oude '70s en '80s 1/24 , update:Fiat 127

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Veicolo
Schaal: 1:43

Re: oude '70s en '80s 1/24 modellen en slotcars

Bericht door Veicolo »

Ai! Struikel per ongeluk over dit topic, gelukkig achteraf. Geweldig topic dit wat ik zeker met belangstelling blijf volgen. Zal wel aan de leeftijd liggen dat ik die oude Burago's, Polistil's, Martoys etcetera zo leuk vindt. Nostalgie, dat was het woord wat ik zocht.
In de tijd dat ik modellen begon te verzamelen (Fiat) legde ik me ook toe op schaal 1:24. Toen ik zo goed als alles wat in die schaal uitkwam had kunnen vinden (dat waren er niet zo heel veel) heb ik me toch maar toegelegd op schaal 1:43 waar gewoon veel meer in te vinden was/is. Toch heb ik deze schaal altijd erg leuk gevonden maar heb er niets meer van.
De 131 is een erg ondergewaardeerde auto inderdaad maar dat geldt eigenlijk voor alle "grote" Italianen. Mijn vader had vroeger een 2 deurs 131 1600S uit 1976. Man wat reed dat ding geweldig! Dubbele Weber en achterwielaandrijving, erg stoer voor een mannetje wat net zijn rijbewijs had, haha.
Voor wie nog eens een 131 Racing zoekt in 1:43: Mccollection in Italië maakt 'm. In oranje en grijs leverbaar, maar niet goedkoop helaas.
Afbeelding Afbeelding
(foto's: Mccollection)
Rock & Roll!!!
togicollector
Schaal: 1:18

Bericht door togicollector »

Helemaal mee eens. Heb nog heel wat afgescheurd met een nieuwe lichtgele (de kleur van de tweedeurs) 131 Panorama (de stationcar) van de vader van een vriend. Goh wat een heerlijke auto. Ik heb sinds die tijd een zwak voor de Mirafiori, die als je ze al vindt inmiddels behoorlijke prijzen moeten opbrengen.

De Racing met z'n badstof stoelstroken (die sleten als gekken) had natuurlijk de voorkeur met die stoere wielen en de grijze gril met dubbele koplampen.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
rallywalt
Schaal: 1:24
Contacteer:

Bericht door rallywalt »

Man man man, heb blijkbaar iets losgemaakt met de post van de 131 :)
Er zit nog n mooie Fiat in de pipeline, ik kan het nu niet maken om foto's van een volkswagen te posten he :lol:

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
togicollector

Jij bepaald zelf wat je posten wilt, Wouter. Ben geen VW rijder maar ook niet eenkennig... :roll:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Veicolo

Bericht door Veicolo »

Volksw..... :sick: Nee hoor, geintje. Laat maar zien, alhoewel mijn hart bij de straatauto's van Italiaanse makelij ligt.
togicollector schreef:Heb nog heel wat afgescheurd met een nieuwe lichtgele (de kleur van de tweedeurs) 131 Panorama (de stationcar) van de vader van een vriend.
Die zijn helemaal niet meer te vinden tenminste, ik heb er in geen járen eentje gezien. Pracht stationcar, zeker vergeleken met de concullega's van die tijd. Volgens mij maakte Mercury er een model van in 1:43. Of er in 1:24 eentje is verschenen weet ik niet.
Rock & Roll!!!
MarcoAzzurro

Bericht door MarcoAzzurro »

Veicolo schreef:Volksw..... :sick: Nee hoor, geintje. Laat maar zien, alhoewel mijn hart bij de straatauto's van Italiaanse makelij ligt.
togicollector schreef:Heb nog heel wat afgescheurd met een nieuwe lichtgele (de kleur van de tweedeurs) 131 Panorama (de stationcar) van de vader van een vriend.
Die zijn helemaal niet meer te vinden tenminste, ik heb er in geen járen eentje gezien. Pracht stationcar, zeker vergeleken met de concullega's van die tijd. Volgens mij maakte Mercury er een model van in 1:43. Of er in 1:24 eentje is verschenen weet ik niet.
Afbeelding
Klopt :cool: in 1:24 is de Panorama nooit verschenen.

En nu weer on topic :mrgreen: kom maar op met die vouwou :P
togicollector

Een van de allerlaatste Mercury's inderdaad. De kwaliteit was inmiddels veel minder dan bij de Mercury's uit de jaren '60 en dat heeft ze uiteindelijk ook de das omgedaan. Mercury leverde bijv. ook aan Märklin, die ze onder eigen naam verkocht, maar de kwaliteit was soms zo belabberd dat er hele zendingen terug gestuurd werden naar Mercury (de auto's hadden soms nog zoveel bramen dat de wielen niet eens draaien konden). Maar dat even terzijde.
Ik ken hem niet in 1:24 of 1:25, wel veel groter in plastic (kan zijn dat het een spaanse Seat versie was). Zelf vond ik de restyling met de grote blokachterlichten bij de berlina erg mooi destijds (nu nog) en ik vond het jammer dat er bij de Panorama nog dezelfde kleine achterlichten op bleven zitten. Half nieuw, half oud voor mijn gevoel.

Ik ben met de appeltjesgroene 131 naar Frankrijk gereden destijds en werd er bij de Zwitserse grens prompt uitgepikt met de donkerblauwe kentekenplaten (toch een hoog Lada gehalte?). Toen men zag dat we geen Polen waren maar Nederlanders veranderde het norse gezicht van de douanier plotseling in een vriendelijke glimlach en mochten we door. Op de terugweg weer precies hetzelfde tafereel... Ja, mooie herinneringen aan een ondergewaardeerde auto. Kom maar op met meer van die leuke modellen. De Beta berlina bijvoorbeeld, of... :wink:

En om het verhaal toch even rond te maken: de vader van die vriend, de eigenaar van de gele Panorama, was ook degene die o.a. Togi's verkocht (kon ze niet betalen destijds, maar vond ze ook niet zo geweldig voor dat hoge bedrag) en dus de aanleiding voor wat ooit begon met een leuke Alfa 2000 berlina en nu al een hele verzameling is geworden.

Koen
rallywalt
Schaal: 1:24
Contacteer:

Bericht door rallywalt »

Ik vind de sfeer binnen dit topic de laatste dagen geweldig..... :P dus daarom....... deze......

Fiat 124 coupe Sport van Nacoral uit Spanje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1 van de slechts 2 Nacoral modellen in mijn verzameling. Loodzwaar schaalmodel, ook de gehele onderkant is van metaal. Wat je vaak ziet bij Nacoral modellen is dat de velgen "versmelten" met de banden, blijkbaar één of andere chemische reactie. Deze heeft er weinig last van. De lak van dit model is echter niet meer origineel, de vorige eigenaar heeft de auto een nieuw kleurtje gegeven, omdat er nogal wat speelschade aanzat. Desalniettemin netjes gedaan... de decals zijn blijkbaar hergebruikt. Ik weet niet zoveel van de firma Nacoral, misschien is er iemand van jullie die er wat meer over kan vertellen?

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
MarcoAzzurro

Ik heb ook zo'n Nacoral gehad. Zat in een lotje modellen die ik via Marktplaats gekocht heb voor 10,-
Die van mij was lichtblauw met racenummers.
helaas miste deze een wiel (en het inderdaad, ook versmolten velgen) en zat er een scheur in de ruit. Ik heb het model uiteindelijk weer via Mp verkocht.

De decals van jou model zijn ook niet origineel. Het nummerbord achterop is een zwitsers nummerbord en zo te zien gewoon een modelbouw decal.
tom

Bericht door tom »

Mooi gedetailleerd model voor die tijd! Volgens mij heb ik nog een 1:43 Nacoral.
MarcoAzzurro

Opvallend is trouwens dat men dit model onder de naam Fiat uitbracht. Meestal waren fiats van Spaanse makelij Seats.
togicollector

Verbazingwekkend dat er van een normale sedan als de 131 zoveel modellen gemaakt zijn en van de veel aantrekkelijkere Fiat coupé's zo weinig in de grotere schalen. Want de modellen van een 124 coupé, een 850 coupé (wel van Nacoral als ik me niet vergis), een 130 coupé (1:35 en groter maar geen 1:24 of 1:25 als ik me niet vergis), een Dino coupé (wel in 1:43 en van Marchesini in kunststof en in blik van Joustra, op grotere schaal) zijn er niet in overvloed. Of zou de bemoeienis van FIAT bij de 131 hier mee te maken hebben (al in de jaren 60 hadden autofabrikanten goede banden met speelgoedproducenten en werden er 'promotionals' utgebracht. Fiat en Lancia leverden bijvoorbeeld al in een vroeg stadium tekeningen aan Mercury).

Deze tweede serie 124 coupé vind ik in het echt de mooiste van de drie. En net als de 131 met dat geweldige en onverwoestbare Lampredi (ex Ferrari ingenieur) blok. Een heel leuk model weer Wouter! Heb je meer Nacorals?

Koen
Veicolo

Bericht door Veicolo »

togicollector schreef:Verbazingwekkend dat er van een normale sedan als de 131 zoveel modellen gemaakt zijn en van de veel aantrekkelijkere Fiat coupé's zo weinig in de grotere schalen.
Zou het kunnen zijn dat de 131, die in 1977, 1978 en in 1980 het wereldkampioenschap rally's heeft gewonnen, populairder was en er daarom wat meer modellen van zijn of wat meer aandacht aan is besteed? Is maar een gok hoor.
Rock & Roll!!!
MarcoAzzurro

Zulke dingen kun je alleen maar naar gissen. Waarom zijn er zoveel modellen van de Alfa Romeo Giulia (Politoys, Mebetoys, Edil, Mercury, Dinky etc) en nam niemand (op Polistil (1/66) en Togi (1:23) na) de moeite de luxere 1750/2000 Berlina te maken? Zo zijn er nog wel meer te noemen.
togicollector

Dat klopt Mark, maar dit soort vragen blijf ik interessant vinden. Waarom zoveel doublures als het om Ferrari of Porsche gaat? Ja, natuurlijk zit daar een commerciele gedachte achter, maar doublures op dezelfde schaal en met ongeveer dezelfde prijs betekenen toch ook dat er voor het beste model gekozen wordt, lijkt me(?). Ik weet bijvoorbeeld dat Mercury (heb hier een prachtige Mercury bijbel liggen namelijk waar het in staat) met Dinky Toys France in de jaren '60 afstemde welk model ieder maakte om doublures zoveel mogelijk te voorkomen. Ook leuk om te weten toch?

Maar kom maar op met meer van die geweldig leuke modellen Wouter! Het is een aangename afwisseling tussen al het nieuwe spul hier.

Koen
Plaats reactie