Is er een bron waar je terug kunt zoeken wat de productie aantallen van schaalmodellen zijn?
Dat zou erg handig zijn, want dan kun je zien of een bepaald model zeldzaam is of niet. Als je dan iets zoekt, of juist te koop hebt, dan kun je tenminste ook een beetje bepalen wat een juiste prijs is.
Het nadeel is natuurlijk wel dat sommige modellen opnieuw of nog steeds uitgebracht worden. Ik zie b.v. voor nog geen 10 euro een 1:18 Bburago Mercedes 300 SL te koop staan (nieuw) bij de Lidl, maar is een bijna 20 jaar oude versie (met oude doos) dan net zoveel waard?
Deze vraag kwam bij me op, toen ik een tijdje terug een tafel gehuurd had op een Namac beurs, om een aantal modellen te verkopen. Ik kon er geen wijs uit: sommige modellen vlogen weg (nog voordat ik ze uitgestald had!), andere in mijn ogen betere modellen verkochten moeizaam of niet.
Er was zelfs een Minichamps 1:43 BMW M3 E30 die direkt verkocht werd en even later stond hij bij de nieuwe eigenaar/handelaar op zijn tafel voor ruim het dubbele!

Nou maakte me dat niet zoveel uit, omdat ik de prijs had gekregen die ik er voor vroeg, maar de oorspronkelijke vraag lijkt me wel duidelijk nu?
Alvast bedankt voor alle input!