Waarom verspeeld deze meneer altijd zijn krediet alvorens hij die opgebouwd heeft, was wel benieuwd of hij in deze klasse een potje kon breken, maar in plaats daarvan gaan we nog even natrappen, met de intensie van ikke wel en jullie niet.Jos Verstappen haalt uit naar Albers, Doornbos en Van der Garde
Jos Verstappen is nog steeds een wilde. Dat zegt de bekende coureur over zichzelf in een interview met het gratis verkrijgbare dagblad De Pers. Deze zelfkennis klopt, want de bijna 36-jarige Limburger haalt in het vraaggesprek wild uit naar de huidige lichting nationale topcoureurs als Christijan Albers, Robert Doornbos en Giedo van der Garde.
‘Albers heeft smoesjes en geen uitstraling’
Verstappen is in De Pers weinig lovend over de Nederlandse coureurs die na hem in een Formule 1-bolide zijn gestapt. Jos zal bij zijn collega-piloten waarschijnlijk weinig vrienden maken met zijn recente opmerkingen. ,,Nu zie ik geen Nederlandse coureurs die goed genoeg zijn voor de Formule 1’’, meent Jos. ,,Albers echt niet. Hij heeft altijd smoesjes en geen uitstraling. Doornbos? Ook niet goed genoeg.’’
Als je haar maar goed zit
Volgens Verstappen is Giedo van der Garde nog jong en heeft hij talent. ,,Maar hij wint geen races. Dan moet je je ook afvragen of je wel goed genoeg bent voor de Formule 1. Hij heeft zijn testrol bij Spyker vorig jaar vooral te danken aan zijn rijke schoonvader. Ik heb wel eens het idee dat het hen ook niet puur om het racen gaat, dat ze de randzaken veel belangrijker vinden. Feestjes afstruinen en kijken of hun haar goed zit. Ze denken alleen aan de buitenkant en vergeten het racen.’
'Ik heb een nogal wild karakter'
Als Verstappen terugkijkt op zijn eigen F1-carrière, geeft hij in De Pers aan dat hij af en toe teveel wildebras is geweest. ,,Achteraf denk ik dat ik hier en daar een tandje terug had moeten doen’’, legt de Limburger uit. ,,Ik heb nog steeds een nogal wild karakter, dat verander je niet. Op het circuit komt die felheid tot uiting. Maar soms pakt het ook goed uit. Zoals die keer in de A1GP, twee jaar geleden in Durban. Ik lag tweede en wilde iemand inhalen. Dat ging fout, maar in de vervolgrace probeerde ik het weer op dezelfde plek. Toen lukte het wel en won ik.’’
‘Altijd snel’
Over zijn nieuwe avontuur, in de LM P2-wagen van VM Motorsport waarmee Jos met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn gaat rijden in de LMES en de 24 uur van Le Mans, is hij enthousiast. Hoewel hij weinig prototype-ervaring heeft, stelt Verstappen in De Pers: ,,Ik ben altijd snel in apparaten met een stuur en een gaspedaal.’’