130 euro)
het model zou er als volgt moeten uitzien
Afbeelding
Ferrari is the best ( bekijk ook eens http://www.freewebs.com/ferrariboy )
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Misschien even beginnen met een goedkopere resin kit om te oefenen? Ik heb heel wat resin gebouwd (alleen niks van dit merk of op deze schaal) en vooral het afwerken en strak maken is bij dit materiaal een geval apart.

Zorg er in ieder geval voor dat alles 'droog' goed past. Goed ontvetten is van levensbelang voor een perfecte afwerking bij kits, ook zo voor resin. Laat alle laklagen zeer goed doorharden voor je begint met de eindmontage. Ik zorg er meestal voor dat ik na het aanbrengen van de laatste laklaag een week wacht voor ik het model polijst en monteer.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

tom schreef: Ik zorg er meestal voor dat ik na het aanbrengen van de laatste laklaag een week wacht voor ik het model polijst en monteer.


Waar polijst jij mee?
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ik gebruik hiervoor "Tamiya Polishing Compound"
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Ik de Novus polijstset :worshippy:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferrariboy
Berichten: 581
Lid geworden op: do 28 jul 2005 21:00
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Bericht door ferrariboy »

ik zou denken dat je het eerst gaaf moet schuren en dan in een grondverf zou moeten zetten en dan de uiteindelijke verflaag in de gewenste kleur ( misschien in 2 lagen ) dan laten drogen decals aanbrengen en een vernislaag leggen en dan alles monteren , waarom moet je het dan nog polijsten? dan haal je er toch alles terug af?
Ferrari is the best ( bekijk ook eens http://www.freewebs.com/ferrariboy )
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

ferrariboy schreef:ik zou denken dat je het eerst gaaf moet schuren en dan in een grondverf zou moeten zetten en dan de uiteindelijke verflaag in de gewenste kleur ( misschien in 2 lagen ) dan laten drogen decals aanbrengen en een vernislaag leggen en dan alles monteren , waarom moet je het dan nog polijsten? dan haal je er toch alles terug af?


Nou nee, na de vernislaag heb je meerstal (soms minimaal) last van een sinasappel effect. In mijn polijstset begint het met korrel 2400 en gaat tot korrel 12000. Als je deze allemaal afwerkt op een goede laag blanke lak en daarna poetst met de middelen die erbij zitten, krijg je de perfecte eindlaag. Oftewel bling-bling. :dance:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Thegs schreef:[..]

Nou nee, na de vernislaag heb je meerstal (soms minimaal) last van een sinasappel effect. In mijn polijstset begint het met korrel 2400 en gaat tot korrel 12000. Als je deze allemaal afwerkt op een goede laag blanke lak en daarna poetst met de middelen die erbij zitten, krijg je de perfecte eindlaag. Oftewel bling-bling. :dance:

Waar haal je dat spul. Ken het niet en ben wel benieuwd
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Bart schreef:[..]
Waar haal je dat spul. Ken het niet en ben wel benieuwd


Hier kun je het resultaat zien:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15

Hier is het te koop:
http://shop.modelbrouwers.nl/catalog/product_info.php/cPath/26/products_id/233
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Die eerste ziet er goed uit maar die heeft niet zelf gespoten. Die 2de vind ik de foto's net te onduidelijk om het goed te zien. Wat ik me afvraag, krijg je alleen die glans er over of is dat spul werkelijk zo goed dat het die, irritante tot wanhoop drijvende stofdeeltjes die je nooit helemaal kunt mijden, ook weg werkt?

Of hou je een super strakke glimmende kap over met stof puntjes?
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik polijst met Commandant 5, autowas of zelfs tandpasta (ja, lach er maar om... werkt prima, soms!).
Gebruikersavatar
ferrariboy
Berichten: 581
Lid geworden op: do 28 jul 2005 21:00
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Bericht door ferrariboy »

ik zou het model bij een vriend van mij willen laten spuiten , deze spuit geregeld auto´s , vermoed dat dan wel vrij goed zal zijn daarna zou ik het ook laten vernissen maar zo ik hoor zou je een nog beter resultaat krijgen als je het dan nog eens polijst.
Ferrari is the best ( bekijk ook eens http://www.freewebs.com/ferrariboy )
Plaats reactie