Een van de allerlaatste Mercury's inderdaad. De kwaliteit was inmiddels veel minder dan bij de Mercury's uit de jaren '60 en dat heeft ze uiteindelijk ook de das omgedaan. Mercury leverde bijv. ook aan Märklin, die ze onder eigen naam verkocht, maar de kwaliteit was soms zo belabberd dat er hele zendingen terug gestuurd werden naar Mercury (de auto's hadden soms nog zoveel bramen dat de wielen niet eens draaien konden). Maar dat even terzijde.
Ik ken hem niet in 1:24 of 1:25, wel veel groter in plastic (kan zijn dat het een spaanse Seat versie was). Zelf vond ik de restyling met de grote blokachterlichten bij de berlina erg mooi destijds (nu nog) en ik vond het jammer dat er bij de Panorama nog dezelfde kleine achterlichten op bleven zitten. Half nieuw, half oud voor mijn gevoel.
Ik ben met de appeltjesgroene 131 naar Frankrijk gereden destijds en werd er bij de Zwitserse grens prompt uitgepikt met de donkerblauwe kentekenplaten (toch een hoog Lada gehalte?). Toen men zag dat we geen Polen waren maar Nederlanders veranderde het norse gezicht van de douanier plotseling in een vriendelijke glimlach en mochten we door. Op de terugweg weer precies hetzelfde tafereel... Ja, mooie herinneringen aan een ondergewaardeerde auto. Kom maar op met meer van die leuke modellen. De Beta berlina bijvoorbeeld, of...
En om het verhaal toch even rond te maken: de vader van die vriend, de eigenaar van de gele Panorama, was ook degene die o.a. Togi's verkocht (kon ze niet betalen destijds, maar vond ze ook niet zo geweldig voor dat hoge bedrag) en dus de aanleiding voor wat ooit begon met een leuke Alfa 2000 berlina en nu al een hele verzameling is geworden.
Koen