Schuim voor auto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
BMW M3

Schuim voor auto's

Bericht door BMW M3 »

Hallo,
ik heb een broer van 17 jaar die van auto's ontwerpen houd.. als hij er een heeft ontworpen maakt hij ook wel eens een auto van een soort schuim, dit werkt wel handig maar hij weet niet waar hij er nog meer aan kan komen. Hij heeft het gehad van mn zus die indutrïeel product ontwerpen doet als studie.
Nu is mijn vraag: weten jullie een soort (fijn) schuim en waar je het dan kan kopen?

Alvast bedankt,
Remi
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
kwiebje
Contacteer:

Bericht door kwiebje »

Is het niet mogelijk om het van klei te maken? Daar maken echte auto designbedrijven ook mee. Heeft hij al eens in een hobby winkel gekeken?
Afbeelding
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Geen idee wat voor schuim hij gekregen heeft. Heb je daar meer info over (kleur, hardheid (op gevoel), celgrootte)

Binnen mijn kennis heb je, als je het zelf moet betalen, grofweg 3 opties:

-Polyurethaanschuim. verkrijgbaar in verschillende dichtheden. 35 kg/m3 is een standaard, maar erg licht. Wellicht te weinig druksterkte om fatsoenlijk mee te kunnen werken. kies dan voor een 80 kg, een 140 kg, of zelfs een 200 kg/m3 schuim. Hoe zwaarder, hoe moeilijker te verwerken, maar met een goed mes, een rasp en schuurpapier is het zeker niet moeilijk.
http://www.nestaan.nl

-Polystyreenschuim. erg goedkoop, maar geeft veel zooi, is weinig maatvast, en moeilijk glad te krijgen. geen aanrader.
Polycel in Gouda (of de lokale bouwmarkt)

-PVC of SAN schuim. Eigenlijk bedoeld als structureel schuim in lichtgewicht constructies (windmolenbladen, bootrompen, etc) maar we verkopen het ook wel eens om modellen van te maken. Wel prijzig.

Persoonlijk zou ik eens vragen bij Nestaan. Uit mijn hoofd is een blok schuim 60x120x600 cm. Ze zagen echter ook voor je, en je hoeft niet een heel blok te nemen. Bel ze eens. reken wel op ongeveer 300 euro / m3.

Andere opties zijn o.a. Renshape, Masterworks etc. maar allemaal erg moeilijk te verwerken, en erg duur.
tom

Bericht door tom »

Ik heb een paar jaar bij een industrieel ontwerpbureau gewerkt, daar hadden ze inderdaad een blauw schuim in blokken wat je perfect kon snijden en schuren. Mooi spul, geen idee waar het vandaan kwam.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Lichtblauw? Kan roofmate zijn. Is een geextrudeerd polystyreen, en is idd veel beter bruikbaar dan het witte polystyreen. De hardheid van het schuim laat echter wel wat te wensen over. Voordeel is wel dat het bij sommige bouwmarkten te verkrijgen is. De "grote drie" hebben het geloof ik niet, maar wellicht een kleinere bouwmarkt wel. (of de lokale aannemer)

Doe wat lijmtestjes voor je de boel aan elkaar lijkt, PS laat zich relatief makkelijk oplossen. (witte houtlijm schijnt te werken)
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

kwiebje schreef:Is het niet mogelijk om het van klei te maken? Daar maken echte auto designbedrijven ook mee. Heeft hij al eens in een hobby winkel gekeken?

Hij gebruikt nu ook wel eens DAS klei.. ik dacht van de kruidvat maar het werkt niet echt zo handig..
Weet jij misschien betere?
Afbeelding
tom

Bericht door tom »

De ontwerpers daar werkten hun modellen van schuim af door er een laagje gips overheen te smeren. Dat schuim was erg dicht en daardoor erg mooi te verwerken.
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Zo, ff het stof dr afblazen :mrgreen: , weet iemand nog goede klei dan?
Afbeelding
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Heb je het al eens gewoon aan je zus gevraagd :?:
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Schumi28 schreef:Heb je het al eens gewoon aan je zus gevraagd :?:

Nee, die werkt niet met klei enz. ze had alleen zo'n stukje schuim een keer voor mn broer meegebracht en dat beviel mn broer wel :wink:
Afbeelding
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Als je zus die "industrieel productontwerp" doet nou eens een auto van schuim meeneemt naar der werk of school en het daar vraagt, zou dat niet makkelijker zijn :shifty:
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Donkervoort

Bericht door Donkervoort »

Remi, heb je al eens bij het HobbyHuis in Goes rondgesnuffeld? Volgens mij kan je daar best wel eens iets nuttigs tegenkomen. Er staan daar veel vormpjes van schuim.

Succes iig :thump_up:
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Nakiplast van Pelikan? Daar hebben we hier dozen vol van staan. Het is een plastisch blijvende plasticine.

En anders gewoon fijne chamotte, te halen bij de hobbywinkel...
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Bedankt voor de reacties :D ik zal het ff allemaal doorgeven :wink: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie