Ik heb gisteren bij een fotospeciaalzaak een fotolamp van 500 watt gekocht. ( 7,50 euro ). De digitale camera staat op automatische witbalans. De camera kan dus het licht van de lamp corrigeren. Bij de kantoorboekhandel een flinke lap zwart karton gehaald, en dit schuin naar achteren omhoog laten lopen. Dit kun je zien op de site die Jelmer gelinkt heeft.
De auto vrij vooraan op het karton zetten. De lamp zover mogelijk van de auto af opgehangen zodat de schaduw niet zo hard word. Het model wordt min of meer schuin van achteren belicht. ( zie de schuduwval ). Het is een beetje experimenteren waar het licht exact moet komen. Heb je dat punt eenmaal gevonden, wel de afstanden opmeten of markeren zodat je een volgende keer niet meer hoeft te zoeken.
Verder kun je beter niet de macrostand gebruiken. De scherptediepte is dan maar zeer gering. Je auto is dan b.v. maar gedeeltelijk scherp. Het is beter de gewone stand te gebruiken van een iets grotere afstand en dan inzoomen.
Misschien nog een tip: als er teveel reflecties op de auto zijn kun je met een stukje neutraal grijs A4 karton, in de buurt van de auto reflecties weghouden. Hoe je dit precies moet houden kan ik natuurlijk niet zeggen, maar door het onder een bepaalde hoek t.o.v. auto en lamp te houden kun je dit verminderen. Wel niet in beeld natuurlijk.
Dit zijn tenminste mijn ervaringen.