afstoffen modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
wvniersen
Contacteer:

afstoffen modelauto's

Bericht door wvniersen »

Ik weet dat er ergens een topic bestaat / bestond over het afstoffen van modelauto's
Ik heb iets gevonden waar je volgens mij heel goed het stof van je modelauto's mee af kunt halen..
Afbeelding
hij is te koop bij Conrad.
bestelnummer :970760-02
prijs: 3,95
http://www.conrad.nl

Groet Winno
Laatst gewijzigd door wvniersen op vr 02 apr 2004 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

poederkwast van mijn echtgenote doet het ook hééél goed... Gewoon bij Etos te koop.... :thump_up: :mrgreen:
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Heb eens gelezen dat een gebruikte scheerkwast ook heel erg goed moet werken. Nog niet geprobeerd. Gebruik nu gewoon een verfkwastje om ze af te stoffen
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Voor mensen die een airbrush mét compressortje bezitten: druk opvoeren tot 4 atm en blazen maar. Ook bij de moeilijk te bereiken gedeeltes. Voordeel is dat je totaal geen (minuscule) krasjes veroorzaakt, wat wel gebeurd als je een verkeerd borsteltje gebruikt. Hier wil ik niet mee zeggen dat iedereen maar een compressor moet aanschaffen. :wink: Maar meer: let op wélk borsteltje je gebruikt.
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Maar een compressor spuit toch ook vocht mee?
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Schumi28 schreef:Maar een compressor spuit toch ook vocht mee?

Nee, een beetje redelijke compressor heeft ook een vochtafscheider. Als je alleen wilt "afstoffen" hoef je alleen even om de tien minuten de ventiel van de vochtafscheider open te trekken. Het vocht wordt dan via een apart ventiel afgevoerd.
Frans
Contacteer:

Bericht door Frans »

En het stof dat je wegblaast vliegt dan in het rond en beland uiteindelijk terug op Uw modelauto's! Of niet soms?
Ik denk dat je beter een stofzuiger gebruikt en een stofdoekje, zo doe ik het trouwens, en de modelauto's met dunne katoenen handschoenen vast nemen anders laat je vinger afdrukken achter.
Afbeelding

Forza Ferrari
2cv

Bericht door 2cv »

Mijn moeder ramt er altijd een stofdoek overheen en eens in de zoveel tijd flikkert ze al m'n modellen in bad :evil:

Liever stof dan een stofdoek of een bad ! :evil:
wvniersen
Contacteer:

Bericht door wvniersen »

Frans schreef:En het stof dat je wegblaast vliegt dan in het rond en beland uiteindelijk terug op Uw modelauto's! Of niet soms?
Ik denk dat je beter een stofzuiger gebruikt en een stofdoekje, zo doe ik het trouwens, en de modelauto's met dunne katoenen handschoenen vast nemen anders laat je vinger afdrukken achter.

ook daar hebben ze iets voor gevonden....\
Afbeelding
productomschrijving:

Met deze professionele stofzuiger komt u tot in de kleinste hoekjes en kieren van uw randapparatuur.
Omvang levering: Stofzuiger, drie verschillende zuigstukken en een stofzak, incl. leren etui.
Artikelnr.: 970778 - 8G
10,50 EUR
ook bij Conrad

Groet Winno
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Frans schreef:En het stof dat je wegblaast vliegt dan in het rond en beland uiteindelijk terug op Uw modelauto's! Of niet soms?

Ik ben het helaas niet met jou eens. Ik zal niet zeggen als een auto 25 jaar onbeschermd op een zolder heeft gestaan, dat er dan zoveel stof rondvliegt dat er wel iets terugkomt op het model. Maar toch niet bij de modellen die wij koesteren. :D Bij het gebruik van een stofdoekje vind ik het gevaar van afbrekende onderdelen zo groot. Dunne katoenen handschoenen is wel echt een aanrader. Je laat inderdaad niet alleen geen vingerafdrukken achter, maar wat veel belangrijker is: als je een auto onbeschermd vastpakt laten je vingers altijd een ietswat vettig en zoutig spoor achter. (nee gaan smeervet :D :D :D ). Het is praktisch onzichtbaar maar na verloop van jaren is je chroomwerk b.v. wel "mooi" zwart uitgeslagen. Dit komt door het zout in je vingers.
Wat betreft stofzuigers, daar heb ik er ook al van geprobeerd ( overigens nog niet die Winno aanprijst). Maar in het algemeen vind ik de zuigkracht hier onvoldoende van.

Hoewel ieder natuurlijk zijn eigen manier heeft om modellen af te stoffen, denk ik dat voorkomen dat er stof opkomt nog altijd de beste is. Zo kun je al je modellen b.v. in een stofvrije vitrine plaatsen. Veel 1:43 modellen worden al geleverd in vitrinebox. Bij de 1:18 schaal wordt het natuurlijk een kostbare zaak om bij iedere auto er een bij te kopen. Dat is er nog het aspect: ziet het er wel mooi uit :x ...ik vind van niet.
De meest ideale (maar helaas onbetaalbare) oplossing is een overdrukkast of kamer. Er heerst in de kast/kamer een druk die net iets hoger is als de omgeving. Het stof kan dan nooit binnendringen en dit werkt écht. Ik heb vroeger in een professionele doka gewerkt waar stof doodsvijand nummer 1 is. Door overdruk te gebruiken kon de overlast van stof tot een minimuum gereduceerd worden. Ik weet wel dat dit in 99,999999% voor ons niet te realiseren is. Maar misschien is er een handige techneut op dit forum die zoiets in het klein kan bedenken... :D :D
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Het lijkt mij een onmogelijke taak om je modelauto's allemaal als je er vrij veel hebt of allemaal 1:43 die dingen lijken me zo kwetsbaar, met zo zachte kwast kan je van oudere minichamps met decals die toen niet overgelakt waren ze beschadigen.

Volgens mij moet je gewoon een ruimte hebben met een luchtdichte vitrinekast en dan een apparaat van Philips clean air of iets dergelijks dat de stof weghoudt.
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Tim

Bericht door Tim »

Ik heb uit amerika dcw of diecastwax gehaald, en dat brengt een beschermende laag aan op je modellen. Op een doek spuiten, en model inwrijven en dan hoef je er minimaal een half jaar niet meer naar om te kijken.(in een vitrine dan, daarbuiten weet ik niet) En ze gaan er mooi van glimmen!!
DeProfessor
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Schumi28 schreef:Het lijkt mij een onmogelijke taak om je modelauto's allemaal als je er vrij veel hebt of allemaal 1:43 die dingen lijken me zo kwetsbaar, met zo zachte kwast kan je van oudere minichamps met decals die toen niet overgelakt waren ze beschadigen.

Volgens mij moet je gewoon een ruimte hebben met een luchtdichte vitrinekast en dan een apparaat van Philips clean air of iets dergelijks dat de stof weghoudt.

Klopt, zelfs met de grootste voorzichtigheid en de zachtst mogelijke kwast vliegen de merktekentjes nog in het rond :( :evil: :thump_down: Ik ben toevallig toe aan een nieuwe vitrine en ik wil er alleen nog maar 1 die 100% stofdicht is (tips?).

Beschermt die wax tegen stof? :? :oops: Het klinkt mooi...maar zou de lak er niet van beschadigd raken (op de lange duur)?
Tim

Bericht door Tim »

Beschermt die wax tegen stof? Het klinkt mooi...maar zou de lak er niet van beschadigd raken (op de lange duur)?

Ik gebruik die wax nu ruim een jaar, en heb nog geen nadelig effect gevonden(afgezien van de lucht dan, want het stinkt als de hel) Maar als je veel kleine onderdelen of stickers hebt, moet je wel uitkijken met aanbrengen. En ja, het beschermt tegen stof en vingerafdrukken. Maar een goede vitrine kast is toch het beste.
tom

Bericht door tom »

Toen ik nog bij mijn ouders woonde heb ik hier veel beschadigde modelauto's en hoog oplopende ruzies met mijn moeder aan overgehouden... gelukkig woon ik al jaren op mezelf (en mijn vriendin komt niet bij me thuis, ze woont in A'dam dus ik vind het veel leuker om naar haar toe te gaan!) dus ik mag zelf voor de ontstoffing zorgen. Een zachte verfkwast is mijn favoriet, maar da's eigenlijk bij gebrek aan beter. Ik heb ook nog een bloedhekel aan afstoffen, dus mijn verzameling ziet er meestal behoorlijk grijs uit. :(

Tom
Plaats reactie