Discussie: Relatie (groot)handelaren & verzamelaars

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Curbstone Models schreef:Als voorbeeld neem ik het merk Minichamps. Een welbekend merk met een in Nederland gevestigde importeur... iedere week krijgen wij van Minichamps in Duitsland een emailtje met de nieuwe modellen.. en prompt een weekje later staan de modellen op de stoep...
nix maanden eerder in het buitenland...
Hoe kan dit dan.?
Recent voorbeeld: De Minichamps Jordan van Robert Doornbos heb ik in Duitsland gekocht, en ik had hem al 2 weken in mijn bezit voordat hij op jouw site leverbaar was. (prijs was overigens hetzelfde, dus dat was de reden niet.) Nu valt het tijdsverschil met Minichamps i.d.d. wel mee, maar b.v. Spark en IXO zijn regelmatig minimaal één maand eerder uit in het buitenland dan in Nederland. :think:

Curbstone Models schreef:Dat is de groothandel in Nederland mensen... ze moeten TE groot inkopen en dumpen wat ze niet kunnen wegzetten....
Wordt je dan niet "genaaid" door de groothandel/importeur i.p.v. de verzamelaars.?????? Want ik krijg in jouw commentaren steeds het gevoel dat de verzamelaar hier schuldig aan is, terwijl deze alleen gebruikt maakt van de mogelijkheden die hem geboden worden. Niet meer en niet minder.

Mijn mening IS en BLIJFT: als Nederland te klein is combineer dan je krachten met b.v. België of Duitsland. Als de consument rechtstreeks zaken kan doen in het buitenland, kunnen de handelaren dit toch ook en zetten de groothandel/importeurs buitenspel.....of zie ik dat verkeerd.?

Begrijp me goed, ik zie nu ook in hoe de zaken ervoor staan en het één en ander allemaal te werk gaat. Maar kan me haast niet voorstellen dat jullie dit zonder slag of stoot accepteren.

ViperArry schreef:AutoArt heeft dit trouwens redelijk opgelost door Plain Versions te gaan maken.... deze zijn er deels op gericht lokale ombouwen te kunnen realiseren, zodat toch de lokale markt ermee kan worden voorzien.
Dit hoef je bij Minichamps niet te proberen,...heb je meteen een proces aan je broek hangen. :doh:

P.s
Ik vind het trouwens een goede en verhelderende diskussie worden.
:thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
F1-Racer
Contacteer:

Bericht door F1-Racer »

ja de preizen zijn bijna te gek voor woorden.

en ik denk dat jullie handelaars ééns de koppen bij elkaar moeten gaan zetten en het best eens kontact gaan opnemen met de leveranciers dan zullen ze wel wakker worden.
jullie zeggen van nederland wat dan met belgie - ik meen wel dat de minardi van bas leinders is uitgebracht.
helaas hem ik hem niet al daar ik wel een ferrari fan ben wilde ik dees niet missen dit der zijden even.

maar inderdaad de tussen persoonen zijn de boosdoenner.
waarom niet met wat winkeliers een loods afhuuren de prijs verdelen en de bestellingen direct daar stokkeren dan valt de prijs van de groothandel weg.
dan is de prijs ook niet al te hoog meer voor de koper in de winkel als de verkoper dan de prijs zelf niet gaat verhogen dan om meer winst te hebben.

het is zo en het zal altijd zo zijn , je verkoopt meer modelen met bv 5euro goedkooper te zetten dan 5euro meer winst te maken.
neem nu 8 klanten kopen een model wagen tegen 35€ dan is dit 280€ - 80€ winst als hij 10€ rekent op een model
maar stel 15 klanden kope een model tegen 30€ dan is dit 450€ - 75€ winst is 5 euro verlies zo gezecht maar je verkoop er meer dan dus op het einde van de maand kom je er wel uit.

want op het einde van de maand tegen 35 verkocht je er maar 25 stuks

tegen aan 30€ model verkoop je er mischien wel 60 stuks

eind som 25 stuks 250€ winst
eind som 60 stuks 300€ winst

dit is een gok spel maar dan kies ik voor het tweede ja je moet meer verkopen maar de prijs is lager dus lokt meer klanten tegen een duurdere prijs zie je ze maar op een jaar terug komen
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

... en dan maar vloeken op die handelaar, wiens modellen via de boot onderweg zijn naar Nederland...
Het is wel niet in alle gevallen zo... maar dat lange wachten heeft de prijs vaak ook niet veel goeds gedaan.

en die Midland F1.. die is gewoon geannuleerd omdat er te weinig van besteld zijn door de winkeliers....
Ik zou dan zeggen als producent hoeveel pre-orders hebben we..?
Van dat getal maken we een mooi aantal, en die maken we...
Want het prototype heeft ons al geld gekost... dan maken we die kleinere productie iets duurder, zodat het net zoveel kostendekkend is dan het grote aantal wat we gepland hadden...

En al die die dan niet een pre-order hebben geplaatst hebben dan pech...
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Ja, maar zo gaat het dus niet.

De fabrikant heeft wel iets beters te produceren (lees, iets waar ze meer van verkopen en meer op verdienen) dan een kleine serie te maken.

Het prototype van de Midland is bij de Pre-order meestal alleen nog een normale foto... er wordt nog geen model voor gemaakt.

@Matt,

Ook Minichamps worden gewoon omgebouwd op bestelling. Geen probleem hoor. Waarom zouden ze je moeten aanklagen? Je hebt toch betaald voor het model. Zolang je nietaangeeft dat het een originele Minichamps is, dan schaad je niemands rechten.
tom

Bericht door tom »

Die aanklacht komt pas als je het model op eBay aanbiedt met de vermelding 'Minichamps' erbij. En op zich hebben ze gelijk, een model aanbieden als origineel en zeldzaam terwijl het een stukje hobbywerk is, is oplichterij.
Ik heb alleen begrepen dat ze je ook aanpakken als je erbij vermeldt dat het zelf geknutseld is, en dat snap ik niet.

Overigens doe ik mijn best om mijn aankopen zoveel mogelijk te verdelen over Nederlandse winkels en beurzen. Als er een model is dat specifiek voor de Nederlandse markt is, pre-order ik het... komt alleen bar weinig voor in mijn collectie en 90% van mijn pre-orders worden nooit uitgeleverd. Vechten tegen de bierkaai, en zo.
droomautoos
Contacteer:

Bericht door droomautoos »

waarom niet met wat winkeliers een loods afhuuren de prijs verdelen en de bestellingen direct daar stokkeren dan valt de prijs van de groothandel weg.
dan is de prijs ook niet al te hoog meer voor de koper in de winkel als de verkoper dan de prijs zelf niet gaat verhogen dan om meer winst te hebben.
Dit noemen wij een groothandel :!:

De loods, de mensen die daar in werken, de verzekering, de vaste lasten enz. moeten ook betaald worden.
Dus een model wordt op jouw manier echt niet goedkoper.

Als een winkelier bij elke fabrikant de specifieke modellen moet inkopen is hij dagen bezig met z'n bestellingen, mailtjes telefoontjes en kost het een vermogen aan verzendkosten. een fabrikant/importeur gaat echt geen moeite doen voor een winkeltje dat 2 van deze wil, drie van die enz.
Daarvoor is de groothandel, hij heeft de contacten met de fabrikanten, importeurs e.d., hij verzamelt alle bestellingen van winkeliers en verdeeld de modellen.

En ja, hij lust graag ook een boterham, en misschien soms wel een biefstukje :drool:
Open bodies schoppen kont
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Wat ik persoonlijk wel opmerkelijk vind is dat er wordt voorbij gegaan aan een een crusiaal aspect; service.

Ik koop mijn nieuwe modellen bij 4 verschillende adressen, waaronder 2 partners van het forum.
De modellen die ik alleen nog maar 2e hands kan krijgen schaf ik aan via bijvoorbeeld MP. En ook dan bij redelijk vaste contactpersonen.

Ik vind het zeer belangrijk dat ik service krijg. daar betaal ik graag wat meer voor. Uiteraard heb ik ook liever een lager bedrag voor mijn product.

Voor andere is de factor snelheid erg belangrijk. Want is het niet lekker om als eerste het model in huis te hebben staan?
Voor andere is de factor weer prijs. Hoe lager het bedrag des te meer modellen er gekocht kan worden.

Vanuit de consument niet onbelangrijke factoren.
Als je gaat naar massaproductie van modellen (wat minimaal 3500 stuks toch wel is....) dan zullen de verschillende factoren best wel gecombineerd kunnen worden.
Soms zit je echter wel met een stukje risico, want risico's durven nemen, dat is ondernemerschap....
motorhead
MAF Adviseur

Bericht door motorhead »

Curbstone Models schreef:En dat dit zijn tol heft blijkt wel uit het feit dat binnen anderhalf jaar al twee groothandelaren op de schop gegaan zijn... Schaap Groothandel en Twisk Groothandel... beide ter ziele...
en volgens sommige mensen is dit nog niet het einde.... gaan er nog meer....
:shock: Twisk ter ziele ? ?, dacht het niet ! ! , alleen de afdeling modelauto's gaat over naar een andere groothandel.
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

motorhead schreef:[..]

:shock: Twisk ter ziele ? ?, dacht het niet ! ! , alleen de afdeling modelauto's gaat over naar een andere groothandel.
Twisk DIECAST TEAM... is ter ziele.... sorry rene, maar ik kan er niets anders van maken....

en dat de activiteiten zijn overgenomen door een andere "groothandel" is no 2..

voorheen... 2 groothandels... nu 1 groothandel.. = 1 groothandel ter ziele....

en dat Twisk nog doorgaat met kantoorartikelen... dat mag duidelijk zijn.. maar de modelautogroothandel ... die is niet meer....
Opel-DTM

Bericht door Opel-DTM »

Er wordt gesproken dat er veel de schuld is van de consument... en het stukje over de pre-orders.

Pre-oders zie je niet bij elke winkel... dat sommige winkels dit wel hebben lijkt mij om van te voren te weten hoeveel modellen ze er van moeten inslaan... zodat hun beperkte opslagruimte niet gevuld wordt met spullen die moeilijk verkopen.

Maar de winkelier koopt bij de groothandel en niet bij de fabrikant zelf... Toch? Dus dan maakt die pre-order toch niet uit?
En constant een de consument de schuld geven is wel makkelijk.
De 'schuld' ligt indirect bij de winkelier zelf...

En als er dan echt schuldigen moeten worden aangewezen, dan lijkt mij dat de fabrikant op de eerste plaats... en voor die speciale NL modellen ligt de schuld toch echt bij de groothandel(s)
boerke04

Bericht door boerke04 »

Wordt je dan niet "genaaid" door de groothandel/importeur i.p.v. de verzamelaars.?????? Want ik krijg in jouw commentaren steeds het gevoel dat de verzamelaar hier schuldig aan is, terwijl deze alleen gebruikt maakt van de mogelijkheden die hem geboden worden. Niet meer en niet minder
Hier kan ik me volledig in vinden, het is toch volkomen logisch dat consumenten hun producten zo goedkoop mogelijk willen aanschaffen. De meeste mensen proberen zo goedkoop mogelijk hun boodschappen te doen, zo goedkoop mogelijk te tanken, cd's/dvd's/games worden vrijwel helemaal niet meer gekocht maar massaal gebrand, gedownload of gekopieerd. Dus lijkt het me niet meer dan normaal dat je een modelauto uit bv. Duitsland laat overkomen als je dat in sommige gevallen wel 15/20 euro kan schelen (verzenden inbegrepen) of koopt bij zaken in Nederland die hun spullen via Duitsland inkopen.

Hoezeer ik iedereen z'n belegde boterham ook gun, ik leef toch vooral voor mijn eigen portemonnee en niet voor die van iemand anders.

Ik heb zelf jarenlang in een muziekzaak gewerkt en hier ook de inkoop verzorgd en het eerste wat me daar werd aangeleerd was dat je beter 10 keer 50 stuks kunt bestellen en je verkoopt ze allemaal dan dat je 1 keer 500 stuks besteld en je blijft met een hoop onverkoopbare voorraad zitten, dus misschien zijn de winkeliers ten tijde van de Verstappen hype zelf iets te naief geweest met hun inkoopbeleid, waardoor ze nu met grote aantallen onverkoopbaar spul blijven zitten. Dan kun je het de consument moelijk kwalijk nemen dat hij die modellen vervolgens tegen dumpprijzen aanschaft op beurzen of bij winkels, hij/zij kan er immers niks aan doen dat de winkeliers zo grootschalig hebben ingekocht.
Afbeelding
ViperArry

Bericht door ViperArry »

Toch nog even terugkomen op mijn eerdere reactie...
Ik denk dat het daar nou net om gaat.....
De Nederlandse markt is simpelweg te klein om een dergelijk model van een Dutch Driver uit te brengen.
Iets wat AutoArt mij destijds ook aangaf. (Tenzij je er 3000 neemt, maken we m niet).

Voor een deel ligt t aan de bestuurder, voor een ander deel aan het merk.
Midland is nou niet echt iets wat gigantisch verzameld wordt, Renault en Ferrari des te meer.

Dus, zullen de Nederlanders eerst in een betere auto terecht moeten komen voordat er een model van gemaakt wordt....
Of, Midland moet er een 6 wieler van maken... geheid dat ie dan wél bijzonder genoeg wordt.
Zodat ze daar dan later weer het Midland model van kunnen bouwen.

Nu MF1 door Spyker is overgenomen zal er ongetwijfeld een schaalmodel uitkomen.
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Opel-DTM schreef:Er wordt gesproken dat er veel de schuld is van de consument... en het stukje over de pre-orders.

Pre-oders zie je niet bij elke winkel... dat sommige winkels dit wel hebben lijkt mij om van te voren te weten hoeveel modellen ze er van moeten inslaan... zodat hun beperkte opslagruimte niet gevuld wordt met spullen die moeilijk verkopen.

Maar de winkelier koopt bij de groothandel en niet bij de fabrikant zelf... Toch? Dus dan maakt die pre-order toch niet uit?
En constant een de consument de schuld geven is wel makkelijk.
De 'schuld' ligt indirect bij de winkelier zelf...

En als er dan echt schuldigen moeten worden aangewezen, dan lijkt mij dat de fabrikant op de eerste plaats... en voor die speciale NL modellen ligt de schuld toch echt bij de groothandel(s)

Tja en als je dan een model besteld bij een winkel waarop je
3 en halve maand moet wachten , terwijl het volgens de site
gewoon leverbaar zou moeten zijn.
En dan na diverse malen telefonisch contact iedere keer gezegd wordt,
volgende week/maand wordt hij uitgeleverd.
Vind je het gek dat sommige klanten hem dan gaan kopen via
het duitse ebay omdat je hem dan binnen 3á4 dagen in huis hebt.
De schuld ligt niet bij de consument maar vaak bij de leverancier.
Lees maar eens het topic over modelcarcenter hier op het forum
dan wordt er een hoop duidelijk, over verkopers die slordig omgaan
met hun klanten.
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Curbstone Models
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

zelf ben ik niet van mening dat het "de schuld" van de consument is. Echter in het spel van vraag en aanbod is de consument wel degelijk partij.
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Ja ok dat ben ik wel met je eens .

Maar er zijn ook modellen waar wel vraag naar is (en ze zijn er ook)
maar niemand biedt ze aan . :?
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Plaats reactie