Scania Vabis van Tekno restauratie eindresultaat!

Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Scania Vabis van Tekno restauratie eindresultaat!

Bericht door Peter Parker »

Vanochtend wilde ik de krant kopen en zag ik een rommelmarktje in het plaatselijke winkelcentrum. Daar lag deze Scania Vabis. Eigenlijk waardeloos omdat iemand hem met een brede kwast had geschilderd. Maar wel een Tekno model uit Denenmarken. Tekno bestaat nog en was vroeger de Deense versie van Dinky Toys, net als wij in Nederland Lion Toys hadden en in Duitsland Siku.
Afbeelding
Zelfs de banden zijn beschilderd en achter de cabine zit een raampje met spijltje dichtgeschilderd.
Afbeelding
Eerst maar eens de banden eraf, die waren nog in redelijke staat.
Afbeelding
Dan gaat ie in bad met een afwas machine blokje. Soms, niet altijd, is dat genoeg om de verf die over de orginele laag zit weg te halen. Als ik het goed kan zien aan de binnenkant, was hij ook rood. Dat badje duurt wel een paar uur of een nachtje, dat geeft me tijd om rond te speuren naar een foto van het orginele model. Verder vond ik al snel dat er nog decals te krijgen zijn voor deze van origine Esso tanker. (die kosten wel meer dan het model zelf :doh: )
Afbeelding
Bij het Tekno museum vond ik deze afbeelding. Ik begrijp nu wel iets beter dat ze hem met die brede kwast hebben toegetakeld, maar het had subtieler gekund.

Wordt vervolgd... :dance:
Laatst gewijzigd door Peter Parker op do 12 apr 2007 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door Montezemolo »

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt :P

Montezemolo :thump_up:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Leuk model van een karakteristieke truck, een vorm waar ik wat nostalgisch van word... dat geldt trouwens ook voor het merk 'Scania Vabis'.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Het badje met 2 afwasmachine blokjes gaf niet het gewenste resultaat. De verf die er zo dik overheen zit is van een sterk hechtende en elastische kwaliteit. Een beetje ging eraf en daaronder was nog wel een decall te zien, maar na veel peuteren kwam ik niet verder dan dit.
Afbeelding
De kleur is wat lichter geworden.
Afbeelding
Herkent iemand dit logo?
Afbeelding
Toch maar besloten om hem resoluut aan te pakken en opengeboord. Nu kan hij de thinner in. Een dag later is dit het resultaat na veel poetsen.
Afbeelding
Die vulkleppen bovenop zijn er los op aangebracht, door de verf dacht ik dat het 1 geheel was. De koplampen bleken van plastic, die zijn helaas opgelost door de thinner. Ze zaten onder de verf en ik had ze niet opgemerkt. Daar ga ik vervangende diamant steentjes in doen. Ik twijfel een beetje over de versie die ik ervan ga maken. Kaal kan ik 2 kanten op. Of de Esso versie of een Shell versie, die ik qua kleur mooier vind.
Afbeelding

Het is alleen de vraag of de decalls voor dit model dezelfde zijn als op het plaatje, zal MK Models maar eens bellen.
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Mooi project!

Ik ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5162
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Dus nooit direct beginnen met de Thinner, eerst research doen ;)

Peter, ik wacht dit project met veel plezier af tot zijn voltooiing. Kun je de decals niet zelf maken als ze zo duur zijn? Ik hoor hier op het forum er nog wel eens over...
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Bericht door F40F50ENZO »

Ik heb zelf een Leeuwenzegel versie van de deense Tekno staan. :worshippy:
Helaas echter heeft mevr. F40F50ENZO deze al te drastisch schoongemaakt, dus de Leeuwenzegel opdruk is verdwenen. :doh:
Heeft iemand een idee hoe ik aan deze decals kan komen?

Voor de liefhebber: Deze Shell versie staat momenteel ook te koop op E-bay:

http://cgi.ebay.nl/Tekno-Scania-Vabis-L ... dZViewItem
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Dank je wel voor de foto, dat helpt zeker, mijnes lijkt wel ouder, omdat er nog geen interieur in zat. Die sticker is misschien te vinden bij MK Models in Krabbedijke, kijk maar op Google, maar ik denk het haast niet.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Het spuiten heb ik over 2 weken gespreid om de verf goed de kans te geven om uit te harden. Ongeduldig als ik ben, is het daar vaak op mis gelopen. Diamanten koplampjes geplaatst, die passen mooi, zien er nog beter uit dan het orgineel, ze geven mooi weerkaatst licht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
steef_teef
Berichten: 29
Lid geworden op: di 27 feb 2007 20:28
Locatie: soest

Bericht door steef_teef »

heel mooi :worshippy:

bijna niks op aan te merken... mooie kleuren ook :)
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Bericht door F40F50ENZO »

Dat wordt een mooi resultaat Peter! :worshippy:
Ik heb inmiddels in Denemarken een stickerleverancier gevonden. :dance:
Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken...... na het ruineren van mevr. F40F50ENZO :thump_down:
Ik zal de kosten wel inhouden van het huishoudgeld :mrgreen:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Zo vanavond wat verder gepriegeld en heel veel foto's gekeken van Scania Vabissen. Spiegels erop, luchthoorns, van spelden die zijstokken gemaakt bij de lampen. Nu maar weer even niet aankomen en laten drogen. De decals zijn bestelt. Was niet mogelijk om dit orgineel te krijgen, maar wel de Shell tekst.
Afbeelding
Op de foto zie ik dat die ene stok scheef staat. Nee maar niet rechtzetten nu, ik heb gevoelloze vingertoppen van de seconde lijm :doh:
Gebruikersavatar
maikel
Berichten: 1920
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 17:06
Schaal: 1:18
Locatie: Pieter Baan Centrum

Bericht door maikel »

Netjes gedaan Peter :thump_up:
Modelautoteller: 145 stuks 1:18 11-08-2014
Gebruikersavatar
BMW M3
Berichten: 773
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 22:23
Locatie: Gapinge (Zeeuwland)

Bericht door BMW M3 »

:shock: Ziet er mooi uit zeg, lak ziet er vooral netjes uit!

Ga zo door Peter! :worshippy:
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Hij is weer als nieuw. Schitterend :worshippy:
Plaats reactie