Vw Golf 1 GTI Sunstar 1/18

Hier kun je alles over straatmodellen kwijt.
Gebruikersavatar
Paultje
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 21:15
Schaal: 1:43

Vw Golf 1 GTI Sunstar 1/18

Bericht door Paultje »

Beste forumers is deze golf gti van sunstar n leuk model om in je collectie te hebben of zeggen jullie ik loop er met n grote boog omheen??? ik was namelijk van plan de rode te kopen of grijze en dan naast de nieuwste golf v gti te zetten als deze van norev uit is........

Afbeelding

Afbeelding

en nog n vraagje zijn er ook nog goeie modellen van deze gti en de generatie 2 en 3 nog in schaal 1/43 verkrijgbaar????en welke fabrikant maakt deze...

Paultje
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Om te beginnen met de SunStar: zoals zoveel modellen van dit merk is er iets misgegaan met de proporties. De wielen kloppen vooral niet, ze zijn te smal en staan teveel naar binnen. Er zijn nog meer details mis, maar het blijft wel een aardig model voor niet teveel geld. Ik zeg dit niet vaak over modellen, maar de beste opknapbeurt die je 'm kunt geven is 'm te verlagen en er de velgen van de Revell Opel Manta (ATS Cup, populair onder de GTI in de jaren '70 en '80) onder te zetten. Staat super. Helaas heeft de Golf I GTI in 1:18 geen concurrentie.

Van de Golf I GTI in 1:43 is een model van DetailCars maar die is zo mogelijk nog slechter dan de SunStar 1:18. Vormen kloppen voor geen meter. De modellen die in de jaren '70 zijn uitgebracht zijn echt speelgoed en niet mooi in de vitrine. Volgens mij is Minichamps ermee bezig of hij is net uit en ik kan ongezien de Minichamps aanraden. Datzelfde geldt voor de Golf II GTI- ik weet dat Minichamps er een op de planning heeft staan, en die wordt vast goed. Buiten dit model is er alleen een matige tot redelijke II GTI van Schabak uit de jaren '80, alleen goed bij gebrek aan beter.

De III is er alleen van Schabak. Redelijk model, maar niet meer van deze tijd. Overigens zijn de Schabak-modellen alleen nog maar op beurzen te vinden, Schabak is een tijd semi-failliet geweest en maakt nu nog maar op beperkte schaal een aantal producten van vroeger met de vertrouwde matige kwaliteit.

Waarom zo'n populaire auto die inmiddels is uitgegroeid tot stijl-ikoon niet als behoorlijk model te vinden is snap ik totaal niet, volgens mij zou er een enorme markt voor zijn...
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14085
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Volgens mij valt het wel mee met de verhouding van de wielen. Ze staan idd misschien iets te diep in de wielkasten. Maar je moet er ook even bij na denken dat toen de tijd 17 inch velgen nog geen standaard waren en dat er onder de gti (ik weet het niet zeker) 14 inch velgen zaten. Denk dat Sunstar toch een aardig model heeft gemaakt voor een leuke aantrekkelijke prijs.
Gebruikersavatar
De_Modelautogarage
Berichten: 1804
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 19:21
Schaal: 1:18
Locatie: Den Haag.
Contacteer:

Bericht door De_Modelautogarage »

Ik wil z'n rode maar ik kom ze bijna helemaal niet tegen.
De_Modelautogarage
1:43 -> 56
Tekno -> 7
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Bij Wheeler dealers op Discovery hebben ze er 1 opgeknapt. Edd China, de monteur, liet toen zien aan welke punten je een beetje kon herkennen of het een GTI was. En dat zie je bij het model allemaal terug. Sunstar is idd geen AA maar ook ik denk dat voor het geld wat je er voor neer moet leggen dit een leuk autootje is. En zoals Tom zegt snap ik ook niet dat het voor die oude Golf modellen zoveel moeite kost om op de markt te komen. Ik ben redelijk vaak in een modelautowinkel te vinden en het viel mij ook op hoe vaak iemand om een golf vraagt. Veel mensen hebben deze modellen toch als eerste eigen auto gehad etc.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
DTM
Berichten: 477
Lid geworden op: di 09 nov 2004 19:18
Locatie: Assendelft

Bericht door DTM »

Leuk programma dat Wheeler Dealers. Jammer alleen dat alles 10x wordt herhaald :roll:
TVR freak
Berichten: 709
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 21:36
Locatie: Zeeland

Bericht door TVR freak »

DTM schreef:Leuk programma dat Wheeler Dealers. Jammer alleen dat alles 10x wordt herhaald :roll:


Dat is altijd bij Discovery... :thump_down:
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

De velgen van een Golf I GTI waren 13" maar wel breder dan deze, en volgens mij komt dat in 1:18 ook groter uit. Op foto's van de echte auto zijn de wielkasten altijd beter gevuld dan die van dit model.

Ik heb zelf een Golf I gehad en mijn ouders ook, jarenlang. Ik ken de lijnen van deze auto's behoorlijk goed maar het SunStar-model voelt niet goed aan, er klopt iets helemaal niet met de proporties.
Maar inderdaad, voor het geld is het een redelijk model en zonder concurrentie is de keuze makkelijk.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14085
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Waarschijnlijk zitten er onder deze GTI van Sunstar gewoon banden van de normale golf, die ze dus ook gebruikt hebben voor hun cabrio's vandaar dat ze tever in de wielkas staan. Verder lijkt het model te breed of te kort. (ben gister nog even rond een golfje gelopen)
Gebruikersavatar
johan8vplus
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 15:08
Locatie: joure

Bericht door johan8vplus »

je kunt van de modellen best een mooi schaalmodel maken met alluminium wielen in verschillende designs replicas van origineel
groet
johan
Gebruikersavatar
De_Modelautogarage
Berichten: 1804
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 19:21
Schaal: 1:18
Locatie: Den Haag.
Contacteer:

Bericht door De_Modelautogarage »

op de Duitse ebay stikt het ervan :!:
De_Modelautogarage
1:43 -> 56
Tekno -> 7
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Het model ziet er wel aardig uit... maar een kleine ombouw zal zeker beter bij 'm staan.

TVR freak schreef:[..]

Dat is altijd bij Discovery... :thump_down:


Idd, maar soms is het ook wel fijn :thump_up:
Gebruikersavatar
Franx
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 12 jan 2005 15:33

Bericht door Franx »

Afwerking is ook niet zo passend allemaal. Bij mijn versie sluit de linker deur niet netjes aan (rare sparing naast de klink -?- ).

De manta (revell) ATS-cup wielen zijn 'klik and play'. geen verdere aanpassingen voor nodig. alleen staan ze dan nog steeds iets te ver naar binnen (ook al zijn ze wat breder).
Ik weet dat er nog een merk is wat 1:18 golfjes I levert maar ik kan niet op de naam komen.

Kortom, leuk model...(niet je dat) Maar ik moest en zou er eentje hebben en ben er best blij mee. Zeker met de cup wieltjes eronder!
Gebruikersavatar
De_Modelautogarage
Berichten: 1804
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 19:21
Schaal: 1:18
Locatie: Den Haag.
Contacteer:

Bericht door De_Modelautogarage »

Je bedoelt Vittese :?:
De_Modelautogarage
1:43 -> 56
Tekno -> 7
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

De Vitesse-Golf I is identiek aan de SunStar-versie.
Gesloten