Een verzekerings vraagje.

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Er zijn nog al wat haken en ogen aan het verzekeren van je collectie. Menig verzamelaar heeft het ongenoegen gehad, dat hij dacht goed verzekerd te zijn maar kwam van een koude kermis thuis.

Berucht voordeeld: Bij een verzamelaar met een zeer kostbare collectie gebeurd een ramp. In één van zijn vitrines valt een schapdrager uit de wand en valt de glazen schap met modellen en al op de volgende schap en voor hij het weet donderen alle schappen naar beneden en liggen zijn zeldzame modellen geplet onderin de vitrinekast. :cry: Na van de schrik bekomen te zijn belt hij zijn verzekering om vervolgens de volgende schok te krijgen. De verzekering stelt vast dat zijn inboedel verzekering alleen betrekking heeft op brandschade en eventueel diefstal. Het vooral wat hem overkomen is wordt NIET door zijn polis gedekt. :wall: De schade loopt in de duizenden guldens. Dit is een waar gebeurt verhaal. Dus praat er over met je verzekeringsagent of lees nog is je hele polis na. Als je een verzekering wilt aanvragen geef dan aan hoe en waarvoor je je verzameling verzekerd wilt hebben. Een simpele inboedel verzekering is vaak niet voldoende in dekking. :shhh:

Het eerste wat je moet nagaan is :

- op wat voor manier is mijn collectie verzekerd ( keert de verzekering nieuw waarde/ verzamelwaarde of dagwaarde uit)
- In hoeverre is de verzameling geindexeerd ( dus gedekt tegen prijsstijging nieuwwaarde)
- Waarvoor is mijn verzameling verzekerd (brand, schade, diefstal)
- En houd een som vrij voor nieuwe aanschaf van modellen.

Als je je verzameling verzekerd en heb er bijvoorbeeld kostbare Dinky's in staan, dan ben je eigenlijk verdoemd om constant na te gaan wat de eventuele waarde van dergelijke modellen is.
Houdt er rekening mee dat onderverzekering je heel veel geld kost bij schade of diefstal. Stel je collectie is verzekerd voor 4.000 euro. Je huis brand geheel uit. Nu blijkt dat je collectie niet 4.000 euro waard was maar 8.000 euro. Nu denk jij dat je 4.000 euro vangt. FOUT. :? De verzekering gaat dan uit van 8.000 euro en berekend hoeveel procent 4.000 van 8.000 is. Dat is 50%. De verzekering betaald dan een schadevergoeding uit van 50% van 4.000 euro. Jij krijgt dus 2.000 euro en gaat het schip in voor 6.000 euro :wall:
Laatst gewijzigd door jonnoT op di 17 apr 2007 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jos
Schaal: 1:43

Bericht door Jos »

stel dat het niet bij de inboedel is verzekerd, wat zou het dan ongeveer aan premie moeten kosten om het bij te verzekeren?
jonnoT

Bericht door jonnoT »

Ik heb geen idee, maar je zou dan een een speciale verkering voor kostbaarheden ( als kunst, sieraden e.d.) kunnen proberen af te sluiten. Denk dat de premie behoorlijk aan de hoge kant zal zijn 8)

Kijk maar is wat een autoverzekring voor een klassieker kost en wat je dan nog mag rijden aan kilometers. Is niet echt leuk :evil:
Jos

Bericht door Jos »

dus dan adviseer jij eigenlijk om de inboedelverzekering omhoog te gooien?
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

jonnoT schreef:Houdt er rekening mee dat onderverzekering je heel veel geld kost bij schade of diefstal. Stel je collectie is verzekerd voor 4.000 euro. Je huis brand geheel uit. Nu blijkt dat je collectie niet 4.000 euro waard was maar 8.000 euro. Nu denk jij dat je 4.000 euro vangt. FOUT. :? De verzekering gaat dan uit van 8.000 euro en berekend hoeveel procent 4.000 van 8.000 is. Dat is 50%. De verzekering betaald dan een schadevergoeding uit van 50% van 4.000 euro. Jij krijgt dus 2.000 euro en gaat het schip in voor 6.000 euro :wall:

Weet je dit zeker John. :?:
Dus m.a.w. als iemand voor laten we zeggen 20.000 euro aan modellen heeft staan maar slechts voor 2000 euro verzekerd is, dat hij dan maar 10% van 2000 = 200 euro uitgekeerd zou krijgen.....lijkt me sterk.
Maar weet in ieder geval wél voldoende om in januari alles nog eens kritisch te gaan bekijken. :thump_up:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
jonnoT

Bericht door jonnoT »

Eigenlijk adviseer ik niks. Zoals gezegd dekt een inboedelverzekeing niet alle schade. Stel jouw vitrinekast dondert in elkaar. Dan zou ik eerst maar is navragen of een dergelijk 'Ongeluk" door jouw inboedelverzekring gedekt wordt. De kans is zeer groot van NIET :shifty:
Je moet voor jezelf bepalen wat voor waarde de collectie voor joou persoonlijk heeft. Ieder hobby kost geld. Als jij vindt dat je collectie de best mogelijk verzekering verdiend dan zou ik persoonlijk ook de premie daarvoor op tafel willen leggen.
Want een ongelukje met een schap in je vitrine is erg reeël. Bij mij is laatst de bovenste glasplaat doormidden gebroken (teveel zware dingen op gezet :whistle: ). Ik heb het geluk gehad dat de tweede schap hout was en dat de gals plaat precies tussen twee modellen in terecht kwam en schuin bleef staan :dance: was dat niet het geval geweest dan had ik opnieuw kunnen gaan verzamelen :oops:
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

jonnoT schreef:Kijk maar is wat een autoverzekring voor een klassieker kost en wat je dan nog mag rijden aan kilometers. Is niet echt leuk :evil:

Valt juist mee. Heb zelf ook een Classic Car (Kever 1303S uit 1973) en betaal per jaar slechts 150,00 euro All risk verzekering. (verzekerd tot 10.000 euro).
Er zijn i.d.d. wel voorwaarden aan verbonden. Zo dien je een lidmaatschap van de desbetreffende merken-club te hebben en mag je maar 5000 km per jaar maken. Aangezien ik er slechts 1000 maak met deze auto is dit dus geen probleem.

Verder wordt mijn verzameling auto's niet speciaal genoemd bij de inboedel, maar valt onder een kostbaarheden verzekering. Hier is door de verzekeraar een taxatiebedrag (+ een gereserveerd bedrag voor toekomstige aankopen) in meegenomen. Dit bedrag wordt ook gegarandeerd ongeacht of de waarde hoger is. Is de waarde op moment van totaalverlies lager, dan is het aan de verzekersmaatschappij om dit aan te tonen.
Momenteel is de waarde i.d.d. flink wat hoger, maar is het mijn eigen verantwoordelijkheid om dit opnieuw te laten taxeren.
Onderverzekeren is niet goed, maar oververzekeren ook niet. Zou zeggen: maak hier goede afspraken over met je verzekeraar, én laat het zwart op wit zetten. Dit kan je een hoop ellende besparen.

Het voorbeeld wat je aanhaald bij het in elkaar donderen van je schappen van je vitrinekast klopt. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat het buiten jouw schuld om is gebeurd,......en dat lukt never nooit niet, dus trek je altijd aan het korste eind.
Carpe Diem

Jos

Bericht door Jos »

mijn vader zegt dat hij de inboedel voor niet veel verzekerd heeft, moet maar eens echt gaan zoeken voor een goede oplossing..
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Jos schreef:mijn vader zegt dat hij de inboedel voor niet veel verzekerd heeft, moet maar eens echt gaan zoeken voor een goede oplossing..

Misschien is het in een aparte clausule op te nemen.
Carpe Diem

Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Afbeelding
jonnoT

Bericht door jonnoT »

Matt Modelautos schreef:[..]
Weet je dit zeker John. :?:
Dus m.a.w. als iemand voor laten we zeggen 20.000 euro aan modellen heeft staan maar slechts voor 2000 euro verzekerd is, dat hij dan maar 10% van 2000 = 200 euro uitgekeerd zou krijgen.....lijkt me sterk.
Maar weet in ieder geval wél voldoende om in januari alles nog eens kritisch te gaan bekijken. :thump_up:

Ja dit weet ik zeker. Dit is een methode die verzekeringsmaatschappijen al decennia hanteren. Zo is tig jaar terug mijn toenmalige dansleraar al verschrikkelijk het schip in gegaan. Ik heb dit onderwerp ook later met mijn verkoopopleiding gehad en nog is later bij mijn verzekeringscarrière nog is meegekregen. Het is lekker luceratief voor de verzekeringen dus kans groot dat het heden ten dage nog zo is :? zou het dus zeker bij je verzekeringsagent of maatschappij is navragen
tom

Bericht door tom »

Ik heb het apart verzekerd, op een bedrag in de inboedelverzekering. Voorwaarde was dat ik de boel liet taxeren (gebeurd, wordt regelmatig opnieuw gedaan), dat ik lijsten en foto-documentatie bijhoud (ben ik nog mee bezig) en dat ik de beveiliging verbeterde (zo'n verzameling stijgt schrikbarend snel in waarde!). Dit is inmiddels ook gebeurd, ik kan vertellen dat je voor de prijs van een professioneel geïnstalleerde alarminstallatie aardig wat modellen kunt kopen. :?
jonnoT

Bericht door jonnoT »

tom schreef:Ik heb het apart verzekerd, op een bedrag in de inboedelverzekering. Voorwaarde was dat ik de boel liet taxeren (gebeurd, wordt regelmatig opnieuw gedaan), dat ik lijsten en foto-documentatie bijhoud (ben ik nog mee bezig) en dat ik de beveiliging verbeterde (zo'n verzameling stijgt schrikbarend snel in waarde!). Dit is inmiddels ook gebeurd, ik kan vertellen dat je voor de prijs van een professioneel geïnstalleerde alarminstallatie aardig wat modellen kunt kopen. :?

Zo te lezen heb je het goed voor elkaar, Tom :thump_up: Maar ben je dan ook verzekerd voor schade als er per ongeluk een schap in de vitrine naar beneden dondert? :eh:
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Volgens mij moeten jullie maar eens een verzekeringagent over de vloer halen, want in de meeste (LEES VRIJWEL ALLE) gevallen wordt een verzameling alleen gedekt als je er een speciale verzekering voor afgesloten hebt...

in de clausule van je verzekering kan je lezen dat er speciale voorwaarden zijn voor additionele waardenvolle bezittingen, waarbij dure objecten niet onder de inboedel vallen..
Sommige verzekeringen hebben een lijst van dingen die wél onder de verzekering vallen, en daar staan modelauto's niet op...

Zelfs bij speciale verzekeringen moet je nog aan kunnen tonen wat de waarde is van je collectie.. en de premie die je er voor moet betalen is vaak niet te betalen voor een "normale" verzameling...
jonnoT

Bericht door jonnoT »

DE volgende informatie heb ik van de site van OHRA geplukt. Het gaat hier om een verzekering die boven op je inboedel verzekering komt. Ik ga aanvullende informatie op vragen of dit ook betrekking heeft op een modelautocollectie. Vooral het verzekerd tegen schade door beschadiging kan mogelijk aangeven dat mocht je vitrine onverhoopt in elkaar storten je wel verzekerd bent :mrgreen:

Bepaalde kostbaarheden kunt u uitgebreider verzekeren, ook buitenshuis. U bent dan verzekerd tegen schade door diefstal, verlies of beschadiging.

Te verzekeren kostbaarheden

Kunst en/of Antiek.
Lijfsieraden.
Instrumenten (muziekinstrumenten, foto-, film- en videocamera’s).
Voorwaarden

Bij onvoldoende zorg volgt geen uitkering. Bijvoorbeeld bij diefstal van een verzekerd voorwerp dat zonder toezicht wordt achtergelaten, anders dan in een deugdelijk afgesloten ruimte.
Voorwerpen met een waarde boven € 7.000,- kunnen niet verzekerd worden.
Een kostbaarhedenverzekering kunt u alleen afsluiten als u ook de OHRA Inboedelverzekering heeft of deze nu aanvraagt en binnen één jaar in laat gaan.
Plaats reactie