Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

chummy dj

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er j

Bericht door chummy dj »

Een prachtig miniatuur model van Editions Atlas

Frankrijk 1938

Bugatti 57SC Atlantic Coupe

Afbeelding
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

leuk die reacties over de pontons :thump_up:

die bruine 300 vind ik zelf de leukste, de begafenisauto is / was een MBMC (inter. mercedesbenz modelauto club) special uit +/- 1998.

ook de Ponton toevoegingen over de VW 1600, mijn favo uit die serie is toch wel de sedan en fastback, ook ben ik zeer gecharmeerd van een Volvo 121 (amazone).

Dan een vervolg over de Daf YA ; Renault Rodeo, idd zo zag hij er uit in mijn herrinnering :thump_up: Als twee druppels op de Citroen.
Die modellen op basis van 5, das weer nieuw voor me, lijkt mij meer op een concept car.

Buttonfreak, toont nog eens een R4 cabrio, ik kan me niet achterhalen, of ik ooit zo'n auto in het 1:1 heb zien rijden, maar het modelletje is wel erg goed, Norev of Majorette?

Leuk, die bladzijde uit een verkeershandleiding boekje :drool: Toen je gewoon maar een paar theorie vragen had op je examen, ben zelf van de generatie met 70 ja/nee vragen voor de theorie. Met een mooie Fiat politie.

een kleine foto toevoeging van mijn kant voor dat ESF gebeuren, een MB ESF 13 op basis van een /8

Afbeelding

Ron
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

De Renault "buggy" op basis van de 4 is gemaakt als modelletje door Majorette. Men noemt het geloof ik Plein Surf.
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Voor de liefhebbers voor de grotere straatauto's: in Frankrijk loopt van Altaya al een tijd de kioskserie 'Camions d'autrefois' (vrachtwagens van weleer) in de schaal 1:43. Die past dus prima bij de 1:43 personenauto's, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tekno of Lion die in 1:50 opereren.

Een voor sommigen mogelijk interessante auto uit deze serie is de DAF 2600, die over een paar afleveringen in de Franse kiosken verschijnt.

Kijk voor wat er tot nu toe is verschenen op http://genieminiature.com/Camions-Autrefois-Altaya.htm

Interessant zijspoortje, die ESV/ESF auto's. De huidige straatauto's profiteren vast van de ontwikkelingen van toen.

Afbeelding

Afbeelding

De Fiat ESV 2500
Afbeelding

Afbeelding

De Nissan met een soort achteruitkijkcameraunit op het dak?
Afbeelding

Afbeelding

De Renault 4 Plein Air ken ik wel. Is de Plein Surf misschien een Majorette variant daarop of heeft die echt bestaan?

Afbeelding
buttonfreak
Contacteer:

Kan zijn dat ik wat door elkaar haal.

Wat betreft 1:43: Schuco maakt daarin ook trucks voor - vind ik - een schappelijke prijs.

Wat betreft de "achteruitkijkcamera", dat is een periscoop. Die zaten voornamelijk op Amerikaanse ESV's.
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

buttonfreak schreef:Kan zijn dat ik wat door elkaar haal.

Wat betreft 1:43: Schuco maakt daarin ook trucks voor - vind ik - een schappelijke prijs.

Wat betreft de "achteruitkijkcamera", dat is een periscoop. Die zaten voornamelijk op Amerikaanse ESV's.
Altijd handig.

Afbeelding
buttonfreak
Contacteer:

Kennelijk vond men spiegels gevaarlijk
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Een erg vroege ESV uit 1957: de Aurora Safety Car (World's first safety car)

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Weer terug ontopic: dit soort safety cars zullen wel nooit als modelauto op de markt komen vermoed ik.
Veicolo
Schaal: 1:43

Bericht door Veicolo »

Brrrr, wat een gedrocht! :sick: Ik heb al niet veel met die E.S.V.'s maar dit slaat alles. Het lijkt wel of Luigi Colani aan de paddenstoelen heeft gezeten...

Ik snap nu ook hoe buttonfreak aan de omschrijving "plein surf" komt voor dat viertje... :D Leuk ding trouwens.
Rock & Roll!!!
buttonfreak
Contacteer:

Het is kennelijk een fout van mij; Plein Air JP4
tom

Bericht door tom »

Leuk zijspoor! De ESVs zijn misschien voor een handige bouwer zelf te realiseren... dan heb je pas een gave collectie!
buttonfreak
Contacteer:

Ik denk dat dit nooit als modelauto op de markt kwam omdat men die dingen lelijk vond. Om die zelf te maken, ik bedoel die Aurora is ja een soort "blob"...
sonett

Bericht door sonett »

tripoux schreef: De Renault 4 Plein Air ken ik wel. Is de Plein Surf misschien een Majorette variant daarop of heeft die echt bestaan?
Ja maar dit was geen product van renault zelf, het was een franse carrosserie die deze ombouwde
Ik heb dat model ooit op het Salon van Parijs zien staan (maar nooit op de weg)
V480-S60

Bericht door V480-S60 »

Leuk duo! Ik kan me de Fleurop-auto's nog wel herinneren... de Rodéo zag je alleen in de folders, ik kan me niet herinneren dat ik er ooit een in het echt heb gezien in Nederland.
En toch zijn er verschillende van verkocht in Nederland (of later geïmporteerd) Ik zie er heel af en toe eentje in de Flevopolder rijden. En afgelopen week in La Douce France ook 2 stuks. Hoewel de Mehari daar toch koploper is.

En over die ESV's. Er zijn momenteel wat modelautofabrikanten die proto's op de markt brengen. Misschien brengen ze op termijn ook wel ESV's uit. Het zijn per slot ook proto's.
Volvo, Volvist, Volvo voor Live (met een v en niet met de f)
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

buttonfreak schreef:Het is kennelijk een fout van mij; Plein Air JP4
Het is geen Plein Air, maar wel een JP4! Net maar eens even het R4-naslagwerk 'Vierkant Renault 4' van Tony Vos uit de kast getrokken.
Ik citeer:

"Het vrijgevochten gevoel dat de Renault 4 geeft, is maximaal terug te vinden in de JP4, een soort van moderne vertaling van de Plein Air. Dit model wordt in 1981 voor het eerst gemaakt door Construction Automobile Redonnaise (CAR). Het chassis wordt hierbij met 27 cm ingekort. Het bekende R4-front wordt in wezen niet gewijzigd. De verdere opbouw van de nieuwe, open carrosserie is gemaakt van kunststof en de aankleding kan zo gek gemaakt worden als de klant dat wil".

Afbeelding

Afbeelding

Ook in de schaal 1:43 uitgebracht:

Afbeelding

Afbeelding

een oude promobrief:

Afbeelding
Plaats reactie