Vragen over de Formule 1

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Ik zei je gister toch al dat dat niet te vergelijken is... :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
caprigek

Bericht door caprigek »

Niels schreef:[..]

Had ik me ook voorgenomen.....

had dat dan ook niet gedaan
ik wilde alleen ff weten of het relevant was

blijkt dus van niet jammer :? :? (had het eigenlijk wel grapig gevonden)

maar ik blijf toch met 1 vraag zitten
ZAL een ferrari f1 motor het uithouden 500 mile volgas

dat is wat ik me af blijf vragen (nee geen bash maar serieuze vraag)
aangezien ik iedereen maar hoor over de snelheden die f1 auto KUNNEN halen maar niemand mij uiteindelijk kan vertellen hoelang ze het volhouden (omdat het alleen maar optrekken en afremmen is)
het enige waar ze proberen de topsnelheid te halen is op het ene lange stuk (die bash gaan we later wel mee verder als het politieke gedeelte afgelopen is)

maare no hard feelings hoor vond het wel een leuke bash

groet caprigek
all objects in the mirror will be soon

dissapear
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

caprigek schreef:dat is wat ik me af blijf vragen (nee geen bash maar serieuze vraag)
aangezien ik iedereen maar hoor over de snelheden die f1 auto KUNNEN halen maar niemand mij uiteindelijk kan vertellen hoelang ze het volhouden (omdat het alleen maar optrekken en afremmen is)

Tja... koop een F1 auto en test het....

Denk dat alleen en mensen van de motorfabrikanten het kunnen weten.
Afbeelding
caprigek

Bericht door caprigek »

Niels schreef:[..]

Tja... koop een F1 auto en test het....

Denk dat alleen en mensen van de motorfabrikanten het kunnen weten.

er is ook niets op internet terug te vinden
maar ik neem aan dat die f1 motoren wel flink getest zijn voor ze ingebouwd worden

groet caprigek

dissapear
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

hoewel een F1 motor tegenwoordig 2 weekenden meegaat, inclusief trainingen en andersoortige oefenrondjes, ben ik bang dat 500 Miles volgas niet tot de mogelijkheden van een F1 motor behoren....

Ze zijn er dan ook niet voor gemaakt...

Veel knapper is het natuurlijk om een motor te maken die 24 uur meegaat, inclusief allerlei oefenrondjes.... en dat zie ik een indycar ook weer niet doen...:wink:
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Wat is zwaarder voor een motor? Het continue op topsnelheid draaien of het op en aftrekken... Laten ze een motor op topsnelheid ook zover de toeren in lopen als bij bv het optrekken? Misschien is het beter te vergelijken hoeveel toeren ze kunnen draaien. Ik denk dat F1 wagens juist ook wel lang die topsnelheid aankunnen. Juist de hoge snelheden leveren de broodnodige cooling. Ze hebben meer problemen met de lage snelheden.
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

St. Paul schreef:Wat is zwaarder ...Het continue op topsnelheid draaien of het op en aftrekken... .....Ze hebben meer problemen met de lage snelheden.

ik denk dat aftrekken zelfs zwaarder is dan optrekken.... 8)
St. Paul

Bericht door St. Paul »

Sodeju... Waar zat ik met me gedachte... :mrgreen: Waarom nu quote... kan ik het niet meer aanpassen. :roll:
Tim

Bericht door Tim »

TVR freak schreef: Maar bij de CART rijden ze maar een beetje op zo'n stom ovaaltje, de hele tijd volgas terwijl ze in de F1 juist moeten remmen, sturen enz. Dan lijkt me toch dat er bij de F1 meer van de rijder en van de auto gevergd wordt dan een beetje de hele tijd volgas rijden...

:roll: CART rijd al een paar jaar niet meer exclusief op ovals, dus zelf ben je ook niet helemaal bij.....
Een beetje de hele tijd volgas? Yeah right. Ooit wel eens uberhaupt iets van auto-racen gezien? :thump_up:

Het is niet echt te vergelijken nee, omdat de klasses ook een andere insteek hebben. F1 draait meer om nieuwe technieken die evt. toepasbaar zijn in produktieversie's, IRL, NASCAR, enz. gaat om wie de beste coureur is. Auto's zijn in die series vergelijkbaarder over het hele veld, en ovalracen is iets waar je van moet houden maar dan zie je ook wel in dat het competitiever is dan circuitracen.

Ben het wel met Curbstone eens: een 24h motor/auto bouwen is moeilijker betrouwbaar voor elkaar te krijgen dan een auto/motor die 1 of 2 races mee hoeft.
Wie er het hardste gaat? Ik denk dat een IRL een F1 nog wel eens voorbij zou kunnen komen.....

Monster trucks zullen het alvast niet gaan halen, wereldsnelheidsrecord daarvoor staat op een verbluffende................86 mph. :mrgreen:
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
caprigek

Bericht door caprigek »

St. Paul schreef:Ik zei je gister toch al dat dat niet te vergelijken is... :mrgreen:

kon het allicht proberen toch ???

@tim wat is een IRL trouwens
of ik uberhaubt iets van auto racen gezien heb
jawel de 24 uur van lemans (een jaar of wat geleden)
(ik probeerde foto's te schieten als ze uit de bocht kwamen dacht dat ze dan langzaam genoeg reden niet dus )
Laatst gewijzigd door caprigek op vr 23 dec 2005 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dissapear
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

IRL = Indy Racing League, (vooral) ovals dus.
Afbeelding
Tim

Bericht door Tim »

Niels schreef:IRL = Indy Racing League, (vooral) ovals dus.

Sterker: alleen maar ovals. Een paar jaar geleden was er een opslplitisng, is CART (Championship Auto Racing Teams) apart verder gegaan van de IRL. CART had als principe dat de teams die erin meereden ook tegelijk het bestuur vd serie op zich zouden nemen.
En dreef verder af door circuitraces op te nemen, mede daartoe gedwongen omdat de IRL die rechten had/heeft, en ook een aantal grotere circuit in eigendom heeft.
Laatste paar jaar is CART echt meer circuitkant op gegaan, en heeft ook aansluiting gezocht bij de F1. Is vrij noodlijdende zaak geworden, sinds het vertrek van oa Canassi is het niet veel meer. Heet nu weer Champ car, maar zal volgens mij niet zoveel meer voorstellen.

IRL zijn open body wagens die ovals racen, auto's zijn in principe allemaal gelijk, mag alleen aan de afstelling en ophanging gewerkt worden. Rijden wel met turbo's, die worden door de organisatie afgesteld en willekeurig toegewezen om bevoordelen te voorkomen.
None of us is as dumb as all of us...

My life adds up to nothing.
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Tim, ouwe amerika kenner verklaar dan deze ovals maar eens :mrgreen:

- Watkins glen
- st Petersburg
- Infineon raceway

Pantano is dit jaar zelfs nog ingehuurd voor een paar gewone circuits.
Afbeelding
GiRacer
Contacteer:

Bericht door GiRacer »

Klopt, IRL heeft dit jaar weer eens op "normale" circuits gereden. En het zag er niet uit! ;)
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

even off topic... :oops:

Tim, jij hebt best kijk op de Amerikaanse autosport en modelauto's. Heb jij enig idee of die Daytona Prototypes (uit de GrandAm series) als model gaan uitkomen:?: Bij voorkeur 1:43 uiteraard.

Ze zijn niet echt fraai, maar in de goede kleurencombi (Red Bull, Citgo, Brumos) wil ik er wel een paar in de kast hebben staan.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Plaats reactie