productieaantallen en wat zijn ze waard?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
bigodino
Contacteer:

productieaantallen en wat zijn ze waard?

Bericht door bigodino »

Hallo,

Is er een bron waar je terug kunt zoeken wat de productie aantallen van schaalmodellen zijn?

Dat zou erg handig zijn, want dan kun je zien of een bepaald model zeldzaam is of niet. Als je dan iets zoekt, of juist te koop hebt, dan kun je tenminste ook een beetje bepalen wat een juiste prijs is.

Het nadeel is natuurlijk wel dat sommige modellen opnieuw of nog steeds uitgebracht worden. Ik zie b.v. voor nog geen 10 euro een 1:18 Bburago Mercedes 300 SL te koop staan (nieuw) bij de Lidl, maar is een bijna 20 jaar oude versie (met oude doos) dan net zoveel waard?

Deze vraag kwam bij me op, toen ik een tijdje terug een tafel gehuurd had op een Namac beurs, om een aantal modellen te verkopen. Ik kon er geen wijs uit: sommige modellen vlogen weg (nog voordat ik ze uitgestald had!), andere in mijn ogen betere modellen verkochten moeizaam of niet.
Er was zelfs een Minichamps 1:43 BMW M3 E30 die direkt verkocht werd en even later stond hij bij de nieuwe eigenaar/handelaar op zijn tafel voor ruim het dubbele! :cry:

Nou maakte me dat niet zoveel uit, omdat ik de prijs had gekregen die ik er voor vroeg, maar de oorspronkelijke vraag lijkt me wel duidelijk nu?
Alvast bedankt voor alle input!
Groeten, Peter

zie de knop WWW voor mijn verzameling info
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Het lastige van Limited editions of de uitgaveaantallen van modelauto's op te zoeken is dat ze zomaar getallen op kunnen geven. Het is allemaal niet controleerbaar hoeveel er uit gegeven zijn.

Ja via papieren die van de Fabriek afkomen, maar die zijn alleen maar toegankelijk voor de fabriek.

Maar een ander lastig punt is dat bijvoorbeeld er van een auto 10.000 stuks gemaakt zijn en dat er maar weinig aangeboden worden dus ja dat is ook zeldzaam.

En daarnaast heb je ook nog modelauto's die "verdwijnen" doordat kleine kinderen het als speelgoe dkrijgen en dan stukgaan, of met een huis of schuurbrand verloren gaan.

Dus tja het is allemaal lastig. :(
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Het is inderdaad lastig en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Ik vraag me af of dit soort zaken niet door clubs, verzamelaars, veilinghuizen, modelzaken of taxateurs wordt bijgehouden. Dus niet zozeer de fabrikant (die zal het weinig uitmaken).
Groeten, Peter

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Maar ja hoe kan je bijhouden hoeveel aantallen er zijn uitgegeven, misschien aan de distibuteurs vragen?

Want anders zouden alle modellen een zendertje moeten hebben : anders is het niet te doen, voor niemand niet, was het maar zo dat het kon :)
Afbeelding

DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Er zijn inderdaad maar weinig fabrikanten die veel informatie prijsgeven over de productieaantallen. Minichamps doet dat wel, en dat is ook één van de redenen dat sommige modellen extreem veel waard worden (zoals een zwarte 911 (964) Turbo, die leveren op ebay rond de 140 euro op). De meeste handbouwmodellen zijn ook in bekende oplage gelimiteerd (zoals die van BBR, Looksmart en MR en dergelijke). Voor de rest blijft het ook vaak gissen, het is echt een lastige kwestie.

Wat betreft de actuele (markt)waarde heb ik voor mezelf eigenlijk maar 1 redelijk betrouwbare richtlijn (behalve mijn intuïtie :lol: ) en dat is ebay. Als ik wil weten wat een model waard is/oplevert (bijvoorbeeld wanneer ik het ergens goedkoop heb gezien :wink: ) volg ik gewoon een paar veilingen om een indicatie te krijgen. Op beurzen en dergelijke kom ik nooit, maar daar moet ook wel wat informatie uit te halen zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de fabrikanten zeggen als je naar oplages vraagt! Ga ik eens uitproberen...bij Autoart denk ik :lol:

Die E30 van jou, bigodino, is ook een voorbeeld van een model dat duidelijk meer waard is geworden (was zeker een zwarte? :mrgreen: ) Heb ik me vorig jaar helemaal gek naar lopen zoeken, oftewel: overal uitverkocht en (dus) zeer gewild. Dat levert prijsstijgingen op. Ik heb gelukkig nog de hand weten te leggen op een metallic blauwe.

Ik ben ook wel benieuwd welke maatstaven taxateurs (voor bijv. verzekering) hanteren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Harmen
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Maar ja het blijft een item van vraag en aanbod en dat is niet te meten :D
Afbeelding

bigodino
Contacteer:

Bericht door bigodino »

Hoi,

Ik kwam dit tegen bij autoboek.com:

Bburago Spezialkatalog - alle Modelle ab 1983

Overzicht met waardebepaling van alle Bburago modelauto's vanaf 1983. Onmisbaar voor verzamelaars, zo'n 600 auto's gerangschikt naar bestelnummers en alfabetische volgorde. Duits
Schrijver: : Möller & Möller
Aantal bladzijden: : 100 blz.
Afmeting: : 15x21 cm.

Prijs in Euro: : 17,70

Zou zoiets ook voor b.v. Minichamps bestaan?
Groeten, Peter

Maarten

Bericht door Maarten »

Als Bburago verzamelaar is het gelukkig makkelijk te vinden wat fake is en wat niet. Op de duitse site:
http://www.thomas-quirmbach.de
staat een lijst met alle gemaakte Bburago modellen met hun waarde, productieaantallen, dozen, jaartallen en kenmerken. Vooral op het gebied van Bburago is er enorm veel rotzooi op de markt, ook wordt er gerommeld met de dozen. Met deze lijst kan ik altijd zien of de auto ook in die doos hoort te zitten en of het model speciaal is of niet.
Ook http://www.bburago.org geeft veel info over de productieaantallen, maar de eigenaar wil van de site af en er wordt al tjden niets meer aan gedaan.
Van Minichamps weet ik dit soort zaken niet, als ik iets van UT of Minichamps koop ga ik altijd kijken waar de auto op eindigd bij Ebay in Duitsland. Gewwon in ´Mijn Ebay´ zetten en afwachten. Dit geeft voor mij altijd een indicatie van de waarde (en of ik misschien teveel heb betaald, nog niet voorgekomen). Als je vaak ebay bezoekt kun je ook voor je zelf bepalen wat zeldzaam is en wat niet. Als je het niet kent gewoon google inschakelen.
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

bigodino schreef:Zou zoiets ook voor b.v. Minichamps bestaan?

Ik weet niet of er waarde bepalingen in staan, maar er komt een boek uit, waar alle auto's van Minichamps instaan. Dus dan kan je i.i.g. zien of hij echt is of fake.
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Ik heb op m'n site van al mijn modellen de oplage (indien bekend), de aankoopprijs (altijd bekend) en een ruwe inschatting van de waarde (natte vinger werk) vermeld. Er staan er inmiddels 150 op.

Als iedereen dat doet voor z'n eigen verzameling heb je hier zo een perfect naslagwerk. :idea:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Maarten

Bericht door Maarten »

Ik houd ook voor al mijn modellen een lijst bij. Ik wil ook later graag weten wat ik ervoor betaald heb en waar ze vandaan komen. ik schat ook wat ze waard zijn en in welke doos ze horen te zitten. Kan later best wel handig zijn
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

model1op43 schreef:Als iedereen dat doet voor z'n eigen verzameling heb je hier zo een perfect naslagwerk. :idea:

Dat wil ook nog steeds een keer gaan doen (poging nummer 11 ofzo)
Maar het komt er steeds niet van. Ik heb ooit wel eens een programma gezien speciaal voor schaalmodellen waar je de schaal, prijs, omschrijving en foto in kom verwerken(net zoiets als een adressen bestand) Maar daarna heb ik er nooit meer iets over gehoord.
Tim

Verzamelwaarde

Bericht door Tim »

Ik vroeg me af of er voor F1 of per merk ook een verzamelcatalogus bestaat? Waar je een overzicht hebt van alle geproduceerde modellen, met vermelding van de verzamelwaarde? m.a.w. hoe checken jullie de oplage en waarde van jullie modellen?
Carfanatic
Contacteer:

Bericht door Carfanatic »

m.a.w. hoe checken jullie de oplage en waarde van jullie modellen?

ik kijk af en toe wel eens op ebay, geeft wel een redelijke indicatie.

[MOD-EDIT]:berichten verplaatst naar juiste topic, door schumi28
tom

Bericht door tom »

Een rondje over de NAMAC-beurs geeft een redelijke indicatie, maar is niet zaligmakend en ook op eBay wordt nogal eens teveel geboden, veel meer dan een model waard is. Ik heb van tijd tot tijd modellen gekocht voor de 'gewone' prijs, terwijl er op beurzen veel meer voor wordt gevraagd... een goed voorbeeld is de Audi V8 DTM van Minichamps, die op beurzen makkelijk 120-140 euro doet terwijl je er nog wel eens een tegenkomt voor de 'oude' prijs (mijn laatste kostte 24,95!).

Waarde is relatief, het is zoveel als de gek ervoor geeft... ik betaal ook wel eens teveel als ik iets zie wat ik persé in de collectie wil hebben.

Tom
Plaats reactie