Fatsoenlijke foto's maken en bewerken.

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

jelmer schreef:Ik zal m'n post ook maar weer even plaatsen over hoe de foto's eerst te maken.. wel zo handig denk ik!

http://www.webphotoschool.com/wps/lessons/cobra/

Hier is eigenlijk alles op te vinden wat je nodig hebt!

Heb de site eens bekeken en daar heb je tenminste iets aan. :thump_up:
Ik heb even een andere foto gemaakt, de lamp iets verschoven, met als volgend resultaat. ( ditmaal slechts een paar minuutjes photoshoppen om alleen een iets betere uitsnede te krijgen, dus niks corrigeren.!!! ).

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Dat ziet er erg mooi uit Matt! Wat voor lamp heb je nu precies gebruikt? Ik beschik niet over enige professionele apparatuur, maar heb de laatste tijd ook een beetje zitten experimenteren met fotograferen. Bewerken met een fotoprogramma is niet mijn specialiteit, dus dat laat ik liever achterwege. Je moet trouwens wel zorgen dat het niet zichtbaar is als je dit doet, want al is het slechts ter verbetering van de foto, een eventuele koper van een object kan vermoeden dat gebreken weggewerkt zijn!
Wat bij mij het beste resultaat heeft gegeven is:
Als 'achtergrond' mijn zwarte bureau (wordt bij 1:18 wat moeilijker, want ik wilde de hele achtergrond zwart en dan heb je wel een erg groot bureau nodig), geen kunstlicht, witbalans aanpassen op daglicht, lange sluitertijd (nachtstand), camera op tripod. Ik heb ooit eens gehoord dat het een natuurlijker resultaat oplevert als je de camera wat verder weg zet en dan inzoomt (en macro-stand?) in plaats van dichtbij op de macrostand. Ik heb hier wat mee geëxperimenteerd maar niet zo gek veel resultaat behaald; vaak waren de foto's naar mijn idee iets te onscherp bij het inzoomen (natuurlijk alleen optische zoom gebruikt), en bij weinig inzoomen was er weinig verschil. Heeft iemand van jullie hier ideeën over? En verder nog tips over lichtinval? Mijn bureau staat naast een raam, dus ik heb me ook wat moeite getroost de lichtinval gelijk te laten zijn; het beste resultaat kreeg ik door het rolgordijn naar beneden te doen, maar het moet ongetwijfeld mooier kunnen (zonder naar buiten te gaan).
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Ik heb gisteren bij een fotospeciaalzaak een fotolamp van 500 watt gekocht. ( 7,50 euro ). De digitale camera staat op automatische witbalans. De camera kan dus het licht van de lamp corrigeren. Bij de kantoorboekhandel een flinke lap zwart karton gehaald, en dit schuin naar achteren omhoog laten lopen. Dit kun je zien op de site die Jelmer gelinkt heeft.
De auto vrij vooraan op het karton zetten. De lamp zover mogelijk van de auto af opgehangen zodat de schaduw niet zo hard word. Het model wordt min of meer schuin van achteren belicht. ( zie de schuduwval ). Het is een beetje experimenteren waar het licht exact moet komen. Heb je dat punt eenmaal gevonden, wel de afstanden opmeten of markeren zodat je een volgende keer niet meer hoeft te zoeken.
Verder kun je beter niet de macrostand gebruiken. De scherptediepte is dan maar zeer gering. Je auto is dan b.v. maar gedeeltelijk scherp. Het is beter de gewone stand te gebruiken van een iets grotere afstand en dan inzoomen.
Misschien nog een tip: als er teveel reflecties op de auto zijn kun je met een stukje neutraal grijs A4 karton, in de buurt van de auto reflecties weghouden. Hoe je dit precies moet houden kan ik natuurlijk niet zeggen, maar door het onder een bepaalde hoek t.o.v. auto en lamp te houden kun je dit verminderen. Wel niet in beeld natuurlijk. :mrgreen:
Dit zijn tenminste mijn ervaringen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
model1op43
Schaal: 1:43
Contacteer:

fotograferen van modelauto's

Bericht door model1op43 »

Er zijn een aantal leden hier die bijzonder mooie foto's van hun modellen hebben.

Is het een idee om tips en ervaringen mbt het fotograferen van modelauto's in een topic onder te brengen?
Denk daarbij aan achtergrond of ondergrond, flitsen of ander kunstlicht, daglicht, sluitertijden, resolutie, film of digitaal, statief of uit het handje etc etc.

Liever geen discussies zoals ik "ik heb een Trust en die doet het niet goed" of "welke camera zal ik kopen". Ik meen dat we daar al eens in het Cafe een paginaatje of wat mee gevuld hebben.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

Ik kan een paar tips geven.
Doe het digitaal (beter om later op Uw website te zetten, en direct kontrole of de foto wel gelukt is)
Voor de achter grond kan je alle kanten uit, dat moet je zelf beslissen, ik gebruik wit, ook als ondergrond.
Indien mogelijk gebruik steeds een statief, zeker bij Close-up.
Gebruik een Pollarisatie filter om de licht schitteringen van de flash te vermijden.
Sluitertijd als het kan rond 1/20 geeft meer dieptebeeld.
Steeds Flitsen en kunstlicht er bij.

Frans
Afbeelding

Forza Ferrari
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Ik vind persoonlijk foto's mooi die ook een mooie achtergrond hebben. Vooral op scale18.com is iemand bezig die elke dag prachtige foto's maakt met zeer mooie achtergronden, waardoor het model net echt lijkt.
tom

Bericht door tom »

Op mijn werk hebben we een 'mini-studio' met PL-daglichtlampen en een papieren achtergrond. Die heb ik nagebouwd op een iets groter formaat zodat ik er 1:18-modellen op kan fotograferen. Zal er eens een paar plaatjes van schieten en hier plaatsen.
1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik kan me goed vinden in de tips van Frans, een polarisatie filter kan je volgens mij enkel gebruiken bij de duurdere camera's.

Wat mij betreft is voldoende licht het allerbelangrijkste bij fotograferen. Zorg voor zoveel mogelijk licht, denk daarbij ook eens aan buiten foto's maken! Als je met kunstlicht werkt, zorg dan bij voorbaat voor indirekt licht (bijvoorbeeld door een spotje op een wit plafond of witte muur te richten) dit voorkomt lelijke, scherpe schaduwen en reflecties op je model. Verder is het belangrijk dat je de witbalans in kan stellen, dit zorgt ervoor dat je kleuren natuurlijk blijven.
Flitsen ben ik persoonlijk niet zo'n fan van, tenzij je dit indirekt kan doen.

Ten slotte hierbij nog een foto die het belang van nabewerking in een fotoprogramma zoals Photoshop laat zien:

Afbeelding

suc6! :thump_up:
model1op43
Contacteer:

:oops: Ik wist dat er iets over stond, maar heb niet goed genoeg gezocht, vandaar deze dubbele topic :mrgreen:

Ik maak mijn foto's in het trappenhuis waar ook mijn vitrine staat:

Afbeelding

Modellen op mijn inmiddels bekende diorama;
Bouwlamp erop van 500 watt;
Digitale camera op 1600x1200 - naderhand 'bijsnijden' en verkleinen in Paint;
macrostand;
geen flits want die geeft harde schaduwen.

Soms probeer ik zelfs creatief te zijn:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Zit die "truck" van de tweede foto in paint??
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
model1op43
Contacteer:

Schumi28 schreef:Zit die "truck" van de tweede foto in paint??

Nee zijn allebei filtertjes die ik al jaren had van mijn 15 jaar oude Canon EOS. Ik kom er net achter dat deze ook op mijn digi Sony passen :mrgreen:
Afbeelding
oranginas

Bericht door oranginas »

Ik neem meestal mijn foto's op de vensterbank, waar er [meestal] genoeg licht is. Dan haal ik de achtergrond weg in photoshop, pas de schaduwtjes aan en daarna de kleuren.

Natuurlijk heeft niet iedereen toegang tot deze programma's, maar volgens mij kan je best nog wat dingen met shareware programma's [zoals het weghalen van een kleurzweem, wat je nogal snel krijgt]

Natuurlijk wel eerst uitzoeken hoe je met je digitale camera de macro stand moet aanzetten :D
Plaats reactie